Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av värmepump  (läst 4167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bibb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Dimensionering av värmepump
« skrivet: 14 november 2014, 11:20:35 »
En värmepump (jordvärme) ska in och råden beträffande vårt behov / storlek på pump har varit väldigt olika. Äldre hus och uppenbarligen inte så lätt att dimensionera.

Vad jag undrar är:

1) Finns det något dimensioneringsprogram på nätet man kan nyttja utan kostnad?

2) Om jag räknar på ett behov utifrån ytan (kvm) och kommer fram till att huset behöver t ex 20 kw. Hur stor pump ska jag då välja? 20 kw? Eller ska jag räkna med någon %-sats för att få fram rätt storlek och i så fall vilken %-sats?

Ska kanske tillägga att det där med kw/kvm inte känns sÃ¥ lätt. NÃ¥gon har räknat pÃ¥ 50, nÃ¥gon pÃ¥ 65, nÃ¥gon pÃ¥ 70-75 och nÃ¥gon pÃ¥ 80. Tala om att man blir förvirrad.  :-\ (Mer än vanligt ska jag kanske tillägga.)


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #1 skrivet: 14 november 2014, 11:27:16 »
Enklast att komma i närheten är väl att titta på tidigare energiförbrukning och det oavsett uppvärmningssystem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bibb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #2 skrivet: 14 november 2014, 11:41:12 »
Dessvärre finns ingen tidigare förbrukning som man kan dra nytta av.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #3 skrivet: 14 november 2014, 11:44:03 »
Du kan ju börja med att titta på : http://energikalkylen.energimyndigheten.se/
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #4 skrivet: 14 november 2014, 12:48:16 »
Vad är det för storlek, antal vÃ¥ningar, geografiskt läge och Ã¥lder pÃ¥ huset? Är det originalisolering eller är det tillägsisolerat? Vad är det för typ av ventilation? Vad är  det för värmesystem i dag?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #5 skrivet: 14 november 2014, 15:42:33 »
Vilken typ av fönster, spånisolering?
Nog tror jag att vi kan hjälpa dig med en skaplig kalkyl om vi bara får mer kött på benen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bibb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #6 skrivet: 16 november 2014, 11:34:51 »
Huset är från mitten av 1800-talet. Stenhus. Södra Sverige. Krypgrund.
ca 270 kvm i vinkel. Vinden = råvind. Gissar sågspån eller liknande i vindsbjälklag. Ingen tilläggsisolering.
Vinkeln är ca 40 kvm. Nyttjas som pannrum, verkstad, förrÃ¥d mm. Aldrig full värme där. Kanske runt 10-12 grader. AlltsÃ¥ är det ca 230 kvm som värms upp för boendet. 
Fönster = 2-glas energi, u-värde ca 1.8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #7 skrivet: 17 november 2014, 11:30:02 »
Bara ett plan på den uppvärmda ytan?

Jag skulle nog tro att du kan ligga runt 80 W/m2, vilket skulle ge ca 18.4 kW i toppeffektbehov.

DÃ¥ finns det i princip 3 alternativ:

1. En värmepump på ca 70% effekttäckning som går direkt mot radiatorerna eller golvvärmen, ca 13 kW uteffekt vid en framledningstemp på 55 grader skall du kolla på. Exempel på möjliga pumpar, Nibe 1245 - 12 kW (lite för klen) eller Thermia 16 kW (lite för stor).

2. En värmepump på runt 20 kW som får gå mot en arbetstank på minst 500 liter som gör att den får rimligt långa gångtider även när energibehovet är litet.

3. En inverter med 15-20 kW uteffekt, med inbyggd elpatron för de riktigt kalla dagarna, t.ex. Nibe 1255, kan säkert finnas andra liknande pumpar av annat fabrikat.

Jag skulle nog välja det tredje alternativet, du kommer att få lite eltillskott, men inte mer än 100-200 kWh/år.

Har gjort en kalkyl som visar på hur det skulle kunna se ut.
Du behöver minst 2 X 300 meter kollektor, 2 X 400 meter är absolut ingen nackdel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bibb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #8 skrivet: 17 november 2014, 14:32:46 »
Tack!! Vad snällt av dig att hjälpa mig!! Och så bra med en kalkyl!!

Ja, det är bara ett plan på den uppvärmda ytan.

