Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1155 intrimning  (läst 10412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1155 intrimning
« Svar #15 skrivet: 17 februari 2016, 12:22:41 »
Har du en extra cp till golven ? Om du har det är den troligtvis kopplad med bypass så att vattnet i golven snurrar hela tiden även när vp gör vv dvs det går ett rör mellan framledningen och returen och då är det ok att använda BT25. Kollade i loggen en gång till och vid vv laddning ligger BT25 på samma som returen så det stämmer nog att du har bypass. Om ovanstående stämmer så kan du ställa interna vb pumpen i intermittent drift dvs den går endast när kompressorn går om den inte redan står så. Ställ alla termostater på max till att börja med och låt vp reglera tempen blir det för varmt inne sänk kurvan senare när det är bra inreglerat kan du använda termostaterna om det behövs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lindgren.daniel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1155 intrimning
« Svar #16 skrivet: 17 februari 2016, 14:17:49 »
Yes den sitter pÃ¥ bypassen och är pÃ¥ intermittent läge. Höjde GM  pÃ¥ tillsatsens till 500. Var 24,3 grader inne igÃ¥r sÃ¥ jag sänkte en grad till att börja med pÃ¥ kurvan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1155 intrimning
« Svar #17 skrivet: 17 februari 2016, 14:40:00 »
Det är nog inga problem att sänka Gm för tillsats mera -800 eller -1000 skulle nog jag välja och lås upp effekten så lär du inte behöva så mycket elpatron.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1155 intrimning
« Svar #18 skrivet: 17 februari 2016, 14:52:13 »
Att du låter termostater strypa när du har bypass är ingen bra taktik, det riskerar göra att du får kortslutning i bypassledningen, vilket gör att värmepumpen varvar ned eller stänger av sig istället för att skicka ut värmen i huset.
Du måste försöka se till att temperaturen på returen från golvvärmen = returtempen in i värmepumpen, så snart det börjar gå flöde bakvägen i bypassen så har du ett obalanserat golvvärmesystem och för hög kurva.
Helst skall du aldrig aktivera mer än högst ett par rumstermostater som kan strypa bort värme i de rum som är mest utsatta för solinstrålning.

Men det där är lite överkurs för tillfället.
Börja med att justera in kurvan med alla termostater fullt öppna så får du gå vidare med flödesbalansering sedan.
En logger 2020 för att kunna följa upp temperaturen på varje enskild golvslinga vore inte helt fel om du vill få till funktionen på din anläggning som bra som möjligt.
Dessutom tempgivare före och efter bypassen så att du kan säkerställa att du aldrig får kortslutning i bypassen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lindgren.daniel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1155 intrimning
« Svar #19 skrivet: 17 februari 2016, 16:34:59 »
Nu ställde jag in i menyn att pÃ¥ AA3-X7 är det en extern VB pump och inte larmutgÃ¥ng, rätt? Och den interna stod pÃ¥ automat men ändrade till intermittent,  korrekt? Spärrbandet fanns tvÃ¥ alternativ med olika Hz nivÃ¥er. Inställning? DUT pÃ¥ minus 18 grader verkar stämma. 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1155 intrimning
« Svar #20 skrivet: 17 februari 2016, 18:35:37 »
Vet inte riktigt hur det ser ut med spärrband men du ska ju tillåta vp att gå med max hz.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lindgren.daniel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1155 intrimning
« Svar #21 skrivet: 17 februari 2016, 18:46:05 »
Startfrekvens 91 Hz och Stoppfrekvens 120 vilket verkar vara max. NÃ¥tt mer jag ska pilla pÃ¥ 😀?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1155 intrimning
« Svar #22 skrivet: 17 februari 2016, 18:57:13 »
Inte vad jag kommer på men har dålig koll på 1155 men dom är rätt lika som 1245 som jag har själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lindgren.daniel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1155 intrimning
« Svar #23 skrivet: 17 februari 2016, 19:11:10 »
Ok men dÃ¥ ställer jag pÃ¥ termostaterna pÃ¥ önskad nivÃ¥ och ser hur allt snurrar. Ska jag köra en logg om ett par dagar igen? 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1155 intrimning
« Svar #24 skrivet: 17 februari 2016, 20:06:35 »
Låt termostaterna stå fullt öppna tills du hittat rätt kurva. Ja kör en ny logg kan kolla på den men jag tror allt är ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lindgren.daniel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1155 intrimning
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2016, 11:18:32 »
Det gick att höja installerad eleffekt frÃ¥n 6kw till 6,5kw. Gör det nÃ¥n skillnad? 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1155 intrimning
« Svar #26 skrivet: 18 februari 2016, 13:50:41 »
Troligtvis inte i ditt fall för så hög effekt kommer du inte använda men det gör ju ingen skada heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lindgren.daniel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1155 intrimning
« Svar #27 skrivet: 19 februari 2016, 12:13:11 »
Är hemma hos en kund och bygger om hela övervÃ¥ningen.  Han klagade pÃ¥ att hans 5 Ã¥r gamla pump Nibe 1145-15 hade problem. 51043 starter pÃ¥ 9198 timmar.... Pillade lite GM och gick över systemet i VP. Nibes egna folk har varit här 7 ggr och säger att allt är som det ska... Den stod pÃ¥ radiatorer.....  Nu ligger han pÃ¥ 75% mindre starter och det blir varmt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1155 intrimning
« Svar #28 skrivet: 19 februari 2016, 12:28:29 »
Det finns en del att optimera om den går på inställningarna som vp levereras med men det borde installatören redan ha fixat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lindgren.daniel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1155 intrimning
« Svar #29 skrivet: 21 februari 2016, 21:36:39 »
Har klurat på en idé ett tag nu. Huset vi bor i och byggt själva (snickare) har vi inte installerat kaminen i ännu. Jag har möjlighet att antingen förflytta varmluften i separat stamm eller göra ett påstick på ventilationen mot FLM 30. FLM30 värmer ju på Brine och högsta tillåtna KB in är 20 grader enligt Nibe. Tanken är att göra ett spjäll så jag kan styra den som jag vill om jag gör ett påstick. Hur är era tankar kring min idé?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!