Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Trasig växelventil??  (läst 7557 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Rudis
Trasig växelventil??
« skrivet: 19 december 2005, 21:58:22 »
Har upptäckt att kompressorn går i ett de senaste dagarna. En snabb glimt på displayen på min Greenline C5 upptäckte jag att radiatorreturen konstant låg på runt 33°C då från-temperaturen var 35°C.
Pumpen orkar alltså inte värma upp radiatorsystemet, men har inga problem med varmvattnet. Effekt verkar det alltså finnas.

Kan det vara så att växelventilen av typ Honeywell är felinställd/igenproppad/ihopsäckad? Vad kan man själv göra för att vara säker på att det är just ventilen som är orsaken.

mvh
Patrik

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig växelventil??
« Svar #1 skrivet: 19 december 2005, 22:05:29 »
Det har varit lite småkyligt de senaste dagarna, eller hur? Skulle tro att din kompressor helt enkelt behöver tuffa och gå väldigt mycket just nu. Som min och många andras. Symptomen på en växelventil som fastnat är annars vanligtvis att det blir hysteriskt varmt inne men brist på varmvatten.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Galian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Rudis
SV: Trasig växelventil??
« Svar #2 skrivet: 19 december 2005, 22:15:37 »
Tack för ditt svar!

Jo, lite kallt har det varit  :)
Så även i huset  :(
Det konstiga är att efter varmvattnet har hettats upp till sina 47,5°C så är helt plötsligt radiatortempen högre, många gånger har den nått fråntempen.

Känns konstigt att behöva göra slut på varmvattnet för att få pumpen att stanna  ???

mvh
Patrik

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig växelventil??
« Svar #3 skrivet: 19 december 2005, 22:20:14 »
Måste erkänna min bristande kunskap om ditt reglersystem, men kan det inte bero på att sista skvätten cirkulerade vatten som värmt varmvatten är rejält mycket varmare och slinker förbi när växelventilen byter läge? Så ser det i alla fall ut hos mig - tillfälliga toppar just efter avslutad varmvattenproduktion.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Galian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Rudis
SV: Trasig växelventil??
« Svar #4 skrivet: 19 december 2005, 22:31:52 »
Låter ju inte helt omöjligt.
Det som gör mig lite konfunderad dock är att ventilen är tvärställd med porten till beredaren nedåt samt porten till radiatorn uppåt. Känns som att det hade varit tvärt om, att GT3 för varmvattnet hade "hickat" till en aning då ventilen byter läge, ej GT1 för radiatorn.

Om det nu inte är ventilen... vad har vi då för prylar att sikta in oss på? Just nu är utetemperaturen -2.5° vilket inte bör vara eller har varit några problem tidigare (ex förra vintern). Kräm i systmet har vi ju då varmvattnet går snabbt att värma upp...utan tillskott.

mvh
Patrik


Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Trasig växelventil??
« Svar #5 skrivet: 19 december 2005, 22:46:25 »
Har du termostater på dina radiatorer kan det vara dom som kärvar , eller egentligen termostatventilen som kärvar.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasig växelventil??
« Svar #6 skrivet: 19 december 2005, 23:03:17 »
Har du termostater på dina radiatorer kan det vara dom som kärvar , eller egentligen termostatventilen som kärvar.

/Johan

Om jag tolkar första inlägget rätt så är framledning 35 och retur 33 till radiatorerna, vilket inte tyder på kärvande radiatorventiler.
VP:n orkar värma varmvatten även om uteffekten är nedsatt, jag skulle kolla följande:
Temp på brine, GT10 och GT11, vid drift.
Temp på kompressorn, GT6, vid radiatordrift.
Temp på VB-f och VBr, GT 8 och GT 9 vid radiatordrift.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Galian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Rudis
SV: Trasig växelventil??
« Svar #7 skrivet: 19 december 2005, 23:20:20 »
Lite rudis på detta... men om framledning är min önskade temperatur ut i golvet (stop temp) ... så ja.

GT10 och 11 byttes för dryg 3 veckor sedan. De visar fina 0.7° samt -1.5°
GT8 samt GT9 ligger på 40.5° resp. 34.5°
GT6 på stabila 72°.

Det är golvvärme, men ja.. jag har termostater i alla rum. Alla ventilerna för rummen är öppna, dvs "leder vatten". Dessa är i rätt läge...bekräftas med varma rör som försvinner ner i golvet  ;)

mvh
Patrik

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Trasig växelventil??
« Svar #8 skrivet: 20 december 2005, 00:14:51 »
35 frånslag och 33 är verklig temp...
vid 35 för frånslag då är börvärdet 32,5 om du har fabriksinställningen....

det är alltså helt ok... och värmer maskinen upp vv till högre temp då är vxl ventilen helt ok..

