Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: piece
« skrivet: 17 april 2006, 20:41:12 »

Jaja nu sitter äntligen min innegivare på plats :)

Efter lite tjat och förklaringar om vad mtrl i den kostar på Elfa
så fick jag min för 213 kr inkl moms.
Skrivet av: andreashj
« skrivet: 28 februari 2006, 20:43:22 »


Ja alltså för 350 kr får man

Givare
Lysdiod + motstånd
Kretskort
Kopplingsplint
Plastkapsling
Några meter kabel
Installationsbeskrivning

Kanske prylar för 50kr max + arbetskraft men ändå...

Om ni även vill ha med en larm lysdiod så går det bra. Sätt ett 470k motstånd i serie isåfall.

/Peter




Du glömde att IVT som företag även kräver en VINST på ovanstående.... ;D
Skrivet av: köldmedie
« skrivet: 28 februari 2006, 13:30:54 »

Återkommer till dig PIECE (peronligt meddelande) när det är dags för mig ;)
Skrivet av: piece
« skrivet: 28 februari 2006, 13:08:11 »

Nu har även jag lyckats få ut loggning på nätet.
http://www.vurpa.nu/phpws/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=14&MMN_position=28:28
Kommentera gärna värdena.

Ingen som har några synpunkter på loggningen? eller värden? eller start/stop?

Inte ens om layouten är någorlunda lyckad...(vilket den i verkligheten inte är, men tiden vill inte räcka till)

Du har gjort ett kanon jobb piece!

Är det en svår nöt att knäcka för att få  data från husdata till din egen sida?

Inte om man är lite kunnig i HTML.

Från det ena till det andra så diffar min innetemp max 0,5gr så jag börjar
vara nöjd med intrimmningen :)
Skrivet av: köldmedie
« skrivet: 28 februari 2006, 07:07:21 »

Nu har även jag lyckats få ut loggning på nätet.
http://www.vurpa.nu/phpws/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=14&MMN_position=28:28
Kommentera gärna värdena.

Ingen som har några synpunkter på loggningen? eller värden? eller start/stop?

Inte ens om layouten är någorlunda lyckad...(vilket den i verkligheten inte är, men tiden vill inte räcka till)

Du har gjort ett kanon jobb piece!

Är det en svår nöt att knäcka för att få  data från husdata till din egen sida?
Skrivet av: andreashj
« skrivet: 14 februari 2006, 20:23:32 »

De låter rimligt.
Min anläggning går 12-15 timmar vid nollgradigt.
Jag har inngen fin loggningsfunktion, men med stoppur och ett dj..a spring nere i pannrummet/tvättstugan/badrum (tre rum i ett!) har jag helt manuellt loggat ca 35 min laddning därefter 25 minuters vila (vid 5 grader hysterses).

Detta gör ca en start och ett stopp per gångtimma dvs 22-30 st i mitt fall.
Skrivet av: piece
« skrivet: 13 februari 2006, 09:50:31 »

Mellan 16-20 starter per dygn vid -3 till -1 ºC känns lite mycket,men vad säger ni?

Vilken gångtid har du detta dygn?

/A


16tim och 20 minuter. Tror vi pratar om samma dygn.
Skrivet av: andreashj
« skrivet: 13 februari 2006, 09:09:59 »

Mellan 16-20 starter per dygn vid -3 till -1 ºC känns lite mycket,men vad säger ni?

Vilken gångtid har du detta dygn?

/A
Skrivet av: piece
« skrivet: 12 februari 2006, 13:07:38 »

Nu har även jag lyckats få ut loggning på nätet.
http://www.vurpa.nu/phpws/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=14&MMN_position=28:28
Kommentera gärna värdena.

Ingen som har några synpunkter på loggningen? eller värden? eller start/stop?

