Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det här med tryck..  (läst 4250 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kebabpizza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Det här med tryck..
« skrivet: 13 januari 2012, 17:13:12 »
En kanske konstig fundering men jag vet ju hur det här med tryck fungerar. Att 0,1 bar = 1 meters vattenpelare osv.
Men i ett system som mitt med bergvärmepump sitter det ju så vitt jag vet en cirkulationspump inbyggd i själva pumpen.
Orkar den inte pumpa runt vattnet i huset om trycket är för lågt? En högtryckstvätt förstår jag ju att ju högre tryck den har så sprutar den hårdare men borde det inte cirkulera i ett hus trots lågt tryck?

Någon som har något finurligt svar? :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det här med tryck..
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2012, 17:26:11 »
Hej!
Frågan är väl lite luddigt ställd men så länge som trycket i systemet överstiger avståndet från manomentern till värmesystemets högsta punkt så kommer vilken CP som helst kunna cirkulera vattnet i systemet.
Du får nämligen ett mottryck från sugsidan som motsvarar trycket på trycksidan av CP så CP behöver inte övervinna nån tryckskillnad.
Flödeshastigheten beror dock på hur mycket pumpen trycker i förhållande till flödesmotståndet i systemet.

Har du däremot luft i systemets övre del så blir det ju även ett difftryck som måste övervinnas, men det är ju inget man eftersträvar av flera orsaker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Det här med tryck..
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2012, 17:53:45 »
Sedan vill man ju ha ett visst övertryck i cirkulationssystemet, för att inte luft ska kunna sugas in utifrån.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kebabpizza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Det här med tryck..
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2012, 21:38:59 »
Så enkelt sett så orkar alltså inte CP pumpa upp vattnet till övervåningen vid för lågt tryck? Vid högre tryck så flödar det alltså enklare? Eller är jag ute och cyklar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det här med tryck..
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2012, 22:13:56 »
Så enkelt sett så orkar alltså inte CP pumpa upp vattnet till övervåningen vid för lågt tryck? Vid högre tryck så flödar det alltså enklare? Eller är jag ute och cyklar?

Om trycket i systemet är lägre än höjden från manometern till övervåningen så kommer en klen CP ev inte orka få upp vattnet. Men rent praktiskt så fyller man på och luftar systemet om det skulle hända.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Det här med tryck..
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2012, 23:42:31 »
Så enkelt sett så orkar alltså inte CP pumpa upp vattnet till övervåningen vid för lågt tryck? Vid högre tryck så flödar det alltså enklare? Eller är jag ute och cyklar?

Har du för lågt tryck så har du sannolikt en luftbubbla på högsta punkten som stoppar upp cirkulationen. Så länge hela systemet är fyllt med vatten så spelar det ingen roll för cirkpumpen vilket tryck det är.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kebabpizza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Det här med tryck..
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2012, 00:01:04 »
Tack för era svar. Jag tror jag är lite klokare nu :)
Det betyder alltså att om systemet är helt fullt med vatten då har man automatiskt ett lagomt tryck som cp klarar av att pumpa runt till båda våningarna. Sen kan man ha lite högre tryck för att vara på den säkra sidan.
Det är så ni menar va? Ursäkta om jag är lite frågvis men jag är grön på det här området..
 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Det här med tryck..
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2012, 00:06:51 »
Lite extra tryck har man för att vara säker på att det inte kommer in luft nånstans och för att ha lite marginal för felvisningen på manometern som kan vara ett par tiondels bar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Det här med tryck..
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2012, 09:28:44 »
Det spelar ingen roll, vilket tryck du har i ett slutet system, när det gäller cirkulationspumpen. Det är ju samma tryck på sug- och trycksida, så pumpen behöver aldrig jobba mot någon stående vattenpelare, den är ju samma på båda sidor om pumpen. Ändrar du trycket, så ändras det precis lika mycket på båda sidor om pumpen, så när pumpen går, behöver den bara skapa rörelseenergin som håller cirkulationen igång.

Anledningen till övertrycket är, att expansionskärlet ska kunna trycka vatten ända upp till översta punkten i systemet, om det försvinner vatten och när man luftar systemet, samt att det hindrar luft att sugas in i systemet. Trycket påverkar inte cirkulationspumpen, den ser bara till att vattnet rör på sig, och jobbar inte mot något statiskt tryck, eftersom det är lika stort på sug- som på trycksidan, oberoende av vilket tryck det rör sig om.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!