Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥r ej framledningstemp trots varm nedre panna  (läst 3694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
NÃ¥r ej framledningstemp trots varm nedre panna
« skrivet: 08 januari 2009, 22:08:40 »
Hej,

jag har en ecoel + ecoair 105 och har fipplat med inställningarna ett tag och läst en hel del här. Följande kan jag inte riktigt förstå:

utetemp +2 (blåsigt)
framledningens börvärde 45
nedre pannas börvärde 50
övre pannan satt till 48 men börvärdet är nu 52 (45+7)

så långt ok. Vad jag inte riktigt förstår är att framledningen ligger på runt 41 och når inte 45 trots att nedre pannan går upp till 50 lätt när pumpen kör och vid 45 går pumpen igång igen. Varför blir då inte framledningen 45? Vad som är än konstigare är att när jag känner på röret som går från pannan, via cirkulationspumpen till radiatorerna så är det kallare än returröret precis innan det går in i pannan igen? Känns snarare som returen är 45 och framledningen 41!?

Känner jag på rören tillopp/retur till värmepumpen känns det rätt - returen är såklart varmare än tilloppet när pumpen kör. Dock står det på displayen t ex VP in/ut 48/46 vilket förbryllar mig lite men det är kanske bara jag som läser det tvärtom :)

Alla idéer välkomna...
/J

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NÃ¥r ej framledningstemp trots varm nedre panna
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2009, 12:22:27 »
Returen sitter längst till höger sett framifrån på EcoEl.

En fundering är om cirkpumpen är monterad åt rätt håll?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥r ej framledningstemp trots varm nedre panna
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2009, 12:42:14 »
Hej,

vilken som är retur har jag kollat upp och har koll på. Känslan när jag känner på rören återspeglar ju också tempförhållandet som pannan visar i status. Givaren sitter ju också på framledningen.

Tänkte också tanken på att pumpen skulle vara på fel håll med trodde inte ens det var möjligt att det kunde vara så? Hur vet jag det? Rörisen som jag har är en bra kille så blir väldigt förvånad om det skulle vara så...


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NÃ¥r ej framledningstemp trots varm nedre panna
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2009, 12:59:02 »
Det är inte så att du har varmare i huset än vad rumsgivaren är ställd på?
I så fall kan framledningen ligga betydligt under börvärdet. Huskurvan sätter börvärdet, innegivaren styr framledningen under eller över börvärdet om det finns anledning till det.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad johall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥r ej framledningstemp trots varm nedre panna
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2009, 13:02:31 »
Nix, i detta fallet var det 20 inne med börvärde satt till 22. En bit kvar alltså.

Det konstigaste är ändå att returen är varmare än framledning. Nu har jag ju inte mätt men det är rätt uppenbart när jag känner...

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NÃ¥r ej framledningstemp trots varm nedre panna
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2009, 13:08:47 »
Det verkar ju i så fall som om det är returen som matar mot radiatorerna. Det kan vara pumpen som är felkopplad, är det en Grundfos, så finns det en pil på sidan, som visar strömningsriktningen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NÃ¥r ej framledningstemp trots varm nedre panna
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2009, 13:13:11 »
Har det alltid varit så här, att den aldrig kommer upp till börvärdet, i så fall är det ju säkert ett kopplingsfel. Kan pumpen mata åt fel håll. om den är felkopplad elektriskt?

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: NÃ¥r ej framledningstemp trots varm nedre panna
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2009, 13:14:14 »
Huskurvan sätter börvärdet, innegivaren styr framledningen under eller över börvärdet om det finns anledning till det.

//Ronnie

Hmm, är du helt säker pÃ¥ det? Mitt börvärde kan vara väldigt olika fast utetempen är densamma. Är vi mycket folk i huset och har mycket ljus tända stiger värmen i huset och dÃ¥ sänks börvärdet, tror jag  Sc:,h mÃ¥ste nog kolla lite mer pÃ¥ det ihelgen.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad johall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥r ej framledningstemp trots varm nedre panna
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2009, 14:41:13 »
Vet ej hur länge det varit såhär, har inte kollat upp pannan så noga förrän nyligen när jag fick en elräkning som var långt över vad den borde.

