Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft vatten fundering  (läst 2681 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Luft vatten fundering
« skrivet: 30 oktober 2006, 09:06:13 »
Hej
jag har en liten fundering runt luft vatten system,jag vill köra ytterdelen mot en 500 lit tank
så den har lite volym att jobba mot=)

siktet e ju att kunna tillverka värme +varmvatten med pumpen,men problemet e väl att
pumpen Jobbar/gÃ¥r bättre vit 55grader än vid 75 grader  i tanken 
om jag inte fattat allt fel=) 

skulle det funka att förvärma varmvattnet i tanken med tex en genomströmnings beredare,sen från förvärmningen i acctanken så skickar jag 50gradigt vatten in i en "normal" 60 liters elberedare.

då bör jag ju ändå spara rätt erejält med energi ändå iomed att pumpen ger ju från +5 till +50
å spetsen bara blir från 50+ till 90+ = ca 40 grade jag måste spetsa upp vattnet med el eller solvärme
ser jag sen till att koppla in solvärmen på den lilla beredaren så måste det ju va en riktigt bra affär,jag råkar ha en dubbel mantlad beredare som ligger å skräpar i garaget =)

hoppas ni fattar mitt tänk

 




Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft vatten fundering
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2006, 09:32:26 »
Hej
jag har en liten fundering runt luft vatten system,jag vill köra ytterdelen mot en 500 lit tank

skulle det funka att förvärma varmvattnet i tanken med tex en genomströmnings beredare,sen från förvärmningen i acctanken så skickar jag 50gradigt vatten in i en "normal" 60 liters elberedare.

då bör jag ju ändå spara rätt erejält med energi ändå iomed att pumpen ger ju från +5 till +50
å spetsen bara blir från 50+ till 90+ = ca 40 grade jag måste spetsa upp vattnet med el eller solvärme
ser jag sen till att koppla in solvärmen på den lilla beredaren så måste det ju va en riktigt bra affär,jag råkar ha en dubbel mantlad beredare som ligger å skräpar i garaget =)

hoppas ni fattar mitt tänk

 

Det är ett vanligt sätt att få litet mer och varmare VV, men vad jag inte förstår är varför du ska värma upp vattnet i VVB till 90° med el för att sen ta ner tappvarmvattnet med en blandningsventil till ca 65° och shunta ut värmen till golv och/eller raddar.. Att värma upp det rejält med gratis solvärme är en annan sak.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Luft vatten fundering
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2006, 10:42:51 »
hej ..
varför jag vill ha 90 i beredaren e för att den lilla beredaren buffrar ju lite om den står på 90
å jag bara släpper ut 60 på systemet,den räcker ju längre fast iofs så ser man att den klarar behovet på 70 e det ju inte hela värden att skruva ner termostaten=)



jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Luft vatten fundering
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2006, 18:15:33 »
hej...
finns det nått sätt att räkna ut vad man ekonomiskt sparar per år då man förvärmer vattnet till
50grader i en normal familj
det blir ju bara 30-40 grader jag måste knuffa upp tempen

det bör ju va en rejäl inbesparing ändå mot att köra allt på el enbart

det bör ju bara va okt,nov,dec,jan,feb ev mars som jag behöver spetsa mitt varmvatten resten av tiden bör ju solångaren dra runt det hela dessutom så kommer ju ochså solfångaren att värma huset en del med =)

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Luft vatten fundering
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2006, 11:10:00 »
Du skall ha så varmt att du inte får legionella och att vattnet räcker. Om vattnet inte räcker vid 60-65°C måste det vara vettigare att öka vattenmängden än att toppelda till 90°C. Du får mer värmeläckage med liten behållare och hög temp.
Skaffa förrådsberedare eller acktank eller liknade.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Luft vatten fundering
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2006, 15:42:21 »
hej ..
joo jag har i dag en 500 liters tank me inbyggd 110 liters beredare som jag kör som en vanlig elberedare
det går ju iofs att använda den beredaren som förvärmare för att sen stoppa in det vattnet i
en vanlig elberedare för att få minst 70-80grader varmt vatten
då får ju den lilla elberedaren stanna då solen orkar värma upp tanken i mer än tex 75grader

jag vill ha möjlighet att separera varmvatten spetsen (EL)
från det övriga systemet,dvs ska det hällst ske på ett annat ställe än i tanken

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft vatten fundering
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2006, 16:01:47 »
Förvärmer du vattnet i en acktank så behöver du nog inga 90 grader för att få vattnet att räcka, 60 ºC borde räcka. Du har ju 110 liter 50 ºC + 60 liter 60 ºC vilket räcker för normalbehovet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!