Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CtC kontra Nibe, IVT mm  (läst 2674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kevin

  • Gäst
Kevin
CtC kontra Nibe, IVT mm
« skrivet: 29 september 2005, 11:38:33 »

HEJSAN

Jag jobbar som servicetekniker inom värmepumpsområdet och vill göra lite reklam för CtC .
Denna pump är den mest servicevänliga pump som finns.......
Den krånglar aldrig som en Nibe , IVT osv.
Visserligen arbetar CtC på ett annat sätt än dom andra men det ser jag på ett positivt sätt eftersom man slipper
problem med tex. knäppningar mm

Tittar man på CtC´s spalt i detta forum så finns inga problem......(förutom hetgasgivaren)

Finns det någon som har något negativt att skriva om denna pump så skriv på..........


PS. Det är inget fel på Nibe, IVT eller andra pumptillverkare men ett "litet" problem som "knäppningar" borde man
fått bort....Dom 12 literna som passerar genom värmesystemet för att kylas ner skapar problem)


 

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
SV: CtC kontra Nibe, IVT mm
« Svar #1 skrivet: 29 september 2005, 11:48:28 »
Om det inte vore för att CTC använder elpatronen för att göra varmvatten så skulle det säkert vara en bra VP. En bra VP behöver inte vara servicevänlig ;D. Nån anledning finns väl till att dom flesta väljer andra märken.
mvh Gnagaren

Utloggad Pson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CtC kontra Nibe, IVT mm
« Svar #2 skrivet: 29 september 2005, 14:14:47 »
Om det inte vore för att CTC använder elpatronen för att göra varmvatten så skulle det säkert vara en bra VP. En bra VP behöver inte vara servicevänlig ;D. Nån anledning finns väl till att dom flesta väljer andra märken.
mvh Gnagaren
Skall man tolka detta som att  elpatronerna i elpannan ensamt står för all varmvattenproduktion, och värmepumpen enbart är till för producera värme? Sc:,h

//Pson
CTC EcoAir 107 V2 + EcoEl 1550 installerad jan. 2006. Enplansvilla 124 kvm byggd 1976.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CtC kontra Nibe, IVT mm
« Svar #3 skrivet: 29 september 2005, 15:12:23 »
Beroende på hur man ställer in värmepumpens parametrar tillverkas mer eller mindre del av tappvarmvattnet av elpatronen. Det finns de som helt stängt av den (elpatronen) och det funkar det med, men normalt tillverkas en del av tappvarmvattnet av elpatronen, kan dock inte säga hur stor del.

Sen har de ju lite lägre COP än Nibe och Thermia...

Fördelarna är mindre knäppningar i rör/radiatorer, samt att det inte spelar så stor roll om man stypr på radiatortermostaterna då den ändå arbetar med en kombination av fast och flytande kondensering.
En shunt styr tempen ut till radiatorerna och tempen i den inbyggda acktanken ligger alltid lite högre än nödvändigt (om flytande kondensering anvädes)
Vid golvvärme som vill underhållsvärmas sommartid är det en fördel med den inbyggda acktanken, det ger lite längre gångtider än vad en "konventionell" berg/markvärmepum ger vid riktig lågt värmebehov.

CTC:s maskiner ger enligt min erfarenhet fler start och stopp p.g.a. det faktum att den arbetar mot en relativt liten ackumulatortank.
Hur det påverkar livslängden är oklart, men jag har svårt att se att det skulle vara en fördel med fler start och stopp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CtC kontra Nibe, IVT mm
« Svar #4 skrivet: 29 september 2005, 20:23:07 »
Om det inte vore för att CTC använder elpatronen för att göra varmvatten så skulle det säkert vara en bra VP. En bra VP behöver inte vara servicevänlig ;D. Nån anledning finns väl till att dom flesta väljer andra märken.
mvh Gnagaren
Beroende på hur man ställer in värmepumpens parametrar tillverkas mer eller mindre del av tappvarmvattnet av elpatronen. Det finns de som helt stängt av den (elpatronen) och det funkar det med, men normalt tillverkas en del av tappvarmvattnet av elpatronen, kan dock inte säga hur stor del.

Sen har de ju lite lägre COP än Nibe och Thermia...
Har talat med tre värmepumpinstallatörer, två av dem menade att CTC Eco El och CTC EcoAir 105 var bästa lösningen för mitt behov. Den tredje att IVT Optima 700 plus IVT 290 A/W var bästa lösningen. Alla tre uppgav att det endast var under vinterhalvåret som elpannans elpatroner hjälpte till med uppvärmningen av varmvattnet. En av  installatörerna som föreslog CTC installerade även Nibe men menade att CTC i mitt fall var ett bättre alternativ.
Ni som har CTC, IVT eller Nibe luft/vattenvärmepumpar borde väl kunna berätta hur det förhåller sig. :-\

//Pson
CTC EcoAir 107 V2 + EcoEl 1550 installerad jan. 2006. Enplansvilla 124 kvm byggd 1976.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: CtC kontra Nibe, IVT mm
« Svar #5 skrivet: 29 september 2005, 21:57:47 »

HEJSAN

Jag jobbar som servicetekniker inom värmepumpsområdet och vill göra lite reklam för CtC .
Denna pump är den mest servicevänliga pump som finns.......
Den krånglar aldrig som en Nibe , IVT osv.
Visserligen arbetar CtC på ett annat sätt än dom andra men det ser jag på ett positivt sätt eftersom man slipper
problem med tex. knäppningar mm

Tittar man på CtC´s spalt i detta forum så finns inga problem......(förutom hetgasgivaren)

Finns det någon som har något negativt att skriva om denna pump så skriv på..........


PS. Det är inget fel på Nibe, IVT eller andra pumptillverkare men ett "litet" problem som "knäppningar" borde man
fått bort....Dom 12 literna som passerar genom värmesystemet för att kylas ner skapar problem)


 

har i 2 av mina hus ctc combi 7 som har funkat felfritt i 6 år. ett extra + för meny valen i styrdatorn
men däremot så har en del av denna typ av combi modeller som jag monterat fått haveri i kompressorn.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
SV: CtC kontra Nibe, IVT mm
« Svar #6 skrivet: 30 september 2005, 16:45:05 »
Jag har en IVT Optima 500 och A/W 290, och är jättenöjd. Optiman gör all uppvärmning ner till -5 till-8gr, sen hjälper elpatronen till. Jag är väldigt nöjd med min anläggning.
mvh Gnagaren ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!