Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Ecoheat 410, hur optimerar jag inställningar för att fÃ¥ ner förbrukning?  (läst 15972 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ska man ha så liten diff som 2 °C mellan fram- och returledning, måste man ha rejält med vatten i systemet. Jag har cirka 10 °C mellan framledning och retur, skulle jag hålla 2 °C diff behövde jag flera ggr så mycket vatten och betydligt större radiatorer. Det måste vara sällsynt med så låg diff över radiatorerna.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inga problem att åstadkomma 2 °C skillnad med ett "vanligt" värmesystem. Tack CTC-pumpkonstruktion kan man åstadkomma den mest effektiva uppvärmning av fastigheten.
Detta påverka inte pumpen på något avseende negativt. Tvärtom, fick sänka kurvan något, för att bibehålla 21 °C inomhus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur ofta startar pumpen när det är lite varmare ute ? hur högt över framledningens börvärde värmer den varje start ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hultman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag fått konstaterat från en VVS tekniker att driftinfon i värmepumpen inte stämmer, kompressorn går betydligt mer än de 7 tim - 8 tim. Säkert mer än det dubbla. Vi återställde pumpen till fabriksinställningar och började justera in den nu när det är kallt ute, har fått ner förbrukningen något men är inte riktigt nöjd. VVS teknikern var inne på att sätta in en större cirk pump då den jag har nu är på max. Han upptäckte även rör på kallvinden med väldigt dålig isolering där en del av värmen försvinner på väg till och från radiatorsystemet.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
Ah ok, ring till CTC och kolla och se vad dom tror.
Har du en usb sticka kan du logga pumpen till den så kan vi skapa kurvor och FulCOP från rå datat. Kolla i manualen hur du gör.
Jag har delta på runt 8 grader när det var -18 ute, så jag vet nu att det fungerar då så får det bli mindre delta när det blir varmare. Borde inte bli så stor minskning om kurvan är ok (tror jag).
Jag kör wilo Pico cirk pump, drar 18w med den inställningen jag har nu.

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK
Här i "söder" har vi inte så låga temp.
Nu -4 °C och fortfarande delta 2 °C. För någon vecka sedan vid -10 °C var deltat ca 4 °C.

Utloggad Iceracer

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ecoheat
Hultman, ser i ditt första inlägg att elpatron startar på 43gr, tycker det är tidigt har själv en ecoheat 410 och ställt in den på 30gr.

//iceracer

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Elpatronen i nedre tanken går väl bara in när VP'n stoppas? Då är det oftast så kallt ute att man nog vill ha mer än 30 grader i värmesystemet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Iceracer

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ecoheat
Sitter väl bara en patron mot övre tank på ecoheaten. Nedre tank skall vp sköta och övre tank skall endast spetsas av patron vid högt vv uttag.

//iceracer

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
Elpanna är när elpatronen ska börja gå in, 40grader är standard.
Den jobbar upp till typ 50 grader så länge shunt fördröjningen inte är noll.

Tex. när barnen duschar så går den in vid 40grader.
« Senast ändrad: 29 januari 2014, 16:20:39 av Wilton »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Men, det är väl fortfarande bara när VP'n är spärrad som den används, så det finns ingen anledning att skruva ner den tempen för att spara pengar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Iceracer

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ecoheat
Sjunker övre tank som i inlägg till 43gr så går ju patronen in. Duschar man länge eller tätt efter varandra så händer ju det. Bättre att vp jobbar upp den tempen istället. Funkar klockrent på min vp, har inte haft någon elspets sen installation början av oktober 2013

//iceracer
« Senast ändrad: 29 januari 2014, 16:30:43 av Iceracer »

Utloggad Niclas L Övik

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej på er

Felet hittat. Felinställt från uppstart. Borde hittat det tidigare men men...
Kurvan var felinställd för mitt hus med golvvärme. Maxtemp satt på 40°C och kurvan på 50°C.
Pumpen slutade leverera och elpatronen gick in. Konstigt att det funkar på de sättet. :-)
Nu får vi se vad pumpen kommer ner i. Tänkte stänga elpatronerna helt om något dygn för att se vart smärtgränsen utan spets ligger.

Ã…terkommer.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
Va? Jag har max framledning på 47 för jag har golvvärme nere och lågtemp radiatorer uppe men
det har inget med vilken kurva jag behöver ha. Den ska inte göra på det sättet.

Hmm kanske missuppfattade, ökade du max framledning eller vad gjorde du för förändring?
« Senast ändrad: 31 januari 2014, 08:31:10 av Wilton »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!