Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag räkna med för underhÃ¥llskostnad och livslängd?  (läst 10159 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
Ni glömmer att utvecklingen gått fram på 10-20 år. Min 10 år gamla IVT kör bara på, men har aldrig varit nån höjdare under nollan och lägger helt av vid minus 12. Nu är de betydligt effektivare, ända ner till minus 20. Jag brukar jämföra med en 20 år gammal Miele tvättmaskin. Den kör fortfarande utan mankemang, men drar många gångar mer ström än en ny, med modern teknik för 2995:-!
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Drar verkligen en äldre tvättmaskin 'många gånger' mer ström än en ny? Det är väl motorn och värmeelementet som drar ström varav värmeelementet står för den allra största delen. Motorerna har säkerligen blivit effektivare, men ett värmeelement är svårt att göra nåt åt...

Sen är det oftast bara på papperet en modern luft/vattenpump klarar så låga utetemperaturer. De allra flesta får problem med för hög framlednig/retur/hetgas långt innan VP'n slår av pga utetempen. Verkningsgraden i intervallet -10-0 grader ute är visserligen bättre på nya pumpar, men inte så mycket bättre att det motiverar ett byte i förtid...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Drar verkligen en äldre tvättmaskin 'många gånger' mer ström än en ny? Det är väl motorn och värmeelementet som drar ström varav värmeelementet står för den allra största delen. Motorerna har säkerligen blivit effektivare, men ett värmeelement är svårt att göra nåt åt...

Inte många gånger mindre ström, men rejält mycket mindre drar dom. Det du glömmer ovan är att en modern tvättmaskin använder mycket mindre vatten, och att värma 10L istället för 30L är mycket billigare (siffrorna är bara exempel).
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jo, det påverkar energiförbrukningen, men det går väl inte så mycket mindre ström? Iofs är väl de flesta nya maskiner 1-fasare, så då drar dom ju förmodligen mycket mindre ström än en 3-fasmaskin...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu förstår jag nog inte hur du tänker. Om inte vattnet värms med ström, vad värms det då med? Det är ju inte varmvattenanslutna tvättmaskiner vi pratar om väl?
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
Men då räknar jag nog med livslängd 10 år i kalkylen och allt över det får man se som bonus... Inom den perioden är man ju ganska täckt av garantier och försäkringar också.

Ser dock mörkt ut för min del att räkna hem det hela med husets förbrukning, speciellt eftersom jag tänkte tilläggsisolera taket. Elpannan och vv-beredaren är 15 år men skillnaden mellan nuvarande förbrukning minus kapital- och installationskostnad för ett nytt system verkar för låg för att det ska vara rimligt. Kanske ska jag bara docka en LV-pump till den befintliga elpannan och byta innerdel när någon av dessa går söner.

Ang tvättmaskiner sÃ¥ gÃ¥r ju ström- och energiförbrukning hand i hand men den minskade mängden vatten  gör att effekten pÃ¥ värmeelementet kan sänkas och därmed räcker det med enfasanslutning. Med högre effekt pÃ¥ elementet skulle tvätten bli klar snabbare och energiförbrukningen kanske bli nÃ¥got lägre om man räknar med att motorn gÃ¥r kortare tid...
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!