Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Normalt pÃ¥slag för material? 63.000:- för installation av Nibe 1147-17 + 300l ta  (läst 7771 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stavre445

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fick just fakturan av vvsfirman och höll på att kräkas rakt av.

Jag ringde firman och fick ett mellan "tummenochpekfingretpris" på ca 30 timmar arbetstid och ca 20.000:- för material. Det är en nibe 1147-17 + 300l tank till. + att den kopplades ihop med min gamla panna. Det tog väl ca 35 h att installera men prislappen landade på ca 63.000:- exkl rot. Jag fick en specad lista med material osv som jag ska gå igenom. Låter detta rimligt? Vilket påslag är normalt på materialet? JAg gjorde en snabbkoll på vissa grejor på rinkaby och såg direkt 50-60% på vissa saker...



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om man har fått ett pris innan så får väl inte slutpriset diffa för mycket?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
När jag handlat grejor hos min lokala rörmockare ligger priserna på ungefär dubbla rinkabyrör priset och då har min röris ryckte om sig att ha bra priser jämfört med tex comfort butiken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det verkar som du har fått ett cirka pris på 35000 kr. Jag räknar med 500kr i timmen. Du har fått en räkning på nästan det dubbla. Jag tycker självklart att du ska fråga rörisen varför det blev såhär. Visste han om pannan när han gav pris?

Att rörisen ligger högre på materialet än näthandlarna är normalt. Som kund är det svårt att veta vad materialkostnaden blir eftersom man varken vet vad som går åt och vad rörisen debiterar. Men har du fått ett pris på 20000 för material så bör det stämma hyffsat om alla omständigheter var kända när priset gavs.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Du kan absolut inte jämföra priserna med Rinkaby. Ett exempel. Jag behövde en vinklad "kulventil" förra veckan. Den kostade 120 kr på Rinkaby. Men det var bråttom och jag körde in till en " riktig" rörfirma. Då höll jag på att kräkas. 435 kr. Priser han sa till dig var kanske när rot avdraget var bort räknat? Vad slutade fakturan på då som du ska betala?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Då kanske det stämmer att min lokala rörfirma har bra priser som endast tar ca dubbla Rinkabypriset Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Du kan absolut inte jämföra priserna med Rinkaby.

Varför inte? Vilka merkostnader har den "riktiga" rörfirman som gör att dom måste vara tre gånger så dyra? Jag förstår att dom har vissa lagerkostander för några standardprylar, men i ett lite större jobb så åker dom ju ändå och hämtar prylarna från Dahls. De flesta gånger jag har handlat saker från billiga firmor på Internet så har prylarna skickats direkt från Dahls...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Misstänker att Rinkaby har lite större omsättning på grejerna och köper in till ett annat pris vart köper dom från direkt från tillverkaren eller från grossist ? Sen beror det ju på vilken inriktning man har Rinkaby lever mycket på pris och kvalitet en lokal firma får ofta komma med lite råd och tips på köpet det får man inte på Rinkaby men håller med om att det skiljer orimligt mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Det där har ju diskuterats ingående i andra trådar.
I Sverige lever tydligen installatörerna på påslaget på material till stor del.
Arbetsdebiteringen skulle aldrig räcka för att få det att gå runt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jo, tyvärr är det så. Förhoppningsvis kommer det att bli ändring på det när fler och fler börjar jämföra och ifrågasätta priserna. Jag har inget emot att betala adekvat ersättning för utfört arbete om jag slipper känna att jag blir blåst på materialkostnaden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det där har ju diskuterats ingående i andra trådar.
I Sverige lever tydligen installatörerna på påslaget på material till stor del.
Arbetsdebiteringen skulle aldrig räcka för att få det att gå runt.
Det räcker ju för andra hantverksgrupper varför skulle det inte räcka för en rörmockare ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Grundproblemet är att vissa hantverkare tydligen inte törs ta betalt för sin profession utan måste gömma sig bakom konstiga avgifter som 200% påslag på materialet. Det borde väl ligga i yrkets heder att ta så mycket betalt man behöver? De få gånger jag har varit i kontakt med rörmokare så har det varit svårt att få till ett besök inom rimlig tid, så dom verkar inte direkt behöva rea ut sig själva för att få jobb...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Fick just fakturan av vvsfirman och höll på att kräkas rakt av.

Jag ringde firman och fick ett mellan "tummenochpekfingretpris" på ca 30 timmar arbetstid och ca 20.000:- för material. Det är en nibe 1147-17 + 300l tank till. + att den kopplades ihop med min gamla panna. Det tog väl ca 35 h att installera men prislappen landade på ca 63.000:- exkl rot. Jag fick en specad lista med material osv som jag ska gå igenom. Låter detta rimligt? Vilket påslag är normalt på materialet? JAg gjorde en snabbkoll på vissa grejor på rinkaby och såg direkt 50-60% på vissa saker...

Enligt min erfarenhet lägger de på mer när man själv har visst material, antagligen resonerar de som så att de är tvungna för annars kommer de inte upp i sin normala förtjänst på ett liknande jobb...(du stod väl själv för vp och tank)

Utloggad stavre445

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag ringde och skällde ut firman... Och fick rabatt på materialet.

Lyckligt slut!

Utloggad mats_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Har du fått ett ungefärpris och kan bevisa det säger konsumentköplagen "Ungefärligt pris. Hantverkaren uppskattar vad arbetet ungefär kommer att kosta. Huvudregeln är att
ett ungefärligt pris inte får överskridas med mer än 15 procent."

Källa: http://www.konsumentverket.se/global/konsumentverket.se/best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/broschyrer/dokument/kov_tips_till_dig_som_anlitar_hantverkare_2010.pdf

Nu var väl Ts någorlunda nöjd men det är något som kan vara bra att känna till

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!