Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning?  (läst 6002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #15 skrivet: 02 januari 2008, 22:07:11 »
En C5 och kanske med köldmediet R134a...
Hade det varit idé att minimera delta-t på varma sidan över pumpen om köldmediet hade varit R134a?
Det är R407C i denna pump?

Ja, det stämmer att köldmediet är R407c.
Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #16 skrivet: 02 januari 2008, 22:19:57 »
Sorry Janne, men det kanske hade sett bättre ut att säga att värmepumpen inte är för stor i alla fall
anneborn han har ju all data att falla tillbaka på och dra sin egen slutsats men jag föredrar raka puckar eller hällre hårt och över än löst i mål ;D
Skit samma gjort e gjort men tillbaka till vp, optimal storlek är det inte enligt mig i alla fall
Mest kyla men lite värme också

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #17 skrivet: 02 januari 2008, 22:42:54 »
Sorry Janne, men det kanske hade sett bättre ut att säga att värmepumpen inte är för stor i alla fall
anneborn han har ju all data att falla tillbaka på och dra sin egen slutsats men jag föredrar raka puckar eller hällre hårt och över än löst i mål ;D
Skit samma gjort e gjort men tillbaka till vp, optimal storlek är det inte enligt mig i alla fall

Det är bra Luckyman och Janne!  Thumbsup

1. Luckyman, jag ville givetvis veta att det inte var nåt fel på pumpen bara för att tillskottet gick in så ofta. Tack Luckyman för att du förklarade att detta snarare berodde på en underdimensionerad pump, i förhållande till det nuvarande värmeuttaget. Det äldre paret som bodde här tidigare kanske inte värmde upp källaren i samma mån som vi. De förbrukade nog inte heller lika mycket varmvatten som vår småbarnsfamilj.

2. Janne, givetvis ger jag inte upp och bryter ihop bara för att pumpen är underdimensionerad. Jag får kanske acceptera att tillskottet går in när det blir för kallt (jag har ju ändå förhållandevis behagliga driftskostnader på huset), MEN... jag kommer givetvis vilja minimera kostnaden, kanske genom att sänka temperaturen lite här och var men även genom att optimera så mycket det går. Tack Janne för att du ger mig tips om hur jag gör det!

Tack också alla ni andra som bidrar med råd och dåd. Jag håller på och betar av era tips och återkommer inom kort (så fort jag kan när jag även skall ta hand om mina två små på heltid).

mvh / Nicke
Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!