Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jämförelse offerter Nibe / IVT  (läst 5662 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Castafiore

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jämförelse offerter Nibe / IVT
« skrivet: 24 mars 2013, 17:43:06 »
Jag har köpt ett hus med pelletspanna och vill installera bergvärme. Total uppvärmd yta 280kvm (160kvm boyta), tidigare ägares energiförbrukning 34.000 kWh/år. Varmvattenbehov : 4.500-5.000 kWh/år.

Har fått två offerter och har följande problem :

1)   Installatörerna anger inte samma värder när det gäller
DUT : Nibe -17 grader, IVT -13 grader
Energibehov : Nibe 34.000 kWh, IVT 30.600 (borträkning av “förluster vid värmeproduktion”)

2)   Erbjudandena är så olika att jag har svårt att jämföra dem. Nibe har högre årsvärmefaktor och högre effektivitet när det gäller varmvattnet men IVT har mycket längre garanti (10 respektive 6 år jämfört med Nibes 3...), har varit väldigt bra på att informera och är billigare.

Garantin känns viktig så vi lutar åt IVT – men efter att ha läst olika inlägg på forumet är jag lite orolig att deras offert är underdimensionerad. Kan någon ge råd?

Nibe F-1245 10
Angiven energi 33.273 kWh
Drivenergi 9.306 kWh
Ber/angiven effekt : ej indikerat
Drifttid : ej indikerat
Energitäckningsgrad : 99%
Effekttäckningsgrad : 67%
Årsvärmefaktor vp : 3,89
Årsvärmefaktor total : 3,63
Varmvattenberedare : 180l
Varmvatten 40 grader : 245l
Max värme vatten (test Premiumline) : 53 grader
Ljudstyrka : 46-50 dB
Aktiv borrhålslängd : 183m
Specifikt energiuttag : 138 kWh/m
Specifikt effektuttag : 38 W/m
Eltillsats : 9kW
Framledningstemperatur vid DUT : 55 grader
Returtemperatur vid DUT : 45 grader
Pris : 146.412 kr med ROT-avdrag (inklusive fjärrkontroll)

IVT Greenline HE C9
Ber/angiven energi 30.600 kWh
Drivenergi 9.440 kWh
Ber/angiven effekt : 9,8 kW
Drifttid : 3.600 h/år
Energitäckningsgrad : 100%
Effekttäckningsgrad : 83%
Årsvärmefaktor vp : 3,2
Årsvärmefaktor total : ej indikerat
Varmvattenberedare : 185l
Varmvatten 40 grader : 190l
Max värme vatten (test Premiumline) : 46 grader
Ljudstyrka : 52-53 dB
Aktiv borrhålslängd : 131m (på ett annat ställe stå “bergsborrning 155m”)
Specifikt energiuttag : ej indikerat
Specifikt effektuttag : ej indikerat
Eltillsats : 6kW
Framledningstemperatur vid DUT : 55 grader
Returtemperatur vid DUT : ej indikerat
Pris : 132.781 kr med ROT-avdrag (inklusive fjärrkontroll)


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Jämförelse offerter Nibe / IVT
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2013, 18:03:45 »
Nibe borrar djupare hål....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Castafiore

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jämförelse offerter Nibe / IVT
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2013, 19:00:28 »
Ja borrålets djup anpassas ju efter den energimängd man behöver för uppvärmningen – men detta räcker väl inte för att avgöra vilken lösning som är bäst ?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Jämförelse offerter Nibe / IVT
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2013, 19:38:08 »
Hur är det med startvärdena? 34 MWh/år är det värmevärdet för pelletsen eller vad som har kommit huset tillgodo? Nibe och IVT har olika syn på det. Ofta kör man varmvattnet sommartid på el i stället för pellets. Har man gjort så i det här fallet och har man tagit hänsyn till det när man kom fram till 34 MWh/år eller har ev. sommarel till varmvattnet hamnat på hushållselen?

Var i landet ligger huset? Det betyder rätt mycket för bedömningen av vilket borrhålsdjup som behövs. I det här fallet verkar det som om IVT-installatören har räknat med några grader lägre temperatur på ingående köldbärare än i Nibefallet. Det är troligen orsaken till största delen av skillnaden mellan årsvärmefaktorerna. Oavsett var huset ligger känns 131 meter aktivt borrhål till en pump som ger 9,8 kW snålt. Man har förmodligen räknat på -2 grader in om huset ligger i mellersta Sverige. Hur långt ner kan berg och grundvatten finnas? Borrar man 155 meter blir det i de allra flesta fall mer än 131 m aktivt hål.

Nibe har räknat med 183 m aktivt hål. Frågan är vilket borrdjup de har räknat med. Risken finns att borrfirman borrar 183 m och sen blir det aktiva djupet vad det blir. Vad har de räknat med för borrdjup? Det är de metrarna borrfirman vill ha betalt för.

