Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor - Injustering köldbärarsida  (läst 1276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ivanhoe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frågor - Injustering köldbärarsida
« skrivet: 22 november 2015, 21:08:04 »
Ser över och lär mig om vår nyinstallerad värmepump, nu när det börjat bli lite kallare (-11 idag) och pumpen börjat få jobba lite så kommer några frågor runt köldbärarsidan. Borrhålen är på 220m och 80m (parallellkopplade).
Funderar på om den är rätt injusterad, flödesmätarna på inkommande står på 10l/min respektive 15l/min. Bör inte flödena vara lika över varje borra?
Deltat för in och ut pendlar men för stunden 0,4 in och -3 ut, bifogar en logg.

Tackar på förhand
Sundsvall: 1 + 1 inredd källare (121 + 121kvm) Konverterat till vattenburet och bergvärme -15. Nibe f1255, 230m (aktivt), frikyla 9kw. Braskamin Contura -80-tal (elda för kråkorna kamin!)

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Frågor - Injustering köldbärarsida
« Svar #1 skrivet: 23 november 2015, 08:20:16 »
Det djupare hålet ska ha största flödet.
Justera så att inkommande temperatur är lika, då belastas borrorna lika per meter.

Om förhållandena är lika så borde flödet i det kortare hålet vara mindre än hälften av det djupa.Stryp bara flödet i det korta hålet.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Ivanhoe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor - Injustering köldbärarsida
« Svar #2 skrivet: 23 november 2015, 19:55:44 »
Antar det är direkt efter flödesventilen jag mäter? Räcker det att mäta direkt på slangen med ir-termometer eller hur ska det göras?
Sundsvall: 1 + 1 inredd källare (121 + 121kvm) Konverterat till vattenburet och bergvärme -15. Nibe f1255, 230m (aktivt), frikyla 9kw. Braskamin Contura -80-tal (elda för kråkorna kamin!)

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Frågor - Injustering köldbärarsida
« Svar #3 skrivet: 23 november 2015, 22:31:40 »
IR-termometer på slangen fungerar bra.
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor - Injustering köldbärarsida
« Svar #4 skrivet: 24 november 2015, 11:23:20 »
Gjorde ett excel-diagram på loggfilen. (Man måste scrolla en del i sidled). Intressant att se att kompressorfrekvensen kom med i loggfilen. Ser bra ut tycker jag, bara i slutet som gradminuter faller men det hämtar den förmodligen tillbaka relativt snart.
« Senast ändrad: 24 november 2015, 11:30:07 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ivanhoe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor - Injustering köldbärarsida
« Svar #5 skrivet: 24 november 2015, 12:35:46 »
Tack Josth för den översynen, uppskattas!  tummenupp
Är det något man kan justera för att minska fallet på gradminuterna?
Sundsvall: 1 + 1 inredd källare (121 + 121kvm) Konverterat till vattenburet och bergvärme -15. Nibe f1255, 230m (aktivt), frikyla 9kw. Braskamin Contura -80-tal (elda för kråkorna kamin!)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor - Injustering köldbärarsida
« Svar #6 skrivet: 24 november 2015, 13:51:48 »
Tycker det ser bra ut, trots gradminuter faller, eftersom VB framledningstemperatur relativt snabbt åter stiger upp och lägger sig nära börvärdet för värme.
Är inte expert på F1255 men tror inget behöver justeras. I så fall om Nibe skulle finslipa algoritmerna för invertern en aning för att minska det lilla tappet efter varmvattenkörning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!