Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur höja inkommande brine...  (läst 6599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TjudöBoy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finström, Ã…land
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill man ha nÃ¥ge gjort, gör det själv!
Hur höja inkommande brine...
« skrivet: 15 februari 2006, 15:51:12 »
... då man ej kan installera FLM 30 för att det blir opraktiskt med rördragningar!?
Skulle man kunna använda en solvärme slinga "monterad" på inkommande rör eller har ngn av er nå bra idéer?
Har också funderat på en accutank som volym förstorare då jag kastar ut olje pannan i sommar. Kanske man skulle koppla dit solvärmen också, å på de viset få ner driftstiden vår/höst på VP:n. :-\
I egenskap av "snål" Ålänning vill man ju komma undan me så billig drift av huset som möjligt. :D
Nibe Fighter 1215-10 med 2*~350 m ytjord slinga.
2½ plans hus på ca. 350 m2 (ungefär 250 m2 har 21-22 C) från 1950, tilläggs isolerat väggar/tak.
Huset har golvvärme samt element i några rum. Eldade upp ca. 4 m3 olja/år + ca. 7000 kWh HH el tidigare!!
--------------------------------------------------------------------
Årsmedeltemperatur på Åland 2007: + 7,4 C
Förbrukning 2007 (HH+VP): 15989 kWh
--------------------------------------------------------------------
Ske alltså, Bröder!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur höja inkommande brine...
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2006, 16:12:49 »
Alla varianter som bygger på att man tillför värme till köldbäraren är meningslösa ur ekonomisk synpunkt. Verkningsgraden blir mycket dålig då det mesta man uppnår är att värmeuttaget från berget eller markslingan minskar.

Var glad att du inte kunde installera en FLM30, där sparade du en hel del pengar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur höja inkommande brine...
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2006, 17:21:42 »
JAg skulle utrycka mig så här istället.
alla lösningar som bygger på att tilföra borrhålet värme, är ofta meningslösa. men om du tilför värme efter borran & innan pumpen så är det ju en annan sak.

bäst brukar alltid vara att lägga en bit markslinga
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad TjudöBoy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finström, Ã…land
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill man ha nÃ¥ge gjort, gör det själv!
SV: Hur höja inkommande brine...
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2006, 19:41:17 »
Ja d e ju så att ja har jordvärme slinga å enligt Nibes hemsida så ska FLM:en kopplas före brinen går in i pumpen.
Det borde på det viset också höja utgående brine lite om ja int e helt ute å cycklar!!??

Problemet e att ja av tekniska orsaker ej kan installera en FLM och är därför ute efter en annan lösning på uppvärmning av brinen.
Typ ngt system där solen eller ngn sorts spillvärme skulle värma brinen före den går in i pumpen.
Nibe Fighter 1215-10 med 2*~350 m ytjord slinga.
2½ plans hus på ca. 350 m2 (ungefär 250 m2 har 21-22 C) från 1950, tilläggs isolerat väggar/tak.
Huset har golvvärme samt element i några rum. Eldade upp ca. 4 m3 olja/år + ca. 7000 kWh HH el tidigare!!
--------------------------------------------------------------------
Årsmedeltemperatur på Åland 2007: + 7,4 C
Förbrukning 2007 (HH+VP): 15989 kWh
--------------------------------------------------------------------
Ske alltså, Bröder!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur höja inkommande brine...
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2006, 22:26:42 »
Vad har du för temp på inkommande brine just nu?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TjudöBoy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finström, Ã…land
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill man ha nÃ¥ge gjort, gör det själv!
SV: Hur höja inkommande brine...
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2006, 22:36:32 »
Mellan +1-2  ºC vid "drift" Ã¥ ca. +7-8  ºC dÃ¥ pumpen ej gÃ¥r.
Medel ute temp senaste mån. ha varit - 6 ºC.
Nibe Fighter 1215-10 med 2*~350 m ytjord slinga.
2½ plans hus på ca. 350 m2 (ungefär 250 m2 har 21-22 C) från 1950, tilläggs isolerat väggar/tak.
Huset har golvvärme samt element i några rum. Eldade upp ca. 4 m3 olja/år + ca. 7000 kWh HH el tidigare!!
--------------------------------------------------------------------
Årsmedeltemperatur på Åland 2007: + 7,4 C
Förbrukning 2007 (HH+VP): 15989 kWh
--------------------------------------------------------------------
Ske alltså, Bröder!

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur höja inkommande brine...
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2006, 01:28:44 »
+1 till +2 eller +1 till -2?
 
Jag har ca +1 till 0 ºC

Tror inte det är värt pengarna att göra några dyrbara investeringar för detta.
« Senast ändrad: 16 februari 2006, 01:30:54 av R.C »
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur höja inkommande brine...
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2006, 10:17:15 »
Jag såg i en annan tråd att du har plusgrader på KB-in, och då håller jag med R.C
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur höja inkommande brine...
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2006, 10:36:05 »
Vad säger forumet om den här iden:

En mindre solfångare med egen krets frostskyddad till -40 och liten cirk pump.
En plattvärmeväxlare på KB-in och några temperaturgivare. som styr en enkel logik: solfångare högre än brine startar sofångarsystemets cirkpump.

