Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC till sjövärmen?  (läst 3523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
CTC till sjövärmen?
« skrivet: 08 januari 2015, 22:57:55 »
En släktning till mig installerar CTC pumpar och har lovat att göra ett vettigt pris på pump och installation.
Är det bra pumpar, är helt rudis på detta spelar det någon större roll vilket av de etablerade märkena man väljer?

Vill som alla andra ha en så undehållsfri och effektiv pump som möjligt.
Huset är på 286kvm + 115m källare.
Det som ligger i sjön är sjökollektorslang dubbellindad 130m (PEM 40 PN6.3 2x130m)

Som jag förstår det är det alltså 3 separata slangar a 260 alltså totalt 780.

Finns 2st acctankar (en med elpatron i) som var tänkt att va kopplad till pumpen först (1999)
Han menade att det bara är onödigt idag, vad tror ni som kan något om det?

Detta är ett projekt påbörjat 1999 som sedan lagts på is så det är en del frågetecken från min sida..
Men det kanske är enkelt för en yrkesman att bena ut?
MVH/

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC till sjövärmen?
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2015, 07:14:47 »
Hej!
Det beror på.
Har någon av tankarna inbyggd varmvattenberedare?
Har du tänkt använda nån mer värmekälla, typ ved, pellets eller solpaneler?
Är det nej på båda dessa frågor så skippa tankarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: CTC till sjövärmen?
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2015, 08:11:17 »
Det är lite oklart, om det är någon idé att sätta upp solpaneler, men är det lämpligt vilket jag inte tror så kan det bli aktuellt.

Men CTC då är det vettiga grejor?

MVH/


Hej!
Det beror på.
Har någon av tankarna inbyggd varmvattenberedare?
Har du tänkt använda nån mer värmekälla, typ ved, pellets eller solpaneler?
Är det nej på båda dessa frågor så skippa tankarna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC till sjövärmen?
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2015, 15:36:00 »
Du har 2 trådar men jag svarar lite på båda i denna tråden:
Jag tror husets energibehov vida överskrider vad CTC:s största standardpump EcoHeat 412 fixar.
Du behöver sÃ¥ledes en EcoPart, och till denna behöver du en extern varmvattenberedare, synd att ingen av tankarna har en sÃ¥n.  :'(

Jag tror inte det är dåliga grejer, men kommer han dragandes med en 412:a så ska du dra öronen åt dig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: CTC till sjövärmen?
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2015, 15:55:47 »
Det kan aldrig vara fel med en acktank om den nu redan finns på plats.
Ännu bättre om en av dem har vvb-slinga förstås. Går ju annars ev. att sätta dit.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: CTC till sjövärmen?
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2015, 16:05:50 »
Det finns en varmvatten beredare i huset sedan innan, kanske 80 tal?
Och Sen va de ju elpatron i en av tankarna, blir inte det typ samma sak som en beredare?

MVH/


Du har 2 trådar men jag svarar lite på båda i denna tråden:
Jag tror husets energibehov vida överskrider vad CTC:s största standardpump EcoHeat 412 fixar.
Du behöver sÃ¥ledes en EcoPart, och till denna behöver du en extern varmvattenberedare, synd att ingen av tankarna har en sÃ¥n.  :'(

Jag tror inte det är dåliga grejer, men kommer han dragandes med en 412:a så ska du dra öronen åt dig.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: CTC till sjövärmen?
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2015, 16:13:59 »
Nej, grejen med en vvb-slinga är att du oavsett framledningstemp, hela året (så länge vp körs iaf) kan förvärma varmvatten i en slinga i en arbetstank.
Den förvärmningen sker till bästa COP och kan iaf halvera förbrukningen som den ordinarie vvb drar för att toppvärma varmvattnet (krävs om du inte har framledningstemp över 55  °C pga legionellarisk)
Dessutom ökar förvärmning den praktiska storleken på vvb, om den skulle visa sig för liten med tanke på er vv-förbrukning.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: CTC till sjövärmen?
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2015, 16:30:43 »
Behöver det vara nått speciellt eller kan den som finns idag räcka till?

MVH/

Nej, grejen med en vvb-slinga är att du oavsett framledningstemp, hela året (så länge vp körs iaf) kan förvärma varmvatten i en slinga i en arbetstank.
Den förvärmningen sker till bästa COP och kan iaf halvera förbrukningen som den ordinarie vvb drar för att toppvärma varmvattnet (krävs om du inte har framledningstemp över 55  °C pga legionellarisk)
Dessutom ökar förvärmning den praktiska storleken på vvb, om den skulle visa sig för liten med tanke på er vv-förbrukning.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: CTC till sjövärmen?
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2015, 17:21:52 »
Behöver det vara nått speciellt eller kan den som finns idag räcka till?

MVH/

Finns det vvb-slinga i någon av tankarna? Eller pratar du om den ordinarie vvb som "alla" har?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: CTC till sjövärmen?
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2015, 15:36:04 »
Bra fråga, då jag inte ens vet vad en vvb singa innebär är jag inte kapabel att svara på det...
Ska kolla spec på tankarna sen.

MVH/

Finns det vvb-slinga i någon av tankarna? Eller pratar du om den ordinarie vvb som "alla" har?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: CTC till sjövärmen?
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2015, 16:02:38 »
vvb-slinga i en tank är helt enkelt ett kopparrör med eller utan flänsar som löper 10-15 m inne  i tanken.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: CTC till sjövärmen?
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2015, 09:52:01 »
Tjo.
Nu har jag fått svar om vilka grejor CTC rekommenderar.
CTC EKO PART 412
Styrning tank CTC ekozenith 550
Växelventilpaket EZ rsknr 6250662
Laddpump PWM 25/7 rsknr 6251105

Känns detta som vettiga grejor, prislappen blir ju rätt mkt högre än det var tänkt från början..

Men nu jobbar min andra "vvs snubbe" med Veissman, hur står dessa märken mot varandra?
Och hur ligger de prismässigt?

MVH/

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC till sjövärmen?
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2015, 17:19:52 »
Jag skulle direkt säga att 412 är på tok för klen för detta hus.
Det är på jäsken att en 417 räcker.

Annars är det säkert OK grejer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: CTC till sjövärmen?
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2015, 18:47:27 »
Och det är tänkt att utnyttja båda tankarna?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!