Har pratat med rörmokaren och han kan inte se ngn annan förklaring än att pumpen skulle vara monterad åt fel håll. Alternativt kunde tillopp/returen vara förväxlade (enrörssystem) på gamla installationen (oljepanna + VP) som han körde på men det förklarar ändå inte att returen skulle bli varmare än tilloppet. Skall kolla ikväll...

Vad skulle hända om pumpen går fel och allt går baklänges? Värmen kommer ju då att hämtas på fel ställe i pannan och shunten inte ha ngn större betydelse? Märkte också vid fallet ovan att övre pannan hade svårt att nå sina 48(52) grader trots att övre patronen körde på 4,5KWh och VP hela tiden höll 45-50 i nedre (55 var 4e). Borde inte vara fallet med +2 ute såvida inte returvattnet från radiatorerna hamnar där...eller...blir ju helknasigt...

/J

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥r ej framledningstemp trots varm nedre panna
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2009, 14:51:28 »
har man cirkulationen åt fel hål/felkopplatl borde det väl bli helgalet när man kör med bivalent shunt då kan väl ta det från nedre pannan som inte är så varm
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NÃ¥r ej framledningstemp trots varm nedre panna
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2009, 15:37:54 »
Huskurvan sätter börvärdet, innegivaren styr framledningen under eller över börvärdet om det finns anledning till det.

//Ronnie

Hmm, är du helt säker pÃ¥ det? Mitt börvärde kan vara väldigt olika fast utetempen är densamma. Är vi mycket folk i huset och har mycket ljus tända stiger värmen i huset och dÃ¥ sänks börvärdet, tror jag  Sc:,h mÃ¥ste nog kolla lite mer pÃ¥ det ihelgen.

Om du inte har någon innegivare, kan inte börvärdet påverkas av innetemperaturen, det finns ingen chans för systemet att känna till rumstemperaturen utan någon givare. Framledningstemperaturen sätts av inställd värmekurva och bestäms av utegivaren mot värmekurvan. Har du ingen rumsgivare finns ju inget annat som kan påverka börvärdet.

Mitt börvärde varierar också lite underligt ibland, beror förmodligen på tröghet i systemet. Men utan rumsgivare kan inte innetemperaturen påverka börvärdet på framledningen, eftersom pannans dator aldrig får veta något om den.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: NÃ¥r ej framledningstemp trots varm nedre panna
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2009, 15:45:10 »
Visst har jag innegivare inkopplad. Den verkar kunna ändra börläget som utegivaren/kurvvalet satt beroende på aktuell innetemp, dvs den ändrar inte bara framledningen utan även börvärdet.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NÃ¥r ej framledningstemp trots varm nedre panna
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2009, 15:48:57 »
Visst har jag innegivare inkopplad. Den verkar kunna ändra börläget som utegivaren/kurvvalet satt beroende på aktuell innetemp, dvs den ändrar inte bara framledningen utan även börvärdet.


Aj f-n, jag läser som en höna. Jag tar tillbaka allt och påstår motsatsen.

Jag är med dig, menar självklart att innegivaren påverkar börvärdet. Alltsammans beror på dåligt omdöme från min sida, ska aldrig mer påstå något sådant mer.

//Ronnie
« Senast ändrad: 09 januari 2009, 17:40:20 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad johall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥r ej framledningstemp trots varm nedre panna
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2009, 19:06:27 »
Döm av min förvÃ¥ning men pumpen gÃ¥r faktiskt Ã¥t fel hÃ¥ll! Pilen talar sitt tydliga sprÃ¥k. Bra att hitta vad det är men det har kostat mÃ¥nga tusenlappar i elräkning istället  fiR:

Tack för hjälpen alla!
/J

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!