Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 1245 vs Thermia Diplomat Optimum G2  (läst 23362 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: NIBE 1245 vs Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #30 skrivet: 05 oktober 2009, 22:57:59 »
Ger mig in i debatten här lite efter att nyligen ha installerat en 1145-10 själv, det verkar inte finnas så mycket erfarenhet kring 1145/1245 installationer ännu. Det som skiljer 1145/1245 från de tidigare modellerna är egentligen bara menysystem och cirkulationspumparna. That's it.
Menysystemet är väldïgt lätt att förstå tycker jag, man behöver ingen manual och behöver man finns inbyggd hjälp på varje sida i displayen.
Man kan ställa flöde på cirkpumparna, dock inte genom att ange deltatemperaturer. Brinepumpen ställs in direkt på pumpen, medan värmebärarpumpen ställs in i menysystemet.

Har ni fler frågor om 1145:an så hojta bara till.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Max2009

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: strax utanför Göteborg, GOT
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE 1245 vs Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #31 skrivet: 06 oktober 2009, 01:17:46 »
vad ligger thermia G2 pumpen i för pris?

Med risk att bli anklagad för desinformation gissar jag att det ligger runt 65-66 tusen kronor. Det är endast pumpen. Jag kom till denna slutsats genom att jämföra offerterna på olika märken och konkurerande modeller.


Utloggad Max2009

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: strax utanför Göteborg, GOT
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE 1245 vs Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #32 skrivet: 06 oktober 2009, 01:23:16 »
... Det som skiljer 1145/1245 från de tidigare modellerna är egentligen bara menysystem och cirkulationspumparna. That's it...

Har du testat hur länge varmvattnet räcker till? Är det verkligen tyst, inga vibrationer osv? Går det att ställa VV temperaturen på något sätt?
När jag frågade NIBE supporten om högsta möjliga VV temperatur var svaret 65 grader utan eltilsats. Undrar om det går att få det så varmt, i instruktionsboken står inget om det.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 1245 vs Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #33 skrivet: 06 oktober 2009, 19:53:54 »
... Det som skiljer 1145/1245 från de tidigare modellerna är egentligen bara menysystem och cirkulationspumparna. That's it...

Har du testat hur länge varmvattnet räcker till? Är det verkligen tyst, inga vibrationer osv? Går det att ställa VV temperaturen på något sätt?
När jag frågade NIBE supporten om högsta möjliga VV temperatur var svaret 65 grader utan eltilsats. Undrar om det går att få det så varmt, i instruktionsboken står inget om det.

I installatörshandboken på sidan 76 (nedladdningsbar från www.nibe.se) står det följande "Kompressorn ger framledningstemperatur upp till 65 °C,
resten (upp till 70 °C) åstadkommes med tillsatsvärme. "


/frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: NIBE 1245 vs Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #34 skrivet: 06 oktober 2009, 21:32:24 »
Har du testat hur länge varmvattnet räcker till? Är det verkligen tyst, inga vibrationer osv? Går det att ställa VV temperaturen på något sätt?
När jag frågade NIBE supporten om högsta möjliga VV temperatur var svaret 65 grader utan eltilsats. Undrar om det går att få det så varmt, i instruktionsboken står inget om det.

Det är ju 1145 som jag har med extern VVB (ack.tank) så det är nog ingen bra jämförelse. Varmvattenproduktionen kan ställas in i tre varianter som man enkelt kan växla mellan, ekonomi, normal och lyx. På dessa tre kan man i servicemenyn indiviuellt ställa start och stopptemp. Stopptemp är 70 grader men då är det med tillsats, men säger supporten 65 grader så stämmer det nog bra. Finns väl ingen anledning misstro det? Jag har inte testat hur varmt vatten den kan producera då "normal" räcker gott för oss. Funktionen "Tillfällig lyx" (vilken kan styras av extern brytare) gör att pumpen för en utvald tidsperiod (3,6,9 el. 12 timmar) kommer producera varmvatten enligt inställningen i "lyx-läget".


