5 år gammal IVT sitter det garanterat LK växelventil i och jag har aldrig hört talas om att en sådan strulat, men nån gång skall väl det hända också !
I övre vänstra hörnet (bakom fronten) sitter växelventilen (Med grå LK ställmotor), ta en liten skruvmejsel och peta ned sprinten som sitter undertill innanför ställmotorn, ta bort ställmotorn och kontrollera vilket läge tappen till ventilen har. Står den med den rundade sidan rakt nedåt är det för varmvattenproduktion , nu förmodligen sommarurkoppling. Står den rundade delen i "klockan 4" är ventilen öppen för värmedrift, står den i nåt annat läge kan den ha hamnat mittemellan så värme från beredarens mantel läcker över.
För att kontrollera om ställmotorn går bryter du strömmen (arbetsbrytare eller säkring) till värmepumpen, när du slår till strömmen brukar man höra surret från ställmotorn.
Kan någon kontaktor för elpatronen ha fastnat ? Prova att bryta säkringen för elpatronen och se om det blir bättre.
Min VB ut (GT8) visade nu +44 grader och VB in (GT9) +25. Eftersom GT8 sitter rätt högt vid växelventilen läcker det alltid över värme från beredaren.
I övrigt, felaktig utegivare kan påkalla värme, men visar den normal utetemp funkar den som den skall.
Står värmepumpen i sommarurkopplingsläge skall den vara knäpptyst i vila, ingen cirkulationspump snurrar då. I meny 1.14 kan du ställa över vilken utetemp enbart varmvatten skall tillverkas, då ställer sig växelventilen i läge för enbart varmvatten och alla pumpar stannar.