Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det värt att fightas för lÃ¥g temperatur till elementen... ?  (läst 27410 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
OK, krya på dig! Nu är säsongen snart slut dock, fast å andra sidan så är det mer regleringar för ett värmesystem vår och höst så det blir ju bra info hur som.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Tack för det - snart slår jag frivolter!

För oss kommer säsongen att börja snart, för vi ska använda värmepumpen för att värma upp poolen i sommar.
Har man inte bekymmer kan man köpa sig!
De vi köpte huset av har dyrt och heligt lovat att hjälpa oss få igång eländet. Men det är ju lätt att lova saker...
Det blir nog en ny tråd här på forumet snart!


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Haha, ok, ja kanske kan den gamla vp bli poolvp och ni satsar på en ny bättre till huset.. ::)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Karre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eldar hellre, men el är ju ocksÃ¥ billigt.
Måste bara inflika att jag haft stor behållning av både de praktiska frågorna och de mer filosofiska.

Kom du något längre i denna fråga?

Frågan är alltså: Hur ska jag förhålla mig till "Börvärde värmepump" (och till livet i stort)?


Livskris har jag redan så vi kan väl prata börvärde, snarare dom dubbla börvärden som finns i menyn.
Nuvarande hus: Nibe Fighter 1225 8kw från 2009 med 170 meter borrhål. Pågående uppdatering av värmebärarsidan. Hittat en del felkopplingar och skit. 230 kvadratmeter uppvärmt, hus från 1971. Strax över 16 000 kwh första året men vill gärna ner. FTX från 2009

Förra kåken:
Exoair 7,5 från 2004, vattenmantald kamin (2016), uppgraderade radiatorer och fläktkonvektor (2015) Sänkte då framledningen med 10 grader.
10300 kwh (plus lite ved) under 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 609
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!