Inte ens om layouten är någorlunda lyckad...(vilket den i verkligheten inte är, men tiden vill inte räcka till)
Skrivet av: piece
« skrivet: 08 februari 2006, 19:11:29 »

Mellan 16-20 starter per dygn vid -3 till -1 ºC känns lite mycket,men vad säger ni?
Skrivet av: UMH
« skrivet: 07 februari 2006, 09:52:44 »


Ja alltså för 350 kr får man

Givare
Lysdiod + motstånd
Kretskort
Kopplingsplint
Plastkapsling
Några meter kabel
Installationsbeskrivning

Kanske prylar för 50kr max + arbetskraft men ändå...

Om ni även vill ha med en larm lysdiod så går det bra. Sätt ett 470k motstånd i serie isåfall.

/Peter


Skrivet av: piece
« skrivet: 07 februari 2006, 07:55:39 »

Japp.
Här kommer komponentlistan.

1st   60-260-25 från Elfa.

/Peter



Saknas inte 1st lysdiod? för att visa larm.

Hmm IVT tjänar en slant på varje såld givare.
Skrivet av: UMH
« skrivet: 07 februari 2006, 07:11:57 »

Japp.
Här kommer komponentlistan.

1st   60-260-25 från Elfa.

/Peter

Skrivet av: heatseker
« skrivet: 06 februari 2006, 23:44:46 »

Inomhusgivare 350 kr - enkelt att installera själv!
http://www.varmeboden.com/shop/default.asp?category=21



Kanske nått man kan bygga själv..??  Komponentlista och kopplings schema någon..??
Skrivet av: myphisto
« skrivet: 06 februari 2006, 22:54:31 »

Optimeringsfunderingar:

Kan man vinna något på att isolera brine in & brine ut från huset till hålet? Sc:,h

Varför släcker IVT ner displayen för att spara energi när dom har så effektförbrukande cirkpumpar & dessutom rekommenderar en xtra yttre CP
Vore det en ide att plocka bort grundfosen på yttre slingan & ersätta den inbyggda Wilon med den?
Grundfosen drar ju mycket mindre. Sc:,h

Kan man dra en brine slang till kylen & frysen?
Först värmer man upp rummet & sen kyler man ner kylen... Sc:,h

Skulle man förbättra COPen genom att sluta röka, eller skulle det gå jämt ut med gympass & godis? >:D


/Carsten
Skrivet av: piece
« skrivet: 06 februari 2006, 17:19:48 »

Snyggt Piece, din sajt har verkligen stigit i graderna - från simpel moppesajt till het VP sajt ;D

Hur många timmar fick fu lägga på att få igång loggningsfunkltionen?

/A


Det mesta gick förvånansvärt enkelt faktiskt, Webserver och publiceringssystem (phpwebsite) fanns ju redan på plats.
Dock trilskades det lite med vmvare under linux, så ca 3 timmar tog det. Ska väl iof se om man kan plocka
in loggdata i en mysql databas vad det lider.
Skrivet av: andreashj
« skrivet: 06 februari 2006, 14:23:12 »

Snyggt Piece, din sajt har verkligen stigit i graderna - från simpel moppesajt till het VP sajt ;D

Hur många timmar fick fu lägga på att få igång loggningsfunkltionen?

/A
Skrivet av: piece
« skrivet: 06 februari 2006, 08:47:55 »

Nu har även jag lyckats få ut loggning på nätet.
http://www.vurpa.nu/phpws/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=14&MMN_position=28:28
Kommentera gärna värdena.
Skrivet av: piece
« skrivet: 24 januari 2006, 14:22:56 »

Tillskottstimern styrs av GT1
Därför kan tillskottstimern börja räkna ned vid varmvattendrift
Ok då vet jag.

Jag fick ihop 1 timme tillskott under ett dygn med -20 ºC
Samtlig tid var på VV körning. Märkligt tycker jag.
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 24 januari 2006, 14:18:48 »

Tillskottstimern styrs av GT1
Därför kan tillskottstimern börja räkna ned vid varmvattendrift
Skrivet av: piece
« skrivet: 22 januari 2006, 19:28:14 »

Ok, men varför händer det bara vid VV körning?
Kan jag ställa om tiden för tillskott separat ifrån värmen, eller är det samma för båda?


