Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperatur brinevätska  (läst 15299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikael84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Temperatur brinevätska
« skrivet: 09 november 2011, 17:49:27 »
Hejsan!

Som dom flesta vet så sjunker ju ingående och utgående brinevätska på höst/vinter när minusgraderna börjar komma.. Jag undrar därför vad som påverkar denna temperatur mer än själva berget/borrhålet.. Vad är normala världen en kall vinterdag när pumpen går längre och ibland hela dygn? är det normalt att ligga minus på returen? t.ex +2 in -1 ut , +1 in -2 ut? osv.. ibland kanske t.o.m 0 in och -3 ut?

finns det någon maxgräns på utgående kb-r ser att det står (-12) , tänkte när man bör oroa sig för tempen ut..?

mvh
« Senast ändrad: 09 november 2011, 17:52:20 av Mikael84 »
• Gullringshus -1978
• Nibe Fighter 1215-7
• 170m aktivt borrhÃ¥l 
• Uppvärmd yta 207 totalt

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Temperatur brinevätska
« Svar #1 skrivet: 09 november 2011, 17:55:39 »
Ligger brine in pÃ¥ 0 när det är sÃ¥ kallt att pumpen gÃ¥r dygnet runt är det bra  Thumbsup skulle det bli -4 är det nog normalt ocksÃ¥ men nollan är bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mikael84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Temperatur brinevätska
« Svar #2 skrivet: 09 november 2011, 19:10:48 »
Okej! vad gäller för vb-r då? inget att oroa sig för om den t.ex ligger på -3 ut vid 0an in?
• Gullringshus -1978
• Nibe Fighter 1215-7
• 170m aktivt borrhÃ¥l 
• Uppvärmd yta 207 totalt

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Temperatur brinevätska
« Svar #3 skrivet: 09 november 2011, 20:22:55 »
Okej! vad gäller för vb-r då? inget att oroa sig för om den t.ex ligger på -3 ut vid 0an in?
ett delta T på 3 ºC är finemang.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Temperatur brinevätska
« Svar #4 skrivet: 09 november 2011, 20:27:16 »
3 grader skillnad pÃ¥ brine anses vara optimalt sÃ¥ det är  Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mikael84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Temperatur brinevätska
« Svar #5 skrivet: 09 november 2011, 21:05:54 »
Tackar och bugar! Kanske var aningen otydlig ang min senaste frÃ¥ga  :D det jag undrade över var hur mycket man behöver bry sig om minusgrader ut frÃ¥n VP'n?

mvh
• Gullringshus -1978
• Nibe Fighter 1215-7
• 170m aktivt borrhÃ¥l 
• Uppvärmd yta 207 totalt

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Temperatur brinevätska
« Svar #6 skrivet: 09 november 2011, 21:09:55 »
Minus grader ut tror jag de flesta har en stor del av vintern så det är helt normalt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mikael84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Temperatur brinevätska
« Svar #7 skrivet: 09 november 2011, 21:29:14 »
Tack!

Logiskt bör det ju vara sÃ¥ eftersom du hela tiden har diffen, men för mÃ¥nga minus ut känns inte som det skulle vara alldeles bra..  :o
• Gullringshus -1978
• Nibe Fighter 1215-7
• 170m aktivt borrhÃ¥l 
• Uppvärmd yta 207 totalt

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Temperatur brinevätska
« Svar #8 skrivet: 09 november 2011, 22:36:18 »
Tack!

Logiskt bör det ju vara sÃ¥ eftersom du hela tiden har diffen, men för mÃ¥nga minus ut känns inte som det skulle vara alldeles bra..  :o
Nää det är ju sant, Nackdelen med lägre temp på brine är sämre verkningsgrad på värmepumpen, men det blir vad det blir när man har sitt hål borrat och pumpen installerad. Värmen du vill ha kommer från berget och ska du ha den så blir berget kallare tills det blir vår och sommar.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Temperatur brinevätska
« Svar #9 skrivet: 20 november 2011, 22:09:40 »
Som dom flesta vet så sjunker ju ingående och utgående brinevätska på höst/vinter när minusgraderna börjar komma.. Jag undrar därför vad som påverkar denna temperatur mer än själva berget/borrhålet.. Vad är normala världen en kall vinterdag när pumpen går längre och ibland hela dygn? är det normalt att ligga minus på returen? t.ex +2 in -1 ut , +1 in -2 ut? osv.. ibland kanske t.o.m 0 in och -3 ut?

finns det någon maxgräns på utgående kb-r ser att det står (-12) , tänkte när man bör oroa sig för tempen ut..?

Varmare är bättre, kallare är sämre. Det finns säkert en magisk gräns, där COP närmar sig noll eller kanske t o m när kompressorn inte längre kan arbeta, men då har nog brine frusit för längesen.
Min okvalificerade gissning är att "normal" temperatur på vintern är nånstans mellan fem plusgrader och fem minusgrader.
Det som påverkar temperaturen i borran är energiuttag per volym berg. Dvs; tar man ut mycket energi i förhållande till kapacitet på borra, får man ett kallare hål. Har man däremot en mindre energiförbrukning, tas mindre energi ur hålet och tempen förblir högre.
Sen påverkas naturligtvis inkommande temperatur av hastigheten på brine i slangen. Högre fart på vätskan = inkommande temperatur minskar, samtidigt som utgående ökar = mindre diff över VP. Hur det sistnämnda egentligen påverkar, har jag inte fått klart för mig än.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Mikael84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Temperatur brinevätska
« Svar #10 skrivet: 22 november 2011, 00:21:35 »
Högre fart på vätskan = inkommande temperatur minskar, samtidigt som utgående ökar = mindre diff över VP. Hur det sistnämnda egentligen påverkar, har jag inte fått klart för mig än.

så vad är att föredra om den håller samma delta oberoende av låt säga läge III eller II ?
« Senast ändrad: 22 november 2011, 00:29:04 av Mikael84 »
• Gullringshus -1978
• Nibe Fighter 1215-7
• 170m aktivt borrhÃ¥l 
• Uppvärmd yta 207 totalt

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Temperatur brinevätska
« Svar #11 skrivet: 22 november 2011, 08:42:38 »
Om du ändar flödet så måste deltat ändras. Undantaget är om kompressorn står och deltat är 0 grader...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Temperatur brinevätska
« Svar #12 skrivet: 22 november 2011, 16:21:43 »
Om du ändar flödet så måste deltat ändras. Undantaget är om kompressorn står och deltat är 0 grader...
täppt sil alt för liten pump till borrdjupet bör kunna ge liknande effekter
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Temperatur brinevätska
« Svar #13 skrivet: 22 november 2011, 17:17:14 »
Om deltat är lika på 2an som 3an bör det vara bäst att köra på 2an om det inte innebär lägre temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mikael84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Temperatur brinevätska
« Svar #14 skrivet: 23 november 2011, 19:32:56 »
I min värld borde diffen öka om man sänker hastigheten, iaf märks det ju tydligt pÃ¥ t.ex cirkpumpen varma sidan. Jag läste nÃ¥gonstans att om du ändrar hastigheten pÃ¥ KB CP , ett snäpp lägre sÃ¥ skulle kompressorn fÃ¥ arbeta med ett högre tryck mot värmeväxlaren?, eller har ja blandat ihop detta med nÃ¥got annat kanske  Sc:,h :D
• Gullringshus -1978
• Nibe Fighter 1215-7
• 170m aktivt borrhÃ¥l 
• Uppvärmd yta 207 totalt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!