Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varvtalet pÃ¥ värmebärarpumpen ändras inte, Nibe 1250  (läst 1831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla,
jag är ny här. Hoppas kunna få svar på många frågor, från otroligt kunniga experter här. Men först ska jag berätta, jag har köpt en F1250 från 2006 eller 2007, och har monterat den själv. Jag kunde ingenting, men efter två månader på nätet och av att läsa i manualen, så vågade jag sätta igång, och det gick bra. Inget verkar vara fel på pumpen eller funktionerna, förutom en sak:
 oavsätt hur jag ändrar varvtalet pÃ¥ värmebärarpumpen i meny 2.7, den gÃ¥r med samma hastighet. Jag kan inte läsa av eller kolla det konkret , men ljudet pÃ¥ VPn ändras inte alls och skillnaden mellan framleding och retur är absolut samma, nämligen 31.6-28.5. Just detta var anledningen att jag ville sänka hastigheten pÃ¥ cirk.pumpen tills jag fick större skillnad mellan fram och retur. Detta är Delta T, eller har jag fel? Huset är tvÃ¥ vÃ¥ningar med uppvärmt källare, 75 kvm var, eller 150+75. Massor av element, osäker hur gamla, men inte nya moderna iallafall. I huset är runt 21gr C, i källaren 18, därute +2gr C, och kompressorn gÃ¥r pÃ¥ 30 Hz pÃ¥ grund att jag har ställt in det sÃ¥. VV start och stopp mellan 38-46. Jag fÃ¥r kompressorn att gÃ¥ hela tiden, och förbrukning inkl hushÃ¥ll blir runt 1.6 kw/h. Jag forcerade sommar drift under 16 timmar när det var 4-5 gr ute, och fick 0.7kw/h. Vad tycker ni om de siffrorna?
 Men tillbaka till CP, vad kan vara fel, varför ändras inte frekvensen pÃ¥ CP, oavsätt om jag ställer pÃ¥ 1%. Har jag missat nÃ¥t?
 Ska tillägga, förutom Delta T pÃ¥ 3 gr, i huset är varmt och fint. Om jag stänger pumpen pÃ¥ kvällen kl18.00, nästa morgon kl 9.00 tempet i huset har sjunkit frÃ¥n 21.5 till 19.7, med runt 0 grader utetemp. Skulle man kunna säga att det är bra isolerad?
  Tack sÃ¥ mycket pÃ¥ förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: varvtalet på värmebärarpumpen ändras inte, Nibe 1250
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2014, 22:09:52 »
Enligt manualen är det i meny 2.7 man reglerar och 2.8 man avläser tempdiffen.
Vilka nivåer på cirkpumpen har du provat?
Det kanske finns nån min-nivå som inte går att underskrida?

Prova att lÃ¥ta värmepumpen varva upp ocksÃ¥, kanske den lÃ¥ser varvtalet pÃ¥ cirkpumpen om kompressorns varvtal är fast?  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enligt manualen är det i meny 2.7 man reglerar och 2.8 man avläser tempdiffen.
Vilka nivåer på cirkpumpen har du provat?
Det kanske finns nån min-nivå som inte går att underskrida?
Prova att lÃ¥ta värmepumpen varva upp ocksÃ¥, kanske den lÃ¥ser varvtalet pÃ¥ cirkpumpen om kompressorns varvtal är fast?  :-\

Tack för svar. Först sänkte jag till 70%, väntade, höll koll pÃ¥ ljudet, och pÃ¥ pÃ¥ in ut 2.8. Ingen skilnad. Sen 50%, och slutligen 1%. Inget. Sen strypte jag lite kranen pÃ¥ ut, bara en smula, och en halv sekund, sÃ¥ jag kunde höra pumpen, och ljudet bekräftade att den är igÃ¥ng. LÃ¥ter som 100% frek. Ska prova med max pÃ¥ kompressorn och försöka sänka CP % dÃ¥. Du menar att  begränsningar i kompressorns varvtal kan lÃ¥sa CP till 100%, har jag fattat rätt? Om det blir samma, dÃ¥ är styrningen paj, och pumpen  gÃ¥r 100%. Jag Ã¥terkommer med resultat. Tack igen!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: varvtalet på värmebärarpumpen ändras inte, Nibe 1250
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2014, 08:56:19 »
Du menar att  begränsningar i kompressorns varvtal kan lÃ¥sa CP till 100%, har jag fattat rätt?

Det var ett lÃ¥ngskott, det stÃ¥r inget om detta i manualen.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har satt max 60Hz på kompressor, men det händer inget om jag ändrar varvtal på CP. Men, skilnaden mellan fram och retur ökar till 5.5 gr, säkert på grund av större skilnad mellan fram och rumtemp.
 Ok, sÃ¥ styrningen mÃ¥ste vara trasig. Vet nÃ¥gon vad är paj, var nÃ¥nstans, nÃ¥t kort eller sÃ¥? Tacksam för svar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: varvtalet på värmebärarpumpen ändras inte, Nibe 1250
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2014, 22:10:48 »
Jag skulle gissa på att det är styrningen i cirkpumpen som pajat. :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle gissa på att det är styrningen i cirkpumpen som pajat. :-\
Absolut, det måste vara så. Ska ringa Nibe och ta reda på vad för reservdel ska byttas. Kanske pumpen fungerar utan problem ändå, med minimala förluster, fabriksinställning är 100%, och vid 35 C blr 5.5 skillnad. Tack Carl N!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!