Nu vid -17 har jag stopptemp på 41 gr på värmen.
Jag har även rattat om mina kurvor rejält, kurva 2,7 och finjustering 3,9.
Det borde väl ge en rätt flack kurva eller?
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 22 januari 2006, 18:49:02 »

Tillskottet har börjat att räkna upp men 3 kW går in först vid 50 % och 6 kW vid 100%. I meny 8.5 kan du se procentsatsen. Aktivera först installatörsmenyn genom att hålla in högra knappen i 10 sekunder.

Ny fundering igen...

Nu när det är kallt ute så står det värmepump + tillskott när min pump
gör varmvatten, dock så lyser inte lampan för tillskott. Varför?
Ska det vara så? Vad jag vet har inte tillskottet gått in i VV produktionen iaf.
50 gr har jag ställt VV på.
Skrivet av: piece
« skrivet: 22 januari 2006, 17:01:40 »

Ny fundering igen...

Nu när det är kallt ute så står det värmepump + tillskott när min pump
gör varmvatten, dock så lyser inte lampan för tillskott. Varför?
Ska det vara så? Vad jag vet har inte tillskottet gått in i VV produktionen iaf.
50 gr har jag ställt VV på.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 21 januari 2006, 23:58:00 »

Helt ok, då har ju raddarna kylts av rätt rejält så det tar ett tag innan man år balans och den börjar öka tempen!
Skrivet av: piece
« skrivet: 21 januari 2006, 23:48:38 »

Ny fråga igen :)
När pumpen slår till och börja producera värma så så fortsätter
VB retur sjunka under 10-15 minuter, ca 5gr innan det börjar gå åt rätt håll är det normalt?  :-\ Sc:,h För att förtydliga, när jag observerade det så slog pumpen över ifrån VV produktion.
Så pumpen borde ju vara uppe i temp.
Skrivet av: piece
« skrivet: 20 januari 2006, 10:31:15 »

Vårt delat går åt samma håll. Diffen blir mindre vid hård belastning, ca 0,5 grader (från 3,6 till 3).

Jag trodde nog att min pump skulle klara sig lite längre utan tillskott. Men å andra sidan är det inte så många dagar det är under -10 i Stockholm.
/A

Jag har tydligen dålig läsförståelse på kvällarna  :o
Du har så rätt i vad du säger.
Skrivet av: andreashj
« skrivet: 20 januari 2006, 10:13:40 »

Vårt delat går åt samma håll. Diffen blir mindre vid hård belastning, ca 0,5 grader (från 3,6 till 3).

Jag trodde nog att min pump skulle klara sig lite längre utan tillskott. Men å andra sidan är det inte så många dagar det är under -10 i Stockholm.
/A
Skrivet av: piece
« skrivet: 19 januari 2006, 22:57:37 »

Samma här -10 och pumpen går 23-24 timmar / dygn. Några grader till och tillskottet går in :(
Min borra verakr bra då jag aldrig kommer under +1,5 grader på köldbärare in. Delta på kalla sidan ligger mellan 3.6 ner till 3 vid långa gångtider.

Jag ligger på kurva 3.8 och finjusteringen +2.4. Har faktisk knäck ner kurvan något vid -10.

Loggar var 12:e  timma! (fan man är inte riktigt klok...)

Hehe näe man är väl inte det :)
Mitt tillskott tycks gå in vid ca:-17 gr.
Gångtid nu ligger på ca:16-17 tim/dygn
Min borra tycks också vara stabil med +2 till +2.5gr
Men mitt deltaT tycks gå motsatt mot ditt, vid långa gångtider kan det minska från 3 till 2,5  Sc:,h

Hmm kanske någon här kan förklara det.
Skrivet av: andreashj
« skrivet: 19 januari 2006, 22:11:52 »

Samma här -10 och pumpen går 23-24 timmar / dygn. Några grader till och tillskottet går in :(
Min borra verakr bra då jag aldrig kommer under +1,5 grader på köldbärare in. Delta på kalla sidan ligger mellan 3.6 ner till 3 vid långa gångtider.

