Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vem har problem med 1225?  (läst 5976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Vem har problem med 1225?
« skrivet: 13 januari 2011, 19:33:29 »
Jag har  Nibe 1225-8.
Följer med på forum nästan varje dag, men ser nästan aldrig någon tråd med den värmepumpen. Är det problemfri. eller är det inga som har den modellen?
Bo S
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vem har problem med 1225?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2011, 19:41:41 »
ja har 1225-6 och inte ett fel pÃ¥ över 2 Ã¥r iaf sÃ¥ lÃ¥ngt ögat nÃ¥r  Thumbsup

fÃ¥r iof för mig hela tiden att den drar mer ström än specen men de har ja inga bra belägg för än, bara magkänsla  studs

ska sätta på riktig mätare snart hoppas jag.

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vem har problem med 1225?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2011, 20:37:40 »
ja har 1225-6 och inte ett fel pÃ¥ över 2 Ã¥r iaf sÃ¥ lÃ¥ngt ögat nÃ¥r  Thumbsup

fÃ¥r iof för mig hela tiden att den drar mer ström än specen men de har ja inga bra belägg för än, bara magkänsla  studs

ska sätta på riktig mätare snart hoppas jag.

mvh daniel
Hej kompis, min gÃ¥r ocksÃ¥ bra  ^-^ men är för klen, tillskott gÃ¥r in redan före - 5ºC :( . KB givare har pajat, ingen ko pÃ¥ isen men förargligt att inte vet tempen i hÃ¥let.  >:( Har köpt en elmätare av Rickard nyss,. Ska bli intressant att logga elen till VP:n separat.

Bo
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vem har problem med 1225?
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2011, 23:01:50 »
ja har 1225-6 och inte ett fel pÃ¥ över 2 Ã¥r iaf sÃ¥ lÃ¥ngt ögat nÃ¥r  Thumbsup

fÃ¥r iof för mig hela tiden att den drar mer ström än specen men de har ja inga bra belägg för än, bara magkänsla  studs

ska sätta på riktig mätare snart hoppas jag.

mvh daniel
Hej kompis, min gÃ¥r ocksÃ¥ bra  ^-^ men är för klen, tillskott gÃ¥r in redan före - 5ºC :( . KB givare har pajat, ingen ko pÃ¥ isen men förargligt att inte vet tempen i hÃ¥let.  >:( Har köpt en elmätare av Rickard nyss,. Ska bli intressant att logga elen till VP:n separat.

Bo

ah elmätare är ett måste för den nyfikne, inte för de ändrar nåt men rätt ska va rätt :)
ja klarar mig utan tillskott helt, enligt gradminutrerna så går tillskott in vid 8-9 minus men ja har de avstängt o de är ingen fara på taket vid 20 minus heller konstigt nog, är väl så trögt stenhuset även om väggarna inte är så bra.. dygnet runt går den iaf som sagt efter 8 minus men ändå håller ja 21 grader inne vid 20 minus.
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vem har problem med 1225?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2011, 07:46:21 »
Jag har  Nibe 1225-8.
Följer med på forum nästan varje dag, men ser nästan aldrig någon tråd med den värmepumpen. Är det problemfri. eller är det inga som har den modellen?
Bo S

Den kanske inte är så vanlig, den kom samtidigt med 1230 och 1235, de flesta valde nog den lite dyrare modellen.
Annars är det i princip samma grejer som 1210 och 1215, de har ju funnits några år så "barnsjukdomar" bör knappast finnas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Baltic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vem har problem med 1225?
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2011, 18:48:43 »
Hej

Jag har tyvärr problem med en 1225.
Alldeles för mycket fel.
Min nästa värmepump blir inte en Nibe!

Den installerades sent 2007 och har redan varit trasig 3 gånger.

Första gången bytte de hela kylmodulen. (kompressor, värmeväxlare och allt).
Det byttes också givare, både utomhus och inne i värmepumpen, som tydligen var felaktiga.

Andra gången var det fel på expansionsventilen. Den byttes och ny gas laddades.

Nu är det just nu fel pe expansionsventilen igen. Serviceteknikern har varit här och tittat. Väntar på reservdelar från Nibe.

MVH
Torbjörn

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vem har problem med 1225?
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2011, 19:23:20 »
Hej

Jag har tyvärr problem med en 1225.
Alldeles för mycket fel.
Min nästa värmepump blir inte en Nibe!

