Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvirringen är total!  (läst 2616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje2001

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Förvirringen är total!
« skrivet: 03 november 2009, 11:51:49 »
Hej hopp!
Ännu en förvirrad gröngöling tar plats i detta forum!
Efter att ha läst säkert tusen inlägg, gjort en massa sökningar, begärt offerter och ringt till alla möjliga företag...är nu förvirringen total!  :D

Befintligt värmesystem:
Nibe Attack olja/el från 2003.
1-plans hus med källare 100+100 kvm
Förbrukning: 2,2-2,4 kbm/år
Framledningstemp vid 0 grader: 36 grader
Skillnad ut/retur: 1,8 grader

Funderar på luft-vatten av något fabrikat. Skall jag byta till ett nytt komplett LVVP & panna eller docka LVVP till befintlig kombi?

Säljarna jag ringt har sagt:
-"GÃ¥r inte att docka!"
-"Vill inte docka!"
-"Inte lönsamt att docka!"
-"Sånt hopplock får du greja med själv...!?"
-"DÃ¥ligt effekt om du dockar!"
-"Taskigt med varmvatten!"
-"Ökat slitage om du dockar!"
Annat folk har sagt:
-"Klart du ska docka, pannan kan du byta sen."
-"Tänk på rotavdraget, byt hela skiten!"


Förstå min förvirring och kom gärna med ännu fler råd. Hur hade du/ni gjort?
« Senast ändrad: 03 november 2009, 13:02:18 av jojje2001 »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Förvirringen är total!
« Svar #1 skrivet: 03 november 2009, 12:58:31 »
Jag hade nog i det läget börjat med att söka information på nätet direkt från tillverkare/importörer av de olika L/V-värmepumpar som är aktuella - installationsanvisningar, tekniska beskrivningar mm. Om det inte går att hitta någon vettig information angående en viss värmepump som ändå är intressant, så kontakta tillverkaren och försök få tag på någon kunnig person där. Oftast finns det betydligt mer kompetens hos tillverkarna än hos försäljare/installatörer.
I och med att pannan är så pass ny så kan det också vara värt att kontakta Nibe för att höra vad de anser om dockning av den modellen av panna till en L/V-värmepump.

Men det finns ju också andra saker att tänka på i sammanhanget. T ex om husets radiatorer är tilltagna så att värmesystemet klarar sig med relativt låg framledningstemperatur, hur familjens vanor är när det gäller varmvattenförbrukning osv.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirringen är total!
« Svar #2 skrivet: 03 november 2009, 13:06:26 »
Jag skulle kontakta Nibes support, de brukar ge bra svar på frågor som rör deras produkter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Förvirringen är total!
« Svar #3 skrivet: 03 november 2009, 13:09:55 »
Nibe Attack olja/el från 2003.

Förbrukning 2,2-2,4 kbm/år

Förbrukning 2,2-2,4 kbm/år motsvarar ca 20000kWh/år med en pannverkningsgrad på ca 80% vilket får mig att gissa storleken på värmepump till ca 7-8kW (säljaren av värmepumpar kan räkna ut exakt vilken storlek du skall ha när du beställer eftersom fler faktorer än förbrukning spelar in men min gissning ligger till grund för resonomanget nedan.)

Nibe Attack olja/el från 2003 har en pannvolym på 125L och VVb på 95L

Jag tycker Pannvolymen är lite snål eftersom det finns en rekomendation på ca35-45L/kW som värmepumpen levererar alltså kanske du behöver en volymförstorare (ca100-200L) vilket du kanske bör ta med i beräkningen annars kan du få problem med många starter och/eller knäppningar i elementen.
Vidare bör du kanske fundera på om du skall ha en extern varmvatten/spets beredare eftersom en värmepump arbetar med lägre framledningstemp (50-55°C) mot en oljepanna som arbetar med ~90°C .

Det som kan vara av intresse och nödvändigt för att få så bra råd som möjligt är var i landet huset ligger samt om du någon gång haft stöttning med elpatron.

Att docka en värmepump finns det exempel om här på forumet och om du är händig tror jag du klarar det själv.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirringen är total!
« Svar #4 skrivet: 03 november 2009, 13:16:29 »
Vanligaste dockningsprincipen är väl i ett sånt här fall att man kopplar värmepumpen för flytande kondensering direkt på radiatorkretsen, och att pannan står kvar som en "fullvarm" elpanna som bara tillåts spetsvärma (Värmepumpens styrenhet öppnar shunten) radiatorkretsen när värmepumpen inte räcker till.

Denna typ av inkoppling gör att:

Du får rätt mycket energiförluster från den varma pannan
Du får tappvarmvatten som värms enbart av elpatron eller olja.

Med en anpassad elpanna får du flytande kondensering mot radiatorerna, och 100% (i princip) tappvarmvatten som värms utav värmepumpen.
Summa summarum, lägre energiförluster och större besparing, vilket på lite sikt bör göra att den större investeringen blir lönsam under anläggningens livslängd.

Som lågprislaternativ kan man tänka sig en dockning mot pannan med fast kondensering där elpatronen får komplettera (ta över) när det blir så kallt att värmepumpen inte längre förmår värma, men då krävs det en elberedare i serie med varmvattenberedaren för att säkerställa legionellasäkert vatten, i tillräcklig mängd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jojje2001

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Förvirringen är total!
« Svar #5 skrivet: 03 november 2009, 13:17:29 »
Huset är en friliggande villa strax söder om Malmö.
Har aldrig använt elpatronen som stöd.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirringen är total!
« Svar #6 skrivet: 03 november 2009, 13:23:12 »
Huset är en friliggande villa strax söder om Malmö.
Har aldrig använt elpatronen som stöd.

Måhända blir det billigare att spetsvärma med olja då du kanske klarar dig från att säkra upp, jag tar inte ställning till om du spetsvärmer med el eller olja, men under vissa tider kommer det att krävas spetsvärme om du väljer luft/vattenvärmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jojje2001

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Förvirringen är total!
« Svar #7 skrivet: 05 november 2009, 