Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 maj 2012, 18:39:15 »

Vad var det för köldbärartemperaturer i vintras under drift?
Skrivet av: ltfrebac
« skrivet: 22 maj 2012, 13:55:52 »

Jo men ventilation ska du ju ha ändå. Nu kanske du har självdrag men här finns det ju ett reellt problem som en FLM fixar, även om det tillkommer en fläkt och en extra cirkpump. En FLM kostar runt 12-15K, säg 20K installerat. Men kan man gräva jordvärme så är det ju bättre, helt klart. Den stora nackdelen är ju att gräva sönder hela tomten men kan man förlägga kollektorn utanför tomten så försvinner den stora nackdelen. Jag grävde ned extra 400 meter och det kostade ca:

grävning:10K (var trångt och jävligt därav priset)
slang: 7K (inklusive rörisolering närmast grund)
sprit: 2K
div VVS: 3K (kopplingar, flödesventiler)

bara mtrl sen ska någon installera, kanske 4-5K på det.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 22 maj 2012, 13:31:32 »

Jo men vad kostar en FLM installerad? Vad kostar en borra till? FLM tar ju el i all framtid, måste räknas med.
Skrivet av: ltfrebac
« skrivet: 22 maj 2012, 13:24:04 »

Här är väl ett av de få lägen där en FLM är klockren. Avlastar borran året om och under sommarhalvåret återladdar man ju borran?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 21 maj 2012, 22:43:33 »

Eftersom det har blivit så kall så har hålet förmodligen dålig eller igen vattenrörelse och då kanske man kan värma hålet med luftventilatorer som kyls av kalla brinen (kallas frikyla) så att isen hinner smälta och trycka ut lite värme ut i berget över nollan och slangarna kan tryckas ut igen med 3 bar övertryck.

nu med överuttaget under lång tid så är berget också kall långt ut i perferiet från borran, vilket gör att isen inte kommer att smälta på lång tid även helt i vila om den inte får  lite hjälp, det tar ett tag för att värmen underifrån och från sidorna att tränga sig in många meter mot hålet och få upp tempen över nollan.

Skrivet av: Olle61
« skrivet: 21 maj 2012, 19:16:34 »

Jag undrar hur mycket det skulle hjälpa att pumpa ur det kalla vattnet i borran och låta varmare vatten strömma till? Speciellt om man har ett utkylt hål som inte riktigt återhämtar sig mellan säsongerna?

Finns det frånluftsventilation? I så fall kanske man kan satsa på någon typ av återvinning av frånluften.
Skrivet av: GöranA
« skrivet: 21 maj 2012, 18:28:16 »

Har du någon känsla för hur mycket energi du tog ur hålet tidigare? Någon driftsstatistik, kompressortid/år och tillsats kWh/år? Vad satt där tidigare?

Sen kan jag nog hålla med som tidigare sades, övertrycket i slangen kan nog bero på att den trycks ihop av is.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 21 maj 2012, 08:19:32 »

ditt hus kräver ca 19KW toppeffekt om du värmer källaren till 20 °C, då fattas det ca 80m på ditt borrhål.
Antingen borrar man ett hål till alt. gräver ner markkollektor eller så förbättrar man klimatskalet på huset (byter fönster, isolerar vind, isolerar med isodrän/frigolit under mark) och avlastar på så sätt borrhålet.
Dom här åtgärderna borde sänka värmebehovet med ca 10w/kvm och då hamnar du mycket närmare rätt borrhålsdjup
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 maj 2012, 07:01:57 »

Nu tror jag inte en X15 tar mer än 12 kW ur borran, vid max effektuttag är COP inte mer än 3.
Men som sagt är borran överbelastad och enda lösningen är att utöka kollektorn.
Ett alternativ är att gräva ner jordvärmeslang, uppskattningsvis 400 m (kräver ca 600 m2 tomt) och koppla parallellt med borran (gärna mer om det får plats).
Detta kommer avlasta borran så att temperaturen på sikt återhämtar sig en del.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 20 maj 2012, 23:05:30 »

Att  byta pump bara för att brinen är kall och tror att problemet försvinner med detta, är ett klart ett tankefel. - det är som att byta bil till större och törstigare motor i en situation med ransonering och du bara får köpa 1000 liter soppa per år...

med ny pump och ännu högre effektuttag så blir borran ännu kallare, 2/3 - 3/4 delar av värmen tas ju ut från borran, det får man inte glömma bort.

en X15 vid max dra nästan 15 kW ur borran vid nollan och vid -5 C gissningsvis 12.3 kW.

om man räknar med 170 meter aktiv längd så får man en belastning av nästan 73 W/m borra - vilket är nästan  dubbelt vad man räknar med det jag har sett (< 50 Watt/m kortvarigt, 30 - 40 W/m mer långvarigt under en period,  och ca 140 kWh/m/år eller 16 watt/m kontinuerligt året runt )  om man räknar med 140 kWh/år så kan din borra ger runt 23800 kWh/år  och motsvarar 1983 timmar eller knappt 3 månader med din maskin på maxeffekt kontinuerligt eller halv effekt i 6 månader  och sedan måste hålet vila resten av året...

