Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var kopplar man in Ack-tanken bäst??  (läst 2490 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Var kopplar man in Ack-tanken bäst??
« skrivet: 28 augusti 2005, 21:16:14 »
Hejsan alla..  8)

Är på gång och installera en CTC ecoair(7.9) dockad till en TMV-panna som jag har redan.
Tänkte ta med en ren 500L ack-tank som pumpen skulle jobba mot sen panna(120L).
Varmvattenberedaren sitter i pannan som jag redan har.  Styrningen är eco basic , alltsÃ¥
den enkla styrningen som känner av retur tempen.  Är bästa lösningen att pumpen matar tanken direkt eller ??? Lästa att man kunde sätta den som första radiator oxÃ¥? .  Ack-tanken har inget med varmvattnet att göra. 

Tack pÃ¥ förhand  // Sam .

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Var kopplar man in Ack-tanken bäst??
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2005, 17:18:20 »
Vilken typ av vv-beredare sitter det i din panna?

Oavsett modell (mantel eller genomströmningsberedare) är risken stor för att du kommer att få problem med för kallt tappvarmvatten alternativt för liten mängd, detta p.g.a. att de ofta är konstruerade för en betydligt högre temp än ca 50 grader.

Om du tänkt ta tappvarmvatten från din gamla panna så måste du köra fast kondensering mot panna och flytande mot radiatorsystemet.
För att få detta att funka så skall du sätta in en trevägsventil som växlar till gamla pannan när tappvarmvattentempen sjkunker under t.ex. 45 grader, den skall sedan värma den upp till värmepumpens maxtemp.
När inget tappvarmvattenbehov finns skall trevägaren växla mot acktanken/radiatorsystemet, sätt acktanken som första radiator i serie med det övriga radiatorsystemet.

Har du en ritning på hur det är tänkt att den skall kopplas in så lägg gärna upp en bild på det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Var kopplar man in Ack-tanken bäst??
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2005, 21:03:17 »
Hejsan Rickard.

Försökte rita lite i paint  .
Vv-beredaren i pannan är en mantel pÃ¥ 150L . Jag förstÃ¥r att tempen pÃ¥ vv kommer bli lägre än jag har nu. Lösningen är kanske att gÃ¥ till en el-beredare efter för att höja ytterligare 10 grader. Mängden varmvatten klarar vi oss bra med , tro det eller ej  ::)  Tänte till början  att 4-vägs ventilen pÃ¥ pannan alltid skulle stÃ¥ i öppet läge, men med möjlighet att sätta pÃ¥ en motorshunt även här.  Jag behöver inte gÃ¥ över 45 graders framledningstemp pÃ¥ vintern, bor i söder.

Bifogar bild.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Var kopplar man in Ack-tanken bäst??
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2005, 21:43:06 »
Vad har du tänkt skall styra panntempen?
Har du tänkt köra fast kondensering och låta shunten innan radiatorkretsen styra rumstempen?

I så fall får du inte nån vidare bra verkningsgrad på anläggningen.

Hur har du tänkt att pannshunten skall styras och av vad?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Var kopplar man in Ack-tanken bäst??
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2005, 19:49:08 »
Ha
Har du tänkt köra fast kondensering och låta shunten innan radiatorkretsen styra rumstempen?


Ja så var det nog tänkt , shunten på pannan skulle stå öppen. Pannan var väl tänkt mer till att spets värma, där har jag har olja och elpatronen. Sen eftervärma vv med el-beredare.
Har hittat ett bättre systemexempel nu i ecobasic brochyren.
Andra förslag kanske ?   Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!