Jag ligger på kurva 3.8 och finjusteringen +2.4. Har faktisk knäck ner kurvan något vid -10.

Loggar var 12:e  timma! (fan man är inte riktigt klok...)


Skrivet av: piece
« skrivet: 19 januari 2006, 18:47:13 »

Precis som du säger :)
Jag har sänkt från 3,8 till kurva 2,8 och finjustering på +4.

Låt det nu bara bli lite mildare så får vi se om det blev rätt.
I kylan tycks det funka bra iaf, har -10 ute nu.
Skrivet av: andreashj
« skrivet: 19 januari 2006, 16:01:04 »

Kan någon förklara hur man skruvar på en rego för att nå fram till
alt1 resp alt2 i bifogad bild?
Låter det sig göras utan att knäcka kurvan?
 Sc:,h



Piece, du behöver inte knäcka fö att få till en linjär kurva.
Alt 1 så väljer du en lägre kurva samt paralellförskjuter den uppåt med finjusteringen.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 januari 2006, 23:39:22 »

Citera
Kan förstå ditt problem med 25:an, då den knappast styrs med innegivare.
Jo för tusan man ska ha innegivare!!!   Snacka om att inst tvivlade, men det funkar den sitter i en skolbespisning, så där varierar tempen rejält tex när det äts. Men en byggnad är mycket värme"trög" så det stör inte lägenheterna speciellt.
Utan den vore jag pantad kåken är otroligt känslig för vind och väderomslag, tidigare dippade det 2-3 grader. Så kan man inte ha det!! Nu max 1 grad, tom vid full storm är det ok!

Citera
Förstod också att du ville framhålla Nibes och Thermia gradminuter istället för Regons start på temperatur. Men att knäcka kurvan hjälper inte, då du får ett nytt börvärde där tempen kan ligga under en längre tid.

Jo men när värmen inte räcker till tex vid +5 +10 ute, då den nästan aldrig når ned till startemp har jag knäckt en del.  Det funkar nog rätt bra nu, iofs med rumsgivarens hjälp!! Jag har även måst höja till 6 grader på start o stopptempen, anledningen se nedan. Det försämrar möjligheten att nå starttemp lite mera.

Det där med styren är klurigt vi har så mycket vatten att det var helt omöjligt att få det att funka, det är ombyggt så vi styr på framledningen. Vi fick pendling så VP släcktes efter varje driftcykel (så fort elpannan gick in) på elpannan detta oavsett utetemp!





Skrivet av: piece
« skrivet: 18 januari 2006, 22:34:15 »

Om jag vill ha en flack kurva enl alt 1, vilken kurva väljer jag då?
Om jag vill ha en brant kurva enl alt 2, vilken kurva väljer jag då?

Nu börjar jag se finessen med finjusteringen :)

Jag tror att en väldigt flack kurva skulle passa mitt hus bra, men min gissning är att
då hamnar finjusteringen väldigt högt.

Edit:
Polleten har äntligen ramlat ner  studs
Tack för excel arket, nu skall här trimmas pump :)
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 18 januari 2006, 22:24:50 »

Eftersom kurvorna är linjära så går det bra att ställa in. Se i manualen eller titta i Excelarket på min hemsida på fliken Returtemp.

Nollpunkt för alla kurvor är dock +20 grader utetemperatur.



Kan någon förklara hur man skruvar på en rego för att nå fram till
alt1 resp alt2 i bifogad bild?
Låter det sig göras utan att knäcka kurvan?
 Sc:,h


Skrivet av: piece
« skrivet: 18 januari 2006, 22:04:34 »

Kan någon förklara hur man skruvar på en rego för att nå fram till
alt1 resp alt2 i bifogad bild?
Låter det sig göras utan att knäcka kurvan?
 Sc:,h

Skrivet av: lubbis
« skrivet: 18 januari 2006, 21:29:30 »

För mig tog det ca ett år att justera in kurva och fininställning.

