Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 24 januari 2015, 11:15:57 »

Slangarna är rätt billiga, en knapp tusenlapp för alla tre, sedan tar det kanske två timmar för bytet. Värt att tänka på är att pumpen kan ha slitits ner om flödet varit hårt strypt och med magnetit i vattnet. Kanske värt att byta den samtidigt? (eller var det den interna pumpen som byttes ut?) (OBS! om det sätts in en lågenergipump så måste det in ett mellanrelä, utgångarna på REGO 600 är triacar som inte tål de höga startströmmarna.
Skrivet av: Deepkill
« skrivet: 24 januari 2015, 09:37:52 »

Jag har ny växelventil och ny cirkulationspump på värmesidan... Pumpen klara heller inte av att göra varmvatten över 35 grader.. Det enda jag kan tänka mig nu är att flödet över kompressorn måste vara strypt någonstanns. Är byte av slangarna dyrt månne? Tänkte kalla ut experterna i veckan..
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 24 januari 2015, 09:15:01 »

Det låter som  ^-^ det är dålig cirkulation över el-patronen. Sliten cirkulationspump är naturligtvis en anledning, men en ännu vanligare är att flexrören slammar igen. Då ligger det en massa magnetit i kondensorn också, som måste backspolas.

Min bubblar också.. Faktum är att den enligt gt8 trycker ut 108 gradigt vatten?? Men jag har nått fel för jag får presostat hög helatiden och den går bara på tillskott? Vi bytte pump på värmesidan för ett år sedan ungefär.. Som jag förstår så är vattenflödet över kompressorn för lågt.. Har luftat allt .. Ska se om jag han rensa filtret på värmesidan..

Jag skulle föreslå att du kollar din växelventil också.
Skrivet av: Deepkill
« skrivet: 24 januari 2015, 08:40:37 »

Min bubblar också.. Faktum är att den enligt gt8 trycker ut 108 gradigt vatten?? Men jag har nått fel för jag får presostat hög helatiden och den går bara på tillskott? Vi bytte pump på värmesidan för ett år sedan ungefär.. Som jag förstår så är vattenflödet över kompressorn för lågt.. Har luftat allt .. Ska se om jag han rensa filtret på värmesidan..
Skrivet av: j_mac
« skrivet: 12 januari 2015, 11:05:19 »

-15 ut och den puttrar på som en tvåtaktare som vanligt. Låter lika mycket på 3kW som 6kW med skillnaden att den går under längre tid på 3kW. Inga problem annars med att hålla värmen.

Antar att elpatronen måste bytas för att man ska bli av med ljudet. Det känns som att ljudet har blivit värre.

Är det ett byta av elpatronen som gäller? Vad ligger detta på i runda slängar?

Tack på förhand!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 30 december 2014, 16:02:05 »

Är det nollgradigt ute tycker jag att det inte ska behövas tillsatsel överhuvudtaget. Om pumpen ger 8-9 kW och 6 kW tillsatsel går in nästan hela tiden vid -20 bör 3 kW tillsats börja behövas först vid några minusgrader.
Skrivet av: j_mac
« skrivet: 30 december 2014, 11:00:19 »

Vid vilken utomhustemperatur börjar tillsatselen gå in?

Ser att det inte någon begränsning alls faktiskt. Funderar om det inte kanske är läge att lägga något värde där också?

Har dragit ned effekten till 1/3 och det bubblar lite mindre men nu är det nollgradigt ute så det är svårt att jämföra direkt. Dock inga problem att hålla temperaturen innomhus eller varmvattnet.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 30 december 2014, 09:26:09 »

Vid vilken utomhustemperatur börjar tillsatselen gå in?
Skrivet av: j_mac
« skrivet: 28 december 2014, 23:04:53 »

Nu vet jag inte vad det är för årsmodell på pumpen, det finns lite olika varianter så det är inte säkert att det jag skriver stämmer på din pump.

Ett sätt att minska problemet kan vara att öka ramptid öppna. Det tar då längre tid innan effekten ökar från 3 till 6 kW. Är pumpen normalt dimensionerad ska 6 kW inte behövas ofta. Det kan vara så att 6 kW kopplas in i onödan, att 3 kW skulle räcka om den effekten fick mer tid på sig. Det är mer ekonomiskt att köra med 3 kW tillsatseffekt om den räcker till. När 6 kW går in kommer returtemperaturen att bli högre och värmepumpens COP sämre.

Det går också att begränsa tillsatseffekten till 3 kW men då bör man kontrollera att det är inte är så att den effekten också är max utifall kompressorn skulle haverera. Det är inte säkert att 3 kW räcker för att förhindra att vattenledningar i huset fryser sönder om kompressorn havererar när man är bortrest vintertid.

Har vattnet hög kalkhalt (hårt vatten)?