Pumpen är väldigt tyst, låter inte mycket mer än ett kylskåp och vibrerar inte något som man kan känna heller. Nu står min på ett stabilt betonggolv så vibrationer fortplantar sig väl inte så bra heller.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad dasv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 1245 vs Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #35 skrivet: 07 oktober 2009, 22:22:30 »
Hej PÃ¥ Er!
Hur har det gått för dig Johan, har du gjort något val?
Är i samma sits som du -Att välja begvärmepump.
HAr haft 4 st hemma och valet är nu svårare än någonsin.
Har nog bestämt mig för Thermia G2 pga större besparing på varmvattnet men jag har inte fått riktigt förtroende för någon av deras installatörer. Den installatör jag skulle vilja använda har bara Viessman, är det någon som känner till Viessman 300G?
Tacksam för lite hjälp.

Danne

Utloggad Max2009

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: strax utanför Göteborg, GOT
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE 1245 vs Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #36 skrivet: 07 oktober 2009, 23:49:26 »

Jag stod inför samma val som du. Slutligen valde jag Thermia G2. Framförallt gjorde jag det valet för att jag kännde mest förtroende för den installatören.
Johan
Det har gått bra för Johan ;) det är bara vi som kan inte göra ett slutgiltigt val.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 1245 vs Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #37 skrivet: 09 oktober 2009, 22:01:07 »
Hehe, ja jag har gjort mitt val men var det rätt :) Jo det känns rätt, kan iof inte jämföra hur det hade varit med en Nibe 1245. Jag anser att bÃ¥da pumparna pÃ¥ pappret är hyffsat likvärdiga,men  G2:an har utöver allt det som 1245 har även HGW och varvtalsstyrda cirkpumpar och som tidigare sagt tycker jag att det avgör.

Tidigare sa jag att en avgörande faktor var installatören från Thermia.... Så är inte fallet idag, vi är inte alls nöjda:

 Dom började jobbet i början av augusti och nu är det oktober och arbetet är fortfarande inte klart, dock är det sÃ¥ klart att pumpen snurrar.. Vi frÃ¥gade innan om vi skulle skriva ngt kontrakt när arbetet skulle vara klart, men det behövdes inte alls, det skulle vara klart i slutet av augusti sa han...

  Proppar har bytt plats i proppskÃ¥pet utan att det har antecknats pÃ¥ vÃ¥r "propplista", som tur var kunde jag själv reda ut vilken propp som hade flyttats till vilken plats.

Sen är det en massa andra småsaker som vi inte är nöjda med, men pricken över i:t var när han ringde i förra helgen och sa att han skulle komma i veckan och fixa det sista och därför kommer skicka fakturan på jobbet. Fakturan kom i måndags (antagligen det första som kom enligt utlovat datum...), men ngn installatör som har slutfört jobbet har vi inte sett av, förfallodatum är om 5 dgr.. Så länge jobbet inte är utfört tänker vi inte betala ngt..

/J



Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 1245 vs Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #38 skrivet: 10 oktober 2009, 19:46:46 »
Hehe, ja jag har gjort mitt val men var det rätt :) Jo det känns rätt, kan iof inte jämföra hur det hade varit med en Nibe 1245. Jag anser att bÃ¥da pumparna pÃ¥ pappret är hyffsat likvärdiga,men  G2:an har utöver allt det som 1245 har även HGW och varvtalsstyrda cirkpumpar och som tidigare sagt tycker jag att det avgör.

Tidigare sa jag att en avgörande faktor var installatören från Thermia.... Så är inte fallet idag, vi är inte alls nöjda:

 Dom började jobbet i början av augusti och nu är det oktober och arbetet är fortfarande inte klart, dock är det sÃ¥ klart att pumpen snurrar.. Vi frÃ¥gade innan om vi skulle skriva ngt kontrakt när arbetet skulle vara klart, men det behövdes inte alls, det skulle vara klart i slutet av augusti sa han...