När man ändrar den ena parametern så ändrar man också den andra så det måste gå några cykler med omslag mellan varmt/kallt för att få in alla parametrarna.

Ett annat alternativ är att ladda ner Excelarket som jag lade ut en länk till för att se hur temperaturen ändras vid justering av kurva repektive fininställning och på så sätt ändra båda parametrarna samtidigt.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 18 januari 2006, 21:13:40 »

Bertil
”Håller med dig, först hyfsad kurva SEN finjustering, inte tvärtom då blir det bara tok! man kan inte finjustera en felaktig kurva så den blir rätt eller hur!!!”



Absolut….helt rätt. Nämnde det i ett tidigare inlägg. ”Är lutningen på kurvan rätt, men fem grader för hög....måste man sänka kurvan med "finjustering".

Jag reagerade på ditt påstående att ” Finjusering kan man glömma det kallas rumbör på tex Thermia dom avråder från användning..” i ett tidigare inlägg. Du forsätter med ” Att börja med finjustering leder inte till något gott” och ”Att ändra finjusteringen mycket ställer garanterat till problem” i ett senare inlägg.

Jag ställer mig frågande till dessa påstående från en femstjärnig VP-forum Dignitär.

Jag glömde att fullfölja  ”Oekonomiskt??” i förra inlägget. Jag håller fullständigt med ditt påstående. Alla ”felaktiga kurvor” oavsett om det är genom kurvlutning, knäckning eller finsjustering, får samma resultat d.v.s. komforten och/eller ekonomin blir lidande.

Förstod också att du ville framhålla Nibes och Thermia gradminuter istället för Regons start på temperatur. Men att knäcka kurvan hjälper inte, då du får ett nytt börvärde där tempen kan ligga under en längre tid.

I villamiljö med innegivare är ju inte det något problem, då innegivaren ändrar börvärdet på grund av en lägre/högre rumstemp som troligen uppstår när returtempen ligger en längre tid på sidan om börvärdet..

Kan förstå ditt problem med 25:an, då den knappast styrs med innegivare.



Skrivet av: lubbis
« skrivet: 18 januari 2006, 17:28:50 »

Jag ska vara borta 16 dagar så jag tror att jag testar. Att det kommer att gå åt ett par timmar eltilskott får man räkna med då temperaturen ska lyftas 5 grader på kort tid.
Skrivet av: andreashj
« skrivet: 18 januari 2006, 16:24:49 »

Jag justerade kurvlutning och finjustering (parallellförflyttning) tills jag fick en bra kurva. Detta tog ca 1 år. Därefter knäckte jag kurvan lite vid +5, 0 och -5 grader för att få en puckel.

Nu har jag satt in en innegivare men det fungerar inte diretk bättre för det men jag kan använda semesterfunktionen och det ska väl spara in lite nu när jag ska iväg på 15 dagars semester i mars.

lubbis, se mitt inlägg om IVT:s semsterfunktion - jag är inte så happy med den funktionen. Om den ska fungera optimalt borde hänsyn tas till utetempen. Som det är nu blir det kraftiga svängningar av innetemp vid väderomslag.
Se till att öka tillskottstimern eller stäng av tillskottet (om du vågar...).
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5820.0.html
/A
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 januari 2006, 13:48:45 »

Lexus
Citera
Att börja med finjustering leder inte till något gott.  Ivt har ju en bra möjlighet att knäcka kurvan om den inte stämmer.
Vad är skillnaden?
Om jag nu har rätt lutning på kurvan, men den är fem grader för hög så ska jag enligt dig inte parallellförskuta kurvan med hjälp av finsjustering. Jag skall däremot knäcka kurvan vid varje fem graders mellanrum d.v.s. resultatet blir en kurva som är identisk med en finsjusterad kurva.