Absolut ingen fara att pumpen går dygnet runt helt ok för kompressorn, om den går i veckor så!!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Galian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Rudis
SV: Trasig växelventil??
« Svar #9 skrivet: 20 december 2005, 08:24:22 »
Så betedde den sig inte förra vintern, inte ens när det var jättekallt. Ja, det är ju aldrig fel att kompressorn får jobba, men någon gång borde den slå av.. tycker man :-\

Hur förklarar man att radiatortemperaturen stiger då man hettar upp beredaren? Känns som att det smiter in lite vatten i radiatorsystemet, lagom för att värma upp vattnet vid givaren... när pumpen sedan stannar (eftersom inget värmebehov finns för varken vattnet eller radiator) så sjunker tempen ganska fort. Men hallå... GT1 sitter väl på returen från radiatorn... hur kan den påverkas så snabbt för att sedan sjunka... ???

mvh
Patrik

Utloggad Galian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Rudis
SV: Trasig växelventil??
« Svar #10 skrivet: 20 december 2005, 08:47:49 »
35 frånslag och 33 är verklig temp...
vid 35 för frånslag då är börvärdet 32,5 om du har fabriksinställningen....

det är alltså helt ok... och värmer maskinen upp vv till högre temp då är vxl ventilen helt ok..

Absolut ingen fara att pumpen går dygnet runt helt ok för kompressorn, om den går i veckor så!!!!!

Ahhh, nu gick det upp ett ljus för mig. Tack! Kan man kolla inställningen så att förra ägaren alt. teknikern som bytte GT10/11 för ett tag sedan inte har pillat på inställningarna.

Detta förklarar visserligen inte hur returvattnet kan stiga så snabbt när man värmer beredaren!!

mvh
Patrik

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Trasig växelventil??
« Svar #11 skrivet: 20 december 2005, 08:54:57 »
Men hallå... GT1 sitter väl på returen från radiatorn... hur kan den påverkas så snabbt för att sedan sjunka... ???


Kan det vara så att externa flödet är för lågt i förhållande till det interna så att det är flöde åt fel håll i bypassledningen? Det skulle i så fall förklara varför GT1 reagerar omedelbart. Känn på bypassledningen om den har samma temperatur som returledningen. Är den varmare är externa flödet för lågt.

Vet inget om golvvärme men är inte GT8 och 9 väl höga för ett golvvärmesystem? Temperaturerna stämmer bättre med vad mina radiatorer får. I så fall ytterligare ett frågetecken för balansen mellan externa och interna flödet.

När kontrollerades filtret i värmebärarkretsen senast?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasig växelventil??
« Svar #12 skrivet: 20 december 2005, 09:40:40 »
Men hallå... GT1 sitter väl på returen från radiatorn... hur kan den påverkas så snabbt för att sedan sjunka... ???


Kan det vara så att externa flödet är för lågt i förhållande till det interna så att det är flöde åt fel håll i bypassledningen? Det skulle i så fall förklara varför GT1 reagerar omedelbart. Känn på bypassledningen om den har samma temperatur som returledningen. Är den varmare är externa flödet för lågt.

Vet inget om golvvärme men är inte GT8 och 9 väl höga för ett golvvärmesystem? Temperaturerna stämmer bättre med vad mina radiatorer får. I så fall ytterligare ett frågetecken för balansen mellan externa och interna flödet.

När kontrollerades filtret i värmebärarkretsen senast?

Jag håller nog med, om GT9 är högre än GT1 så går nog flöde bakvägen genom bypassen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Galian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Rudis
SV: Trasig växelventil??
« Svar #13 skrivet: 20 december 2005, 09:55:54 »
Som sagt... min icon är tänkt att spegla min begränsade kunskap i detta ämne  :)

Bypassledningen.. är det samma som växelventilen? Är trycket alltså för lågt i radiatorsystemet?

mvh
Patrik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasig växelventil??
« Svar #14 skrivet: 20 december 2005, 10:15:36 »
Som sagt... min icon är tänkt att spegla min begränsade kunskap i detta ämne  :)

Bypassledningen.. är det samma som växelventilen? Är trycket alltså för lågt i radiatorsystemet?

mvh
Patrik

Nej, du har en intern cirkpump och en extern cirkpump (den du ser utanför din VP). Radiatorvattnet cirkuleras med den externa genom bypassen (förbi din VP) då din VP laddar varmvatten. När den din VP byter till radiatordrift så ska radiatorvattnet sugas in genom VP av interna cirkpumpen och tillbaka ut via 2 st T-kopplingar (det kan sitta en shunt på utgången från din VP istället för T-koppling).

Ledningen mellan T-kopplingarna, eller shunten och T-kopplingen kallas bypass. Det är viktigt att flödet går åt rätt håll genom denna. Detta säkerställs genom att:
1. Du har fullt öppna termostater och att ventilerna inte kärvar.
2. Inga igensättningar i smutsfilter eller någon annan stans.
3. Externa cirkpumpen är ställd på högre flöde än interna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Galian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Rudis
SV: Trasig växelventil??
« Svar #15 skrivet: 20 december 2005, 10:32:13 »
Ah, tack för den informationen! Kommer en kille imorgon... får se till att han tar sig en titt på det.

