Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Coopvärde/temp i tank  (läst 3193 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tvetkalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Coopvärde/temp i tank
« skrivet: 11 mars 2013, 15:12:46 »
Hejsan, köpte en luft/vattenpump förra året som bara pumpar in varmvatten i min befintliga vattentank(500+1500l som kan avskiljas från varandra). Elpatron tidigare.Solfångare kopplade till tanken.
Detta systemet har inte vvb utan varmvattnet tas direkt från tanken. Säljaren pratade om coop-värden hit o dit och allt lät så bra.
Jag är tvungen att lÃ¥ta pumpen köra  53-58 grader i tanken för att klara dusch mm, inser nu att när jag hÃ¥rdkollat förbrukning/utetemp att coop-värdet mÃ¥ste sjunka drastiskt när man kör pÃ¥ kanske 55 grader..?
Testade att köra flytande kondensering och med de framledningstemperaturerna som behövs för att min shunt ut till radiatorerna ska vara nöjda så verkar det bli en jätteskillnad i förbrukning. Då kan jag ju inte duscha osv såklart, men det var bara test vid ett par tillfällen.

Visst så vet jag coop-värdet är räknat vid helt andra ute/framled-temp, men hade ingen aning om att det är såååå stor skillnad som jag kan se. Besparing på 10% nu mot när jag hade elpatron... :(
Är det så? Coop-värdet fullkomligt dyker om jag jämför 37 grader mot 55...Ni som har bättre kompetens än jag har på detta område.

Det jag är sur på är att det känns oseriöst att säljaren rekommenderade mig denna setup och inte ens försökte förklara att jag behöver vvb för att göra en ordentlig besparing. Dessutom hade han fått sålt den till mig ju..

Jaja, blir väl bara att installera en vvb.

Förresten, vilken storlek på vvb tror ni behövs?
Kommer att mata den med vattnet från tanken som håller(kommer att göra..) mellan 30-40 grader. 2 vuxna,2 barn. Ett badkar som används någon gång då och då också.
« Senast ändrad: 11 mars 2013, 15:14:47 av tvetkalle »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Coopvärde/temp i tank
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2013, 16:12:41 »
Det brukar skilja ca 30% på COP mellan 35 grader och 50 grader. Går man ännu högre i temp så kroknar nog COP ännu snabbare... Vad har du för VP och styrsystem? Kan du inte sätta en växelventil som växlar mellan att värma värmesystemet till rätt temp och tanken till tappvattentemp? Det är ju så de flesta färdiga system är konstruerade. Problemet blir väl att man får lösa tillskottet på nåt annat sätt...
« Senast ändrad: 11 mars 2013, 16:14:46 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Coopvärde/temp i tank
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2013, 16:46:23 »
Ett alternativ är att förvärma varmvattnet i acktanken, men då bör det vara VV-slinga i tanken.
Sen kopplas en el-VVB efter acktanken som höjer tempen på varmvattnet till ca 60 °C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Coopvärde/temp i tank
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2013, 16:52:24 »
Ett alternativ är att förvärma varmvattnet i acktanken, men då bör det vara VV-slinga i tanken.
Sen kopplas en el-VVB efter acktanken som höjer tempen på varmvattnet till ca 60 °C.

Detta är väl absolut att föredra. Har sett att man kan byta ut elpatroner i vissa fall mot en ny patron som även innehåller en slinga, det kanske kan vara nåt, om det inte är lätt att montera in slinga i ngn av tankarna.
Att säljaren inte berättade om detta får vi nog skriva på inkompetensområdet, tyvärr...Lyssna aldrig mer på honom..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Coopvärde/temp i tank
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2013, 18:04:02 »
Hej tvetkalle!

Jag blir lite förvirrad när du skriver "Detta systemet har inte vvb utan varmvattnet tas direkt frÃ¥n tanken." Menar du att du har en genomströmningsvärmare? Du tar väl inte varmvatten frÃ¥n värmevattnet?  :)

Hur är ditt system kopplat? Med 500 eller 1500 liter och laddning till över 53°C ska det inte vara några problem med VV.

Hur stor är VP? Om du laddar 2000 liter vatten så tar det lång tid att värma tanken. Styrsystem etc påverkar detta och är det fel inställt så kan elpatronen gå in? För den är väl kvar i systemet?

Så länge VP kan jobba med tanke på framledning, returtemp och utetemp finns det inte ens chans i världen att du bara skulle spara 10% oavsett vilken temperatur du laddar med. Vad är det för VP? COP på 1.1 skulle innebära bottenvärldsrekord!