Håller med dig, först hyfsad kurva SEN finjustering, inte tvärtom då blir det bara tok! man kan inte finjustera en felaktig kurva så den blir rätt eller hur!!!

Ang ex från Regon, jag avsåg Thermian, den kurvan är inte linjär, kanske den beskriver verkligheten bättre inte vet ja.

3 pumpar har jag i drift.
Citera
IVT´s styr funkar inte så bra om börvärdet ligger tex på 25 grader (jag har givaren på framledningen!). då blir starten kraftigt fördröjd, det tar en evighet innan tempen sjunker till 22,5!! så den startar.
Är det IVT:s fel att dina rör är för varma?

Det är inte mina rör som är för varma, man ser däremot problemet att styra en VP med en start och en stopptemp. Idén är ju att med 5 graders diff på start o stopp, skall VP pumpen jobba runt börvärdet som är mitt i. Men i mitt ex ligger tempen lååånga perioder under börvärdet utan att sjunka till starttemp. Det leder tillslut till undertemp inne.  Se tex lubbis inlägg, det fixar sig med knäckning..
Citera
Att börja med finjustering leder inte till något gott.  Ivt har ju en bra möjlighet att knäcka kurvan om den inte stämmer.
Vad är skillnaden?
Om jag nu har rätt lutning på kurvan, men den är fem grader för hög så ska jag enligt dig inte parallellförskuta kurvan med hjälp av finsjustering. Jag skall däremot knäcka kurvan vid varje fem graders mellanrum d.v.s. resultatet blir en kurva som är identisk med en finsjusterad kurva.

Du beskriver själv skillnaden, finjusterar man då parallellförflyttas HELA kurvan, knäcker man på IVT då kan man göra det på var 5é grad.

Ett tips   har man en rumsgivare får man utmärkta tips även då om kurvan är rätt vid olika utetemperaturer, kolla är och börvärdet. Men det ska inte va när tex sol o vind påverkar rumstempen.

Citera
För att se vad man ställt till med vid knäckning eller återställa och ta bort knäckningar är det bara att ställa in kurva 0 och finjustering 0 i det läget skall uttempen vara 20 grader vid alla utetemperaturer
.
Tänkte inte på det bra metod, man kan reseta allt oxå men då går ju så mycket annat också tillbaka till fabrilksinställningen.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 18 januari 2006, 08:24:08 »

Kurvor, lutningar, finjusteringar osv.

Alla blir saliga på sin tro. Vet inte men däremot tror jag att det varierar i landet hur mycket bekymmer man har med sina kurvor. Kan tänka mig att det gamla kallt i helvete klimatet som fanns norrut tidigare gjorde det ganska enkelt att hitta rätt kurva. Däremot har det "aldrig" gått att hitta en kurva som passat 08-området utan att finjustera den.

När knäckningen dök upp för ett antal år sedan var problemet löst. Logiskt kan det väl inte vara enklare än att ställa in den temp man vill ha i klartext, har du väl hittat en temp som passar vid en viss utetemp så behöver du inte ändra den något mer och den finns dessutom kvar. Om man nu känner sig osäker kan man roa sig med att göra ett eget diagram, rita upp och pricka in de olika punkterna och vilken temp man har där.

För att se vad man ställt till med vid knäckning eller återställa och ta bort knäckningar är det bara att ställa in kurva 0 och finjustering 0 i det läget skall uttempen vara 20 grader vid alla utetemperaturer.

Så mitt råd är börja med en hyffsad "trolig" kurva och knäck på. För att få en så ekonomiskt och komfortabell anlägning som möjligt skall jag ju ha den temp inne som jag vill ha.