Den installerades sent 2007 och har redan varit trasig 3 gånger.

Första gången bytte de hela kylmodulen. (kompressor, värmeväxlare och allt).
Det byttes också givare, både utomhus och inne i värmepumpen, som tydligen var felaktiga.

Andra gången var det fel på expansionsventilen. Den byttes och ny gas laddades.

Nu är det just nu fel pe expansionsventilen igen. Serviceteknikern har varit här och tittat. Väntar på reservdelar från Nibe.

MVH
Torbjörn
Vad har dessa fel kostat dig?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Baltic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vem har problem med 1225?
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2011, 21:59:14 »

Hej

Frågan: Vad har dessa fel kostat dig?

Svar:
Det beror på hur man ser det.
När värmepumpen är trasig, så får värmen tillverkas med elpatron istället för så som det var tänkt.
Från upptäckt av fel, till felavhjälpning har det tagit cirka 1 månad varje gång.
Det innebär att en tolftedel av året har värmepumpen inte fungerat billigare än vanliga elelement.
Hela iden med värmepump är ju att det ska vara billigare (och mer miljövänligt ) än direktverkande el.

Tre fel med felsökning, återbesök med reservdelar osv har gjort att jag tagit ledigt från arbetet 6 halva dagar.

Övriga kostnader (egen tid) får väl ses som ren hobbyverksamhet och eget intresse.


Nibe har tagit reparationerna på garanti fram till nu.
Men vad händer om ett år när ventilen ska byats igen?



Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vem har problem med 1225?
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2011, 23:22:52 »

Hej

Frågan: Vad har dessa fel kostat dig?

Svar:
Det beror på hur man ser det.
När värmepumpen är trasig, så får värmen tillverkas med elpatron istället för så som det var tänkt.
Från upptäckt av fel, till felavhjälpning har det tagit cirka 1 månad varje gång.
Det innebär att en tolftedel av året har värmepumpen inte fungerat billigare än vanliga elelement.
Hela iden med värmepump är ju att det ska vara billigare (och mer miljövänligt ) än direktverkande el.

Tre fel med felsökning, återbesök med reservdelar osv har gjort att jag tagit ledigt från arbetet 6 halva dagar.

Övriga kostnader (egen tid) får väl ses som ren hobbyverksamhet och eget intresse.


Nibe har tagit reparationerna på garanti fram till nu.
Men vad händer om ett år när ventilen ska byats igen?



Det var ju skönt att garantin gällt. Förargligt med dina personliga kostnader och besvär! Byta igen, det får väl inte bara ske, Nibe måste finna rotorsaken till haverierna och inte bar byta ventil! Fråga dem vad de har för kvalitetsäkringsnorm, sådan har alla seriösa tillverkare. Be dom följa dess regler, dvs finna rotorsaken, eliminera den och se till att den inte kan återuppstå!
Eftersom felet upprepats har du all rätt i världen att kräva en sådan sak.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vem har problem med 1225?
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2011, 00:36:41 »
Hej

Jag har tyvärr problem med en 1225.
Alldeles för mycket fel.
Min nästa värmepump blir inte en Nibe!

Den installerades sent 2007 och har redan varit trasig 3 gånger.

Första gången bytte de hela kylmodulen. (kompressor, värmeväxlare och allt).
Det byttes också givare, både utomhus och inne i värmepumpen, som tydligen var felaktiga.

Andra gången var det fel på expansionsventilen. Den byttes och ny gas laddades.

Nu är det just nu fel pe expansionsventilen igen. Serviceteknikern har varit här och tittat. Väntar på reservdelar från Nibe.

MVH
Torbjörn

Alla fel du hänvisar till kan bero på defekta tempgivare, (typ 100 kr/st) eller en dåligt intrimmad värmepump i ett radiatorsystem som inte är anpassat för värmepumpsdrift.
Om en firma vill tjäna penagar på att felsöka/reparera, och har rymligt samvete, är det stor risk att de "förvärrar" problemen och blåser försäkringsbolaget, tillverkaren, och/eller dig på pengar.

Om den krånglar igen, ta dit en annan firma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Vem har problem med 1225?
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2011, 11:24:01 »
 Hej, jag har en 1225-8 sedan 2,5 Ã¥r tillbaka, inga problem förutom temp.givare som havererat, tror det har varit 5 st. Har fÃ¥tt nya av Nibe, sist skickade dom mig 6 st., för att jag skulle ha nÃ¥gra i reserv. Utan tillskott hittills.
 Novisen *vinkar*

Utloggad Baltic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vem har problem med 1225?
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2011, 00:02:22 »

Rickard, jag förstår inte ditt resonemang.