Jag har några följdfrågor:

1)

Jag skulle vilja kolla med dig. Kanske uttryckte jag mig otydligt tidigare. Jag undrar om du tagit hänsyn till vinkel-delen? Jag får en känsla av att denna inte är med i toppeffektbehovet. Är ytan och behovet av värme där kanske så litet så det inte spelar så stor roll för val av pump?

Huset är i vinkel, två sammanbyggda byggnader, och ca 40 kvm av vinkeln ska också värmas upp av värmepumpen men i denna del behövs det bara underhållsvärme. Dvs inte bostadskomfort. Loftet ovanför vinkeldelen är under en viss tid av året ok isolerat då det nyttjas som höloft. Men i takt med att hästarna äter så försvinner isoleringen. Alltså ska 230 m2 + 40 m2 värmas upp av värmepumpen.

2) Arbetstank - Är det en tank som bara finns för att jobba mot pumpen och inget annat eller kan arbetstanken även vara/nyttjas som varmvattenberedare, dvs att jag nyttjar den till mitt varmvatten?

Jag har sett att Nibe har en varvtalsstyrd pump, 4-16 kw. (Startade en trÃ¥d om "inverter eller ej".) Kanske inte sÃ¥ fel ändÃ¥ om vi hamnar precis mellan 12 och 16 kw? Samtidigt känns den sÃ¥ "modern". Jag oroar mig lite för att den inte ska vara lika hÃ¥llbar som en "traditionell" variant. Kanske gör jag det för att jag inte riktigt förstÃ¥r mig pÃ¥ det tekniska.  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #9 skrivet: 17 november 2014, 15:08:23 »
Mmm, jag har inte räknat med vinkeldelen i toppeffektbehovet, men å andra sidan räknar jag inte heller med att ni skall bo så länge där utan att göra några som helst insatser för att isolera huset lite bättre.

Är du rädd för modern elektronik (invertern) så kan du istället välja t.ex. Thermias 16 kW värmepump och en arbetstank.
Eller kanske t.om en av Nibes fastighetspumpar med två kompressorer (tot 23 kW), men då kommer vi upp i pris.
Arbetstanken fungerar så att du har ett flöde mellan värmepump och arbetstank som är helt oberoende av flödet i radiatorer/golvvärme, du behöver alltså en extra extern cirkpump + en tank.
Fördelarna med detta är flera:

1. Du får bra gångtider på kompressorn även när energibehovet är litet.
2. Du kan välja att använda termostater som stryper bort flöde t.ex. vid solinstrålning på våren - utan att det påverkar värmepumpens interna flöden/deltaT/driftsförutsättningar/COP alls.
3. Du får en liten buffert av energi i tanken som går till husvärme även under de perioder som kompressorn arbetar med att producera tappvarmvatten.
4. Det minskar risken för knäppningar i radiatorer och rör vid temperaturväxlingar som kan vara besvärande när man kör med en on/off-värmepump kopplad direkt mot radiatorkretsen.

Nackdelarna är:
1. Det kostar lite mer, räkna med kanske 20 000 kr för tank, cirkpump rör och rördelar samt installation, lite beroende på vad du väljer och vem som gör jobbet.
2. Risken att du eller installatören inte ställer in värmepumpens styrdator perfekt kan bli lite större, i vart fall om du låter termostater styra rumstemperaturen. En onödigt högt ställd kurva som ger t.ex. 5 grader varmare vatten till radiatorkretsen kostar i runda slängar 15% i förlorad COP/effektivitet på värmepumpen. Det undvikar man enklast genom att trimma in hela anläggningen under både kall och varm väderlek med helt öppna termostater, först när det är gjort kan du slappna av och låta termostaterna börja strypa bort flöde/temp om det blir för varmt inne av någon anledning.
3. Fler saker (cirkpump och tank) som kan/kommer att behöva reinvesteringar då de tjänat ut.
4. Utrymmeskrävande.

Arbetstanken skall inte hållas så varm att du kan värma tappvarmvatten i den (inte som du tänker), däremot kan du köpa en tank med genomströmningsslinga där du förvärmer tappvarmvattnet innan det går in i värmepumpens varmvattenberedare, det ger dig större tappvattenkapacitet, speciellt under årets kallare månader när radiatorkrets och tank hålls relativt varma.
Alltså: Inkommande kallvatten - via genomströmningsslinga i tank som förvärmer - till "inkommande kallvatten" på värmepumpens varmvattenberedare - varmvattenberedare i värmepumpen - till tappställen i huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!