Rumsgivare som en del förespråkar fungerar dessutom bättre ju bättre "kurva" jag har.
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 18 januari 2006, 08:11:07 »

Jag justerade kurvlutning och finjustering (parallellförflyttning) tills jag fick en bra kurva. Detta tog ca 1 år. Därefter knäckte jag kurvan lite vid +5, 0 och -5 grader för att få en puckel.

Nu har jag satt in en innegivare men det fungerar inte diretk bättre för det men jag kan använda semesterfunktionen och det ska väl spara in lite nu när jag ska iväg på 15 dagars semester i mars.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 18 januari 2006, 03:09:18 »

Bertil

Skriver svinkyla för det beror på vart man bor... tex skåne gissar -10, Jämtland -20 -25. träffar man där då funkar det också vid -10 jag lovar.

Men vid varmt väder kan det ev bli diffar. Men se nedan ang knäckning.

Hittar man rätt kurva vid kallt  ute, har man mycket vunnet.

Med tur är det enda åtgärden, jag har flera Thermia där det var enda åtgärden.
Alla har inte tur

Att börja med finjustering leder inte till något gott.  Ivt har ju en bra möjlighet att knäcka kurvan om den inte stämmer.
Vad är skillnaden?
Om jag nu har rätt lutning på kurvan, men den är fem grader för hög så ska jag enligt dig inte parallellförskuta kurvan med hjälp av finsjustering. Jag skall däremot knäcka kurvan vid varje fem graders mellanrum d.v.s. resultatet blir en kurva som är identisk med en finsjusterad kurva.


Att ändra finjusteringen mycket ställer garanterat till problem, tex höjer du den rejält kommer pumpen att leverera ut värme även när utetempen är mycket hög. Det är oekonomiskt!
Oekonomiskt???

Thermias kurva är suveränt logisk.
Jag kör kurva 30, det ger 30 grader på framledningen vid +-0 ute!!
Vid -20 behöver jag ca 40 grader. Vid -30 nånstans kring 45 grader. Jag fryser inte!
Har med hjälp av REGO600DEMO.EXE hittat din IVT-kurva. Har du deltaT på 6,5° så passar kurva 2,1. vid –20°.

Returtemp kurva 2,1
26,9° vid ±0°  = fram 33,4°
33,5° vid –20° = fram 40°.
36,8° vid –30° = fram 43,3°

Returtemp kurva 3,2 och finjustering –6,8 ger
23,5° vid ±0°  = fram 30°
33,7° vid –20° = fram 40,2°.
38,8° vid –30° = fram 45,3°

Nog tycker jag det ser ut som ditt hus behöver en finjustering, trots dina löften i början av inlägget.


Men OM ni knäcker notera temp före och efter vid varje temp ni knäcker alt hur många grader ni knäcker vid varje temp.
Annars kan det bli lite klurigt.
Håller med… det blir klurigt.

Jag har finjusterat lite 1,6 grad har jag för mig. Embarrassed så jag lever inte som jag lär  Wink
Jag läste nyligen att
” Med tur är det enda åtgärden, jag har flera Thermia där det var enda åtgärden”.
Nu hänger jag inte med. Hur många har du?

IVT´s styr funkar inte så bra om börvärdet ligger tex på 25 grader (jag har givaren på framledningen!). då blir starten kraftigt fördröjd, det tar en evighet innan tempen sjunker till 22,5!! så den startar.
Är det IVT:s fel att dina rör är för varma?

Men det hjälps även upp av en rumsgivare! Blir det en diff då reglerar den genom att "finjustera kurvan".
På Thermia kallar dom det Rum bör!  På NIBE öka/minska värme. ( det stämmer inte alls tycker jag)
Det borde benämnas parallellförflyttning av värmekurvan.
Kärt barn har många namn.
Skrivet av: piece
« skrivet: 17 januari 2006, 22:53:09 »

Har nu hittat rättt kurva vid "svinkyla" tror jag :)
Kurva 3,8 ger en bra värme inne vid -20gr.
Dock verkar jag få lov att knäcka upp kurvan irfån -5 till +15 om man ska
minnas inställningarna som var i höstas. Kurva 5,6 och +2.5gr på finjusteringen.