Prisskillnaden mellan offerterna beror delvis på borrhålet. Det skiljer minst 30 meter. Borrning och annat brukar kosta 250-300 kr/m före ROT-avdrag.

Årsverkningsgraden beror till stor del på hur anläggningen och flöden till radiatorer eller golvvärmeslingor ställs in. Det är något man får räkna med att göra själv.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Jämförelse offerter Nibe / IVT
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2013, 19:43:37 »
Ja borrhålet känns märkligt grunt av IVT, det är ju samma borrdjup som jag ska ha till min 140kvm stögga. Den offerten känns uppåt väggarna.
Vad gäller garantierna så måste du serva systemet 2 gånger a 3600kr för att få den där 10års kompressorgarantin. Till NIBE får du ju 3+3 år, sista 3 åren är trygghetsförsäkring som ingår i installationen. För 3000kr extra får du 10 års trygghetsförsäkring på NIBE:n som täcker mer saker än bara kompressorn, så i realiteten är NIBE:s "garantier" bättre.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Castafiore

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jämförelse offerter Nibe / IVT
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2013, 23:29:53 »
Tack Roland och Jens för era svar. Pelletsförbrukningen plus lite ved ger 32.400 kWh i energideklarationen. Jag vet inte hur vattnet värmts på sommaren, tyvärr. Huset ligger på östkusten några mil norr om Västervik, med en topografi där granithällar bryter fram i gräsmattan. Hur långt ner berg och grundvatten kan finnas kan jag tyvärr inte heller svara på. IVT anger något som kallas Brinetemperatur medel till 0,4 grader, och Nibe en köldbärartemperatur in till 0,5 grader. De senare anger en andra siffra för borrhålet till 200m.

Vad gäller inställning av flöden till radiatorerna för optimering av årsverkningsgrad, hur “lär” man sig detta?

Tack för preciseringen vad gäller garantierna, bra att veta.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kågeröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i Skåne AB
SV: Jämförelse offerter Nibe / IVT
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2013, 23:53:26 »
Hej
Jag vet inte var du bor någonstans, men 131 meter borrhål är för lite, även 180 meter är i minsta laget, beror naturligtvis på berg. Kallaste dagen på året har IVT angivit till -13 grader.  Nibe till -17. Detta är bara för att elspetsen skall se bra ut.  Me nblir det långvarigt kallt håller inte kalkylerna.  Jag gjorde en effektbehovsberäkning på ett standardhus 65 w per kvm  på boytan 50w per kvm på övrigt.  Då hamnade jag på 16,2 och detta är säkerligen lite i överkant, men räkna ner det till 15 kw.  Jag har gjort en effektbehovsberäkning  och sedan lagt till 5000 kwh för varmvatten.
Nu vet jag ju inte hur biytan ser ut, däremot ser jag att man även från nibesäljarens sida har  gått på standardinställningar. Var bor du någonstans. När är huset byggt.  Ta gärna en bild på det, så kan jag förmodligen se direkt hur mycket energi det drar ( hustypen brukar dra)
Mvh
Eva


Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   övriga  fabrikat på marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på  Facebook.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Jämförelse offerter Nibe / IVT
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2013, 09:21:03 »
Värdena i energideklarationen ska vara köpt energi vilket innebär att det är korrekt att räkna bort förlusterna så som man har gjort i IVT-kalkylen. Sen om man har räknat med rätt verkningsgrad på pelletspannan är en annan sak. Det hänger också på var pannförlusterna hamnar, om en del kommer huset tillgodo. Nibekalkylen verkar ha räknat med att sommarvarmvattnet görs med el.

Jag tror inte max effektbehov är så högt som 15 kW, 12-13 tycker jag är rimligare utifrån värmebehovet. DUT är -15 i Kalmar så -17 verkar vara ett rimligt värde. Uppgifterna om köldbärartemperaturer är inte jämförbara. Medelvärdet hålls uppe av höga temperaturer sommartid.

Intrimning av radiatorer har det skrivits mycket om här på forumet. Signaturen Labold skrev en gång en mycket bra anvisning.

Med tanke på att Nibeofferten innehåller 45 m mer borrhål verkar de rätt likvärdiga prismässigt. 200 meter till en pump på ca 10 kW är vad jag skulle sikta på. Offerterna är ofta snåla på borrhålsdjupen.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Castafiore

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jämförelse offerter Nibe / IVT
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2013, 14:43:42 »
Tack för detta! Jag har ställt nàgra följdfràgor till installatörerna - fortsättning följer!