Att du nu har kall brine och förmodligen ispinne i hålet som klämmer slangarna allt smalare beror på att du har haft ordentlig överuttag av värme ur hålet och förmodligen varit så i många år då den gamla VP förmodligen också tog ut mer än vad hålet egentligen orka ge. Bergvärme är som vilken annan naturresurs som helst, man kan inte överutta värme mycket som helst och hur länge som helst utan att det blir konsekvenser,  utan skall tas ut i den lagom takt som värmen hinner fyllas på utifrån från sidorna och underifrån.

---

Med andra ord har inte den gamla och nya VP gjort egentligen något större fel - utan husets ägare har helt enkelt slösat för mycket värme under åratal och skulle man sluta ta ut värme nu, så tar det förmodligen ett år innan borran kommer över nollan igen... om du skall behålla värmeuttaget i den takt du har nu så måste du förmodligen ha en lika djup borra till, minst 20 meter ifrån och kanske få 50-75% tillskott i värme då även den nya borran till en del är kyld av den borra du har nu om du inte lyckas få ordentlig avstånd mellan dessa...
Skrivet av: Mr_Hope
« skrivet: 20 maj 2012, 21:45:17 »

Tack för svaren!
jo visst är kanske källaren en bov, huset är i tegel och byggt 1968, källaren håller nog +20c men visst låter det märkligt med 183m borrhål? ska låta en rörmokare göra ett utlåtande och se vad dom tror.
 
Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 19 maj 2012, 14:10:36 »

Hej  Hope.

Du har redan fått svar från en del av de kunnigaste i forumet. Nåja, än så länge kanske mer frågor än svar, di kunnige undviker oftast att skjuta från höften. De vill ha en klar bild innan de levererar svar  Detta får man ha respekt för.

Anledningen till att jag blandar mig in i resonemanget beror på att jag råkar dela din erfarenhet av kall KB. Har man som jag minusgrader både in och ut under lång tid, då är det bara att inse att borran frusit. Min borra är en ispinne åtminstone 5 mån/år.

Citera
Och alltid övertryck i KB systemet så man får släppa på trycket i ventilen.
Men den verkar bygga upp trycket igen.

Går knappast att tyda på annat sätt än att kb-slangen fryskläms.

I min borra har jag kunnat konstatera att den låga tempen på kb-in inte gett så särskilt stort energitapp. Betydligt värre var det med  frysklämningen. Den hade ackumulerats under många år med stigande kb-delta som följd. Till sist nåddes gränsen där lp-vakten löste ut.

Sommaren 2011 startade jag ett experiment som nu får anses som mycket lyckat. Jag trycksatte kb-slangen till 3 bar och lyckades därmed få ner kb-deltat till rätt nivå. Har fortsatt kb-slangen trycksatt och har noggrannt övervakat utvecklingen under den gångna vintern. Kb-deltat har skött sig exemplariskt. Elförbrukningen denna vinter har sjunkit bortåt 15% jämfört med föregående. Visst, något kan kanske förklaras med en något mildare vinter, men knappast allt.

Kolla tråden:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45968.0;all

KOB
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 maj 2012, 13:04:48 »

Är du säker på djupet 180 meter var ett rejält hål på -80 talet. Hur som helst går det att komplettera med en kortare jordvärmeslinga på tex 200 meter men det spar inte många kronor om inte vp larmar i dag pga för låg brine temp. Om du tycker du har fått dålig besparing är det nog antagligen andra orsaker.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 maj 2012, 10:54:51 »

Hur gammal kåk?
Äldre källare är riktiga värmetjuvar.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 maj 2012, 10:49:08 »

Vad var det för effekt på gamla pumpen? Är det något speciellt med berggrunden, det finns sedimentära berglager med sämre värmeledningsförmåga på en del ställen i Dalarna (det borde man i och för sig ha känt till och kompenserat för vid ursprungliga installationen)? Djup till berg och grundvatten?
Skrivet av: Mr_Hope
« skrivet: 17 maj 2012, 09:54:02 »

Hej

Har problem med ett hus på 140kvm+140kvm källare som även den är uppvärmd.

Kåken har fått bergvärme på 80-talet och enligt kartan så är borrhålet 180m

Det har alltid varit svinkall KB flera minus på IN och UT

Och alltid övertryck i KB systemet så man får släppa på trycket i ventilen.
Men den verkar bygga upp trycket igen.

Sen bestämde vi oss för att slänga in en ny VP och tänkte att problemen skulle försvinna.
Så i med en ny ivt x15....Men samma sak fortfarande.

Min känsla säger att hålet är för litet men 180m borde väl räcka?

Huset ligger mitt i dalarna.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!