Pumpen är från 1999. Förra ägaren nämnde att de dimensionerade pumpen för att kunna värma upp källaren, men projeket genomfördes så den är antagligen nu i kraftigaste laget sett till ytan den värmer idag. Men nu är det så kallt (-20) så verkar 6kW kopplas in hela tiden vilket syns på min energidisplay.

Ramptid öppna är inställd till 20 minuter, det låter ju som en bra idé att kanske öka tiden eller lägga in en effektbegränsning? Jag har försökt hitta i instruktionsböckerna om effektbegränsningen inaktiveras vid ett haveri, men jag kan inte se att det framgår någonstans.

Det är Norrland så det är mjukt vatten.

Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 december 2014, 22:10:17 »

Tack Lubbis! Ok, så det är kanske inget att oroa sig för.

Fråga från en novis: om jag ställer ned tillskottet till 25% (3 kW) i hopp om att det ska puttra mindre, gör det att pumpen går mindre ekonomiskt? Är det något annat som man ska vara medveten om?

Nu vet jag inte vad det är för årsmodell på pumpen, det finns lite olika varianter så det är inte säkert att det jag skriver stämmer på din pump.

Ett sätt att minska problemet kan vara att öka ramptid öppna. Det tar då längre tid innan effekten ökar från 3 till 6 kW. Är pumpen normalt dimensionerad ska 6 kW inte behövas ofta. Det kan vara så att 6 kW kopplas in i onödan, att 3 kW skulle räcka om den effekten fick mer tid på sig. Det är mer ekonomiskt att köra med 3 kW tillsatseffekt om den räcker till. När 6 kW går in kommer returtemperaturen att bli högre och värmepumpens COP sämre.

Det går också att begränsa tillsatseffekten till 3 kW men då bör man kontrollera att det är inte är så att den effekten också är max utifall kompressorn skulle haverera. Det är inte säkert att 3 kW räcker för att förhindra att vattenledningar i huset fryser sönder om kompressorn havererar när man är bortrest vintertid.

Har vattnet hög kalkhalt (hårt vatten)?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 28 december 2014, 21:30:21 »

Om du ställer ner max tillskott så är det enda du riskerar att värmeeffekten inte riktigt räcker till om det blir mycket kallt och/eller krävs stora mängder varmvatten på en gång.
Skrivet av: j_mac
« skrivet: 28 december 2014, 21:10:29 »

Tack Lubbis! Ok, så det är kanske inget att oroa sig för.

Fråga från en novis: om jag ställer ned tillskottet till 25% (3 kW) i hopp om att det ska puttra mindre, gör det att pumpen går mindre ekonomiskt? Är det något annat som man ska vara medveten om?


EDIT:Tagit bort direktcitering /lmf
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 28 december 2014, 17:39:01 »

Var samma hos mig framförallt när 6 kW tillskott gick till. Lät så i 10 år innan jag flyttade och låter nog så idag också.
Skrivet av: j_mac
« skrivet: 28 december 2014, 15:56:51 »

Hej Torbjörn!

Tack för ditt svar!

Inget vatten är påfyllt sedan vi flyttade in för 1.5 år sedan och rycket i expansionskärlet är 1 bar så det måste kunna uteslutas.

Vi hade problem med värmen för ett år sedan. Visade sig att cirkulationspumpen satt felvänd, vattnet pumpades "bakvägen" och igen inte igenom filtret vad jag förstod av teknikern. Detta kanske har bidragit till att det är avlagringar i el-patronen? Ljudet kommer därifrån om man står bredvid och lyssnar vid pumpen.

/ Janne


EDIT:Tagit bort direktcitering /lmf
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 28 december 2014, 14:39:47 »

Det skulle kunna vara frågan om att det kokar/sjuder lokalt vid elpatronerna.
Kolla hur det är med trycket i expansionskärlet, med visst övertryck i systemet (minst 1 bar i höjd med värmepumpen) borde det bli mindre oljud.

Andra tänkbara orsaker:
1) Om systemet nyligen är fyllt med vatten som innehåller mycket lösta gaser, i så fall får man räkna med att lufta elementen då och då, i synnerhet under eller efter kalla perioder då systemet har gått med hög vattentemperatur, när alla lösta gaser så småningom har gett sig iväg bör det bli tyst.
2) Mycket avlagringar (kalk, rost etc) på elpatronerna.
3) Felkopplade eller på något sätt felaktiga elpatroner så att en liten del av ytan får alldeles för hög värmeeffekt.
Skrivet av: j_mac
« skrivet: 28 december 2014, 14:19:35 »

Vi har en IVT Greenline C9 som det nästan låter som någon "poppar popcorn"/"vatten kokar" när den går på tillskott. Det låter nästan inget vid pumpen utan ljudet fortplantar sig i radiatorerna. Är det någon som fått någon klokhet i detta? Är det någon inställning som är fel eller inget att bry sig om? I och med att det har varit så kallt ett tag så har den gått extra mycket på tillskott.

Hittade en gammal tråd i ämnet utan svar:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37793.0

Tack på förhand!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!