1. En defekt temperaturgivare kan inte ta sönder en kylmodul eller en expansionsventil, såvitt jag förstår.
En givare är elektrisk och kan på sin höjd göra att värmepumpen startar och stänger vid fel temperaturer.
Vi som loggar, har så klart koll på att temperaturerna ligger på rätt nivåer.

2. Det finns väl ingen på detta forumet som har en dåligt intrimmad värmepump?
Du kan inte trimma ditt värmesystem så att värmepumpen går sönder inuti.
Du kan trimma in systemen så att Delta T är bra på både värmebärarsidan och köldbärarsidan.
När dessa temperturer är bra, så kan du inte orsaka att värmepumpen går sönder.

Om Nibes egen servicefirma har rymligt samvete och blåser Nibe på pengar kan jag inte uttala mig om, men under garantitiden kan du inte välja någon annan frirma, än den Nibe bestämmer om de ska betala för reparationen.
Jag KAN helt enkelt inte välja någon annan firma.

Det är så klart inte servicefirman som har tagit sönder värmepumpen.
Att välja en annan firma kan möjligen ge lite snabbare inställelsetid.



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vem har problem med 1225?
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2011, 09:58:47 »
En felaktig givare kanske inte orsakar fel på kompressorn eller expansionsventilen. Men, den kanske orsakar symptom som reparatören tolkar som att det är fel på ventilen eller kompressorn.
Om sen reparatören väljer att byta hela 'kylmodulen' istället för att göra en djupare felsökning vet inte jag om det beror på rymligt samvete eller om instruktionerna från Nibe är sådana...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vem har problem med 1225?
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2011, 15:52:15 »
Precis, vad tror du firman som gör reparationen tjänar bättre på, att byta en tempgivare för 10 kr eller att byta en kylmodul för 25 000 kr?
Samma sak gäller nu, kanske ÄR det inte fel på expansionsventilen, utan en tempgivare som spökar.
Vad tror du firman tjänar bättre på att byta?

Jag säger inte att det är så, men då det inte är så vanligt med krånglande värmepumpar så låter det väldigt konstigt att du drabbats av rätt allvarliga fel upprepade gånger.

« Senast ändrad: 20 januari 2011, 15:56:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Baltic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vem har problem med 1225?
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2011, 20:57:58 »

Hej igen

Om det är så, att värmepumpar överlag inte krånglar, så är det väldigt konstigt att min haft allvarliga fel 3 gånger.

I så fall måste man kanske fundera ut varför just min pump krånglar?

Kan det vara för att den är av modell 1225?
Är det för att det är en 1225-5 kW?
Denna pump är kanske inte konstruerad med samma komponenter som sina större syskon?


Vi kan helt utesluta att servicefirman bytt saker i onödan.
Jag har varit med vid reparationerna.
(Jag menar alltså att ett eventuellt byte av en eventuell trasig temperaturgivare värd 100 kr, omöjligt kan göra så att pumpen fungerar av sig själv igen)

Jag kan naturligtvis inte bedömma och veta om de bytt ut exakt rätt saker.
Jag kan heller inte bedömma om de borde byta ut fler saker än expansionsventilen.
Men eftersom värmepumpen fungerar som den ska efter reparationen, "bevisar" ju detta i sig själv att serviceteknikern kan sina saker.


Som jag skrivit innan , så kan en felaktig temperaturgivare troligen bara göra så att värmepumpen startar och stoppar vid fel temperatur.

Serviceteknikern kopplar upp helt separata temperaturgivare när han felsöker på kylmodulen. Dessa temperaturgivare i kombination med tryckgivarna i manometerstället ger teknikern den information han behöver.

Ett ytterligare "bevis" att temperaturgivarna är hela, är ju att de visar samma temperatur som temperaturgivarna i loggern visar.



Jag hade nog hoppats på någon mer konstruktiv ide om varför just min pump går sönder.

Kan någon ge mig något tips.?
Om det finns något som orsakar felet så bör ju detta ändras, så att felet inte uppstår igen.

PS.
Bytet av kylmodulen i reparation nummer 1 gjordes på grund av att den läckte gas.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!