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kågeröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i Skåne AB
SV: Jämförelse offerter Nibe / IVT
« Svar #9 skrivet: 25 mars 2013, 17:13:11 »
Jag gjorde som sagt en schablonberäkning på effektbehovet.
15 kw är alltså husets effektbehov, det är inkl strålningsvärme etc.
Det är ett mycket bra sätt att få en väldimensionerad pump.
Som du såg så hamnade 1 0kw på runt 50% effekttäckningsgrad i min kalkyl.
 Angående IVT:s sk garanti så  har Nibe trygghetsförsäkring som är en självriskeliminering. Den tar självrisken oavsett om tillverkaren finns kvar eller inte.
IVT ägs av Bosch, sannolikheten att IVT kommer att försvinna som märke är stor.   Nu tror jag dock att de kompenserar det genom att låta garantin gälla ändå. Men säg att de inte gör det. Garantin är också förutsättning att din pump blir registrerad inom, tror det är 30 dagar. Det är ocskå upp till dig som kund att boka service.
Nibe gör inget varmvatten på sommaren med el. Tvärtom. Varmvatten för en normalfamilj med 1145/1245 hamnar på  runt max 100 lappen per månad.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   övriga  fabrikat på marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på  Facebook.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Jämförelse offerter Nibe / IVT
« Svar #10 skrivet: 25 mars 2013, 17:27:41 »
Tänk dock på att det inte i alla lägen är självriskreducering. Den totala reparationskostnaden, inklusive avskrivning, måste överskrida självrisksumman, gör den inte det så gäller ju inte försäkringen och då går heller inte Arctic in och täcker självrisken.
Så år 4-6 så är IVT:s 6 åriga garanti faktiskt bättre då en garanti ju alltid täcker reparationskostnader oavsett om det kostar 100:- eller 20000:-. Däremot mellan år 7-10 så täcks ju "bara" kompressorn av IVT, inget annat och den har du pröjsat 2xservice för att få, vilket enligt min IVT-ÅF var 3600:-. När du köper en NIBE så får du ganska snabbt ett erbjudande om att få 10 års trygghetsföräskring för runt 3000:- och då täcks ju även andra saker år 7-10, tex. cirkulationspump som nog inklusive arbete och avskrivning är dyrare än självrisken och därmed 0:- för dig som kund.
Så när ens NIBE/Thermiapump blir äldre än 3 år är det värt att ringa runt till försäkringsbolag och höra vem som har lägst självrisk på pumpen, det kan spara många sköna tusenlappar på 7 års tid.
« Senast ändrad: 25 mars 2013, 17:29:52 av JensH »
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jämförelse offerter Nibe / IVT
« Svar #11 skrivet: 25 mars 2013, 17:36:29 »
Jag gjorde som sagt en schablonberäkning på effektbehovet.
15 kw är alltså husets effektbehov, det är inkl strålningsvärme etc.
Det är ett mycket bra sätt att få en väldimensionerad pump.
Som du såg så hamnade 1 0kw på runt 50% effekttäckningsgrad i min kalkyl.
 Angående IVT:s sk garanti så  har Nibe trygghetsförsäkring som är en självriskeliminering. Den tar självrisken oavsett om tillverkaren finns kvar eller inte.
IVT ägs av Bosch, sannolikheten att IVT kommer att försvinna som märke är stor.   Nu tror jag dock att de kompenserar det genom att låta garantin gälla ändå. Men säg att de inte gör det. Garantin är också förutsättning att din pump blir registrerad inom, tror det är 30 dagar. Det är ocskå upp till dig som kund att boka service.
Nibe gör inget varmvatten på sommaren med el. Tvärtom. Varmvatten för en normalfamilj med 1145/1245 hamnar på  runt max 100 lappen per månad.
Eva
Varför tror du att Ivt skulle försvinna som märke verkar osannolikt att lägga ner Bosch gruppens premium märke som hittills fått nyheterna nått år före Bosch. Lite kul att se att även med så låg effekttäckning som 50% blir det inte så grymt med elspets.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Jämförelse offerter Nibe / IVT
« Svar #12 skrivet: 25 mars 2013, 19:40:58 »
Nibe gör inget varmvatten på sommaren med el. Tvärtom.
Självklart inte, vad jag menade var att installatören som offererade en Nibepump verkar ha räknat med att pelletspannan sommartid värmdes med el. Därav energibehovet som var större än energikalkylens värde. Det verkar vara rätt vanligt att pelletseldaren inte eldar pellets sommartid utan kör varmvattenberedningen med el.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kågeröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i Skåne AB
SV: Jämförelse offerter Nibe / IVT
« Svar #13 skrivet: 26 mars 2013, 06:12:48 »
 Jobbar i branschen sedan 10 å¨r tillbaka. Det här med IVT bosch det är  ihärdiga rykten som florerar i branschen. Dessutom heter Ivt Bosch i övriga europa.
Det är bara i Sverie som det varit premiummärke. Det fasas ut under en tid, kanske 5-10 år.  Tex hade Bosch en betydligt större monter iår. IVT återförsäljarna har fått sämre villkor och många har gått över till Thermia.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   övriga  fabrikat på marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på  Facebook.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jämförelse offerter Nibe / IVT
« Svar #14 skrivet: 26 mars 2013, 17:54:14 »
Låter vettigt att ha Bosch som premium märke dom säljs ju överallt på nätet till bra priser dessutom men misstänker att dom har det lite jobbigt efter energimyndighetens test.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!