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad tvetkalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coopvärde/temp i tank
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2013, 21:40:48 »
Tack för era synpunkter!

Lite mer info, jag har alltså bara utedelen och en styrning i "pannrummet".
Huvudacc är 500l och sedan har jag en till acc på 1500l som jag kan öppna till via ventil.
5 solpaneler är kopplade till detta system och jag har slinga i så jag tar inte värmevattnet direkt från tanken Marcus ;).
Jag har inga problem direkt att få till vv på över 53 grader, men det kostar..
Håller med om att det är bottenvärldsrekord och det är därför jag varit i kontakt med säljaren,montör och Mitsubishi.
Har gjort avläsningar dagligen på elpatron,värmepump både innan och nu under första vintern med vp och jämfört med medeldygnstemperatur för varje månad.. 6% respektive 11% mindre nu jämfört med en månad förra vintern med samma(diff 0.2 celcius) utetemp..Exakt samma setup och med samma temperatur inomhus.
 DÃ¥ pratar vi om en medeltemp pÃ¥ ca -1 grad sÃ¥ det inget extremt. Skillnaden pÃ¥ en varmare mÃ¥nad är större, ca 30%. Jag testade att lÃ¥ta pumpen bestämma vattenvärmen i tanken via utegivare och med den lägre temperaturen sÃ¥ ser det ut som förbrukningen sjunker rejält.

Ser även att elpatronen behöver stötta redan vid -3 grader när jag kör med 57 grader och nöjer jag mig att bara köra vad shunten vill ha(35-40 grader) så klarar den åtminstone -12 grader utan stöttning. Radiatorerna får vad dom vill ha i bägge fallen, men skillnade är att tempen i acc är lägre.
Funkar ju inte att köra så iom att jag inte har vvb och duschen blir kall..., men ett test som sagt.

 Min tolkning pÃ¥ detta är att det mÃ¥ste vara sÃ¥ att coop-värdet sjunker drastiskt en bit över 50+ grader..
Mitsubishi Electric PUHZ W50(el FLB 50i) heter vp.


« Senast ändrad: 11 mars 2013, 21:45:46 av tvetkalle »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Coopvärde/temp i tank
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2013, 22:25:16 »
Varför vill du värma tappvarmvatten till 55 grader? Det räcker väl med 45?
I en slingberedare har du ju inga problem med legionella.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad tvetkalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coopvärde/temp i tank
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2013, 10:00:39 »
Så du menar att för att jag använder slinga i tanken så behöver jag inte oroa mig för Legionella? Vad bra, då har jag lärt mig något nytt idag :)
Anledningen att jag har tanken på 55 grader och inte 45 är att jag för det första har en ngt defekt blandarventil(heter det så?) så jag får inte ut 45 grader om tanken är 45 grader.
Sen har jag ett badkar och då blir det väldigt svalt vatten när man tömt en rejäl del av tanken i karet..

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Coopvärde/temp i tank
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2013, 10:04:53 »
Kan du inte ställa om så att du kör varmare vatten en stund innan du ska bada? Så löste vi det på den tiden vi hade badkar.
Med en 500 l tank borde värmen räcka till för ett bad även om du bara värmer tanken till 45-48 grader, framförallt om du spolar upp lite långsamt så att vattnet som passerar genom slingan verkligen hinner värmas. Blandningsventilen går ju att skruva ner i botten och då blandas det nästan inte in något kallvatten alls.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad tvetkalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coopvärde/temp i tank
« Svar #9 skrivet: 13 mars 2013, 09:34:12 »
Jo, just nu kör jag med flytande kondensering och håller en temp mellan 35-40 grader i tanken och när det är dags för bad/dusch så slår jag över till fast temp på 55 grader. Elpatron o VP kör max så är det varmt inom 30 min.
Varför 55grader och inte 45? jo, jag har mätt och  insett att min blandarventil är defekt och blandar i ganska mycket kallvatten sÃ¥ oavsett 55 grader i tanken kan jag aldrig uppnÃ¥ mer än 38 grader ut. Ställer jag tanken pÃ¥ 45 sÃ¥ har jag kanske 33 grader i kran. Byta den blir första projektet och sedan installera en separat vvb som matas frÃ¥n tankvarmt vatten sÃ¥ slipper jag hÃ¥lla pÃ¥ att växla mellan flytande kondensering och hög fast temp i tank.
Ser ut att göra väldigt mycket för förbrukningen när tanken ligger och arbetar mot en såpass mycket lägre temperatur än när den ligger nära sin maxtemp(60grader). Den kroknar rejält och coop-värdet blir därefter.
SÃ¥ tolkar jag det iaf.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!