Ja ni fattar... man laddar normalt inte hålet eller slingan utan hjälper bara upp tempen på brine in. Men skulle brinetempen in stiga till otillåtet höga värden > +20 ºC tror jag det är på Nibe, då startar man också köldbärarpumpen i kontinuerlig drift och laddar hålet. (kräver "inbrott" i VPs elsystem eller extra extern kb-pump.

Höst vinter vår = hjälpvärme
högsommar = återladdning


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur höja inkommande brine...
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2006, 10:47:18 »
JAg skulle utrycka mig så här istället.
alla lösningar som bygger på att tilföra borrhålet värme, är ofta meningslösa. men om du tilför värme efter borran & innan pumpen så är det ju en annan sak.

bäst brukar alltid vara att lägga en bit markslinga

Håller med, jag uttryckte mig lite klumpigt. Jag tänkte på att tillföra värme med hjälp av dyr utrustning, solfångare eller typ FLM30.

Problemet med allt som görs i efterhand är att ställkostnaden oftast knäcker kalkylen. Att det i de flesta fall lönar sig att borra djupare eller öka på markslingan jämfört med offerten beror på kostnaden för extra metrar blir så låg om det görs i samband med den ursprungliga installationen. Har man redan ett system med acceptabel temperatur på ingående köldbärare tvivlar jag på att det lönar sig att i efterhand lägga till en bit markslinga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur höja inkommande brine...
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2006, 10:53:56 »
Räknar man på det har säkert Roland och andra rätt... Knappast lönsamt.
Men en del grejer kan man göra för att det är "kul". Ungefär som att ha lyxiga alufälgar till bilen för 15 tusen ;)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur höja inkommande brine...
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2006, 11:33:35 »
Men en del grejer kan man göra för att det är "kul".

Inget fel i det om man är medveten om att det då är en utgift på nöjeskontot och inte en minskad utgift på uppvärmningskontot.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Hur höja inkommande brine...
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2006, 11:42:33 »
... då man ej kan installera FLM 30 för att det blir opraktiskt med rördragningar!?
Skulle man kunna använda en solvärme slinga "monterad" på inkommande rör eller har ngn av er nå bra idéer?
Har också funderat på en accutank som volym förstorare då jag kastar ut olje pannan i sommar. Kanske man skulle koppla dit solvärmen också, å på de viset få ner driftstiden vår/höst på VP:n. :-\
I egenskap av "snål" Ålänning vill man ju komma undan me så billig drift av huset som möjligt. :D

Jodå det går bra med att använda solen för att få till det lilla extra.
Även med berg VP. ;)
Använd inte acctanken som volymförstorare bara.
Använd den som acctank för solfångarna.
Precis som allt annat kan man göra även detta på många sätt.
Jag skulle göra så här:
Solen skulle värma acctanken, där en slingberedare skulle värma tappvarmvattnet.
Det av acctankens (oftast) uppvärmda tappvarmvatten är ingående tappvarmvatten på din Nibe.

Och sedan skulle jag använt energin i acctankens undre del för att förvärma brine.
Det kan göras med en liten vvx + liten circpump som värmer en del av brineflödet. Men aldrig mer än till max tillåtna brine in temp.

Resultatet är att din acctank ibland får brine temp, ibland blir fulladdad av solen >90 ºC

Hade jag mycket överskottsenergi, dvs fulladdad acctank, under juni-juli skulle jag i alla fall provat med att köra ner överskottsenergin i borrhålet. Mest för skojs skull. Merkostnaden blir brinepump+ två cirkpumpseffekter. Ingen extra investering.

Resultatet: VP får gå mindre för tappavarmvattenuppvärmning, Genomsnittlig brine temp höjs, Acctanken kan "lagra "mer energi då man använder större temperaturspann, och ev solöverskott används i borran.


Kostnad?
"Ungefär som att ha lyxiga alufälgar till bilen för 15 tusen "

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur höja inkommande brine...
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2006, 11:49:27 »
Det kanske är ett nöje.

Får man igen investeringarna på elmätare loggdator loggutrustning o värmemätare?
Eller är det ett "nöje"

Alla har vi våra intressen :D
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hur höja inkommande brine...
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2006, 09:14:31 »
Sen tycker jag att det är en massa tjat om att borra djupare än offert och liknande men mÃ¥nga som har frÃ¥gor om lÃ¥g brine är inte hjälpt av den infon det är bara som att  knUp i dom nÃ¥got de bittert har fÃ¥tt erfara frÃ¥gan är istälet vad är billigast att göra för dom med liten tomt som inte kan/vill gräva up gÃ¥rden till ett mÃ¥nlandskap. Är det dÃ¥ ekonomiskt försvarbart att ta ditt borrarna en gÃ¥ng till och borra ett till hÃ¥l eller kan forumet slÃ¥ sin hjärnor ihop och vara lite kreativa och hitta en annan lösning????
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!