Bara för att vara tydlig...innebär detta att det är något vajsing med systmet, m.a.o. borde min pump slå ifrån med jämna mellanrum och inte stå och tugga konstant?

tack för alla svar!

mvh
Patrik

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Trasig växelventil??
« Svar #16 skrivet: 20 december 2005, 10:50:17 »
Det behöver inte var något fel. Det kan vara så att inställningen på den interna pumpen ändrades när givarna byttes men det kan också vara så att flödet i externa kretsen har minskat pga fel på externa pumpen eller igensatt filter.

När flödet genom bypassen går åt rätt håll blir temperaturerna pumpen arbetar med lägre vilket gör att effekten ökar en del (förutom att den drar mindre el). Det kan vara en förklaring till att pumpen tidigare år verkade ha högre effekt.

Du kan väl meddela resultatet av servicebesöket. Det skulle vara intressant att veta om min teori blev bomskott eller inte. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig växelventil??
« Svar #17 skrivet: 20 december 2005, 11:14:58 »
Till viss del tycker jag ditt problem låter lite som det jag haft med min E7. Dock har den inte gått och gått, men har startat och stoppat för ofta. Elementen har varit för varma när det inte funnits värmebehov. Efter en del tips härifrån lyckades jag lista ut vad som var det troliga problemet, och kallade på service.

I torsdags var de på besök, och bytte insatsen i växelventilen (hade totalkärvat i mellanläge så det fanns hela tiden cirkulation i både varmvatten och radiator, vilket medförde att elementen blev för varma och VV-manteln kallnade alldeles för fort) . De bytte även fyra felaktiga givare, bla VB-ut som visade 20-30 grader för varmt, vilket ju medför för många hög VB-ut larm och i sin tur att pumpen inte tilläts komma upp i den värme den kan. Dessutom korrigerades köldmediumet och överhettning (riktigt vad det senare innebar, annat än ett mått på effekten, förstod jag inte riktigt ;) ). Enligt servicekillen skulle överhettningen ligga på ca 5 grader. När han kopplade in sig låg den på 0,2. ;-) Så kontentan är att det till största delen var de fel jag misstänkte. Tack till er här som hjälpt mig komma fram till det och fått bevisat att jag fattat lite iaf ;)

Så, även om jag spårade ur lite här ovanför, så *kan* det kanske vara växelventilen som strular lite. Men det lär ju killen som kommer ta sig en kik på.

/Egge - ska bli spännande att se hur nästa års förbrukning blir nu när pumpen fungerar som den ska.
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad Galian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Rudis
SV: Trasig växelventil??
« Svar #18 skrivet: 20 december 2005, 11:49:38 »
Det behöver inte var något fel. Det kan vara så att inställningen på den interna pumpen ändrades när givarna byttes men det kan också vara så att flödet i externa kretsen har minskat pga fel på externa pumpen eller igensatt filter.

När flödet genom bypassen går åt rätt håll blir temperaturerna pumpen arbetar med lägre vilket gör att effekten ökar en del (förutom att den drar mindre el). Det kan vara en förklaring till att pumpen tidigare år verkade ha högre effekt.

Du kan väl meddela resultatet av servicebesöket. Det skulle vara intressant att veta om min teori blev bomskott eller inte. 

Will do!

Utloggad Galian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Rudis
SV: Trasig växelventil??
« Svar #19 skrivet: 20 december 2005, 11:55:32 »
Tack till er här som hjälpt mig komma fram till det och fått bevisat att jag fattat lite iaf ;)
Visst är det helt otroligt vilken hjälp man kan få i detta forum för att få en bättre kunskap. Är mycket, mycket tacksam och om något ännu mer vetgirig att bestycka min kunskap om plåtskåpet som surrar i grovköket.

Normal lever jag enligt principen "If it works, don't touch it!", vilket min frun ständigt pÃ¥minner mig om... speciellt en incident med en fjärrkontrol vilken en knapp av alla slutat fungera. Nu fungerar ingen! Ska bli kul att vara hemma imorgon när teknikern kommer!!  ;)

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig växelventil??
« Svar #20 skrivet: 20 december 2005, 17:36:32 »
Normal lever jag enligt principen "If it works, don't touch it!", vilket min frun ständigt pÃ¥minner mig om... speciellt en incident med en fjärrkontrol vilken en knapp av alla slutat fungera. Nu fungerar ingen! Ska bli kul att vara hemma imorgon när teknikern kommer!!  ;)

Fjärrkontrollsteknikern?   :D (sorry ;) )

/Egge
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!