Verkar detta rimligt?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 17 januari 2006, 22:26:22 »

LEXUS
Citera
"Hittar du rätt kurva vid svinkyla".  Är svinkyla -25°??


Skriver svinkyla för det beror på vart man bor... tex skåne gissar -10, Jämtland -20 -25. träffar man där då funkar det också vid -10 jag lovar. Men vid varmt väder kan det ev bli diffar. Men se nedan ang knäckning.

Hittar man rätt kurva vid kallt  ute, har man mycket vunnet.

Med tur är det enda åtgärden, jag har flera Thermia där det var enda åtgärden.

Att börja med finjustering leder inte till något gott.  Ivt har ju en bra möjlighet att knäcka kurvan om den inte stämmer.

Att ändra finjusteringen mycket ställer garanterat till problem, tex höjer du den rejält kommer pumpen att leverera ut värme även när utetempen är mycket hög. Det är oekonomiskt!

Thermias kurva är suveränt logisk.
Jag kör kurva 30, det ger 30 grader på framledningen vid +-0 ute!! 
Vid -20 behöver jag ca 40 grader. Vid -30 nånstans kring 45 grader. Jag fryser inte!

Kollade på Thermias kurva, den är inte linjär kanske därför den stämmer så bra!


Men OM ni knäcker notera temp före och efter vid varje temp ni knäcker alt hur många grader ni knäcker vid varje temp.
Annars kan det bli lite klurigt.
Jag har finjusterat lite 1,6 grad har jag för mig. :-[ så jag lever inte som jag lär  ;)
Det ska iofs inte ändra rumstempen mera än en halv grad!  För att balansera kurvan på IVT har jag höjt ganska rejält vid varm temp ute... Minns inte nu men ända från +10 ute.
IVT´s styr funkar inte så bra om börvärdet ligger tex på 25 grader (jag har givaren på framledningen!). då blir starten kraftigt fördröjd, det tar en evighet innan tempen sjunker till 22,5!! så den startar.

Men det hjälps även upp av en rumsgivare! Blir det en diff då reglerar den genom att "finjustera kurvan".
På Thermia kallar dom det Rum bör!  På NIBE öka/minska värme. ( det stämmer inte alls tycker jag)
Det borde benämnas parallellförflyttning av värmekurvan.

Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 12 januari 2006, 10:59:19 »

Eltillskottet går in vid behov (VP lyckas inte få upp framräknad temp inom inställt värde på tiden). Blir det varmare inne en önskat ligger man på onödigt hög "kurva".
Skrivet av: köldmedie
« skrivet: 12 januari 2006, 09:08:01 »

Eftersom du hittat knäckningen. Strunta i kurvan och knäck direkt.

Kan det inte bli så att eltillskottet går in om man modifierar grundkurvan för mycket, Man gör ju en knöl på kurvan vid vissa grader och då får ju givarna ett för lågt värde och då går ju kompressorn igång och ligger det långt från stopp läget så går ju eltillskottet in eller ???

Såga mig gärna för jag är här för att få information och kunskap och är en månad gammal värmepumpsägare så det är bara teorier....
Skrivet av: köldmedie
« skrivet: 12 januari 2006, 07:09:54 »

tackar tackar!!!
Skrivet av: piece
« skrivet: 11 januari 2006, 21:36:21 »

Japp excelarket skulle vara intressant att se.


Hemmasnickrat för eget bruk men ni kanske kan lista ut hur det fungerar annars får ni fråga.

http://www.abc.se/~m5938/Kurva_Rego.zip

1000 tack :)
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 11 januari 2006, 17:16:39 »

Japp excelarket skulle vara intressant att se.


Hemmasnickrat för eget bruk men ni kanske kan lista ut hur det fungerar annars får ni fråga.

http://www.abc.se/~m5938/Kurva_Rego.zip

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!