  Proppar har bytt plats i proppskÃ¥pet utan att det har antecknats pÃ¥ vÃ¥r "propplista", som tur var kunde jag själv reda ut vilken propp som hade flyttats till vilken plats.

Sen är det en massa andra småsaker som vi inte är nöjda med, men pricken över i:t var när han ringde i förra helgen och sa att han skulle komma i veckan och fixa det sista och därför kommer skicka fakturan på jobbet. Fakturan kom i måndags (antagligen det första som kom enligt utlovat datum...), men ngn installatör som har slutfört jobbet har vi inte sett av, förfallodatum är om 5 dgr.. Så länge jobbet inte är utfört tänker vi inte betala ngt..

/J




Ta kontakt med Thermia huvudkontor och framför dina klagomål. De borde vara intresserade av att se till att sina återförsäljare sköter sig så de kanske kan hjälpa till att trycka på.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: NIBE 1245 vs Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #39 skrivet: 11 oktober 2009, 17:41:03 »
varför framföra klagomålen till Thermia? VP är uppe och snurrar då är ju den biten ok? Är det något utanför värmepumpen har väl Thermia inget med det att göra? Eller är jag fel ute? Thermia levererar värmepumpen inte hela systemet.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 1245 vs Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #40 skrivet: 12 oktober 2009, 09:04:31 »
varför framföra klagomålen till Thermia? VP är uppe och snurrar då är ju den biten ok? Är det något utanför värmepumpen har väl Thermia inget med det att göra? Eller är jag fel ute? Thermia levererar värmepumpen inte hela systemet.


De har ett visst ansvar för sina återförsäljare, kan man ju tycka.
http://www.thermia.se/aterforsaljare/din-af.asp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 1245 vs Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #41 skrivet: 12 oktober 2009, 15:40:37 »
varför framföra klagomålen till Thermia? VP är uppe och snurrar då är ju den biten ok? Är det något utanför värmepumpen har väl Thermia inget med det att göra? Eller är jag fel ute? Thermia levererar värmepumpen inte hela systemet.

För att Thermia skriver på sin hemsida:

"Samtliga Thermias återförsäljare är auktoriserade efter godkänd utbildning på Thermiaskolan. Denna utbildning genomförs med mycket högt ställda krav.

Återförsäljaren har totalansvaret för att du som kund ska bli nöjd. Det handlar om: Offert, Dimensionering, Installation, Injustering, Driftsättning, Service och Rådgivning"

Samt att de bara säljer sina värmepumpar tillsammans med installation från en av deras auktoriserade installatörer. Då tycker jag man gott kan framföra synpunkter om återföräsljaren direkt till Thermia.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad stefanth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE 1245 vs Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #42 skrivet: 15 november 2009, 15:24:36 »

För att Thermia skriver på sin hemsida:

"Samtliga Thermias återförsäljare är auktoriserade efter godkänd utbildning på Thermiaskolan. Denna utbildning genomförs med mycket högt ställda krav.

Återförsäljaren har totalansvaret för att du som kund ska bli nöjd. Det handlar om: Offert, Dimensionering, Installation, Injustering, Driftsättning, Service och Rådgivning"

Samt att de bara säljer sina värmepumpar tillsammans med installation från en av deras auktoriserade installatörer. Då tycker jag man gott kan framföra synpunkter om återföräsljaren direkt till Thermia.



Kan tillägga att det här med "utbildning med högt ställda krav" känns långt borta. Min installatör skulle sätta rumsgivaren i köket - där det är som mest solinstråling!
1½-plansvilla. Stomme:Trä. Bjälklag:Trä. Fasad:Tegel + gavel av trä. Uppvärmd yta 140m2. 1-rörs vattenburet radiatorsystem. Huset är byggt 1980 belägen i Syd-Skåne.Installerat Thermia Atria 6Kw 2009-09-30. Inga andra uppvärmningskällor. RUM inställt på 21. Har ständigt 21.8 grader i huset (kan diffa på 0.4 åt endera hållet om utetemp hastigt ändras). 2 vuxna och ett barn

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 607
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!