Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kW pÃ¥ övre elpatronen samt hastighet i sjunkande temp i ÖP vid tappning  (läst 1297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Hej!

Har en liten spets vvb (50l på ca 60 grader) men har märkt att övre pannas temp trots detta sjunker hyfsat snabbt när vi tar tex en 3-5 minuters dusch hemma. Har övre elpatronen på 52 grader samt 7,5 kw. Iofs så skall ju pannan tappas på VV oavsett vår vvb eller ej (bara att vvb behöver jobba lite mindre initialt då den har väl uppvarmt vatten till att börja med i alla fall).

Är det normalt att vattentemperaturen i övre pannan sjunker snabbt när man duschar? Själva varmvattnet som skall ut till duschen, via vår vvb, går väl i en slinga runt pannan? Kyls pannan verkligen av så snabbt när man fyller på med kallt vatten i slingan nedtill i realtid (för själva vattnet i pannorna [övre samt under] används väl enkom till uppvärmining av slingor/radiatorer?)? Om tempen i ÖP är 52-55 till att starta med så kommer vi ned ned till 8-10 grader på bara ett par minuter varpå elpatronen står och gnetar under hela tiden man duschar (med olika effekt beroende på hur långt från börvärdet man befinner sig) för att sedan åter komma upp i rätt temp en bra stund efter duschandet är avklarat. Tycker man inte märker av någon större skillnad på nedre pannas temp under denna sekvens (har lågvärmesystem så NP defaultar oftast till sitt minvärde på 40 grader).

Sen har jag en fråga angående värdet på övre elpatronen. Varför inte ha 9 kW jämt, det borde ju totalt sett gå åt lika mycket energi oavsett vad den står på bara att hastigheten/prestandan förbättras avsevärt? Eller slits elpatronen vansinning mycket mer om man kör den på 9 kW (dvs max) vs tex 6kW?

Har försökt att läsa mig till svaren på dessa frågot här i forumet men inte lyckats finna något.

Hälsningar

Heidrun

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
....
Om tempeb i ÖP är 52-55 till att starta med så kommer vi ned ned till 8-10 grader på bara ett par minuter...

...Sen har jag en fråga angående värdet på övre elpatronen. Varför inte ha 9 kW jämt, det borde ju totalt sett gå åt lika mycket energi oavsett vad den står på bara att hastigheten/prestandan förbättras avsevärt?


Din temp går väl ned med 8-10 grader inte till 8-10 grader hoppas jag? Annars har du nåt riktigt knas med anläggningen. Min panna sjunker med lika mycket efter en dusch så det är nog normalt.

Hur många kW du ställt övre pannan till påverkar bara en sak, tiden dvs hur snabbt du får upp värmen igen, energiåtgången är densamma. Tänk bara på att du kan dra en huvudsäkring om du lastar på för mycket och inte kör med strömvakt.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Hej och tack för snabbt svar.

Självfallet menade jag att tempen gick ned med 8-10 grader och inget annat.

Ok, men då känns det som om ens anläggning tål 9 kW drift på patronen så är det alltså att föredra generellt antar jag.

Hälsningar

Heidrun

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Har du 16A huvudsäkring, ska du sätta patronen till max 6kW, har du högre huvudsäkring, kan du öka strömmen.
Om du har strömkännare inkopplade, ska ju de skydda säkringarna, men man bör väl rätta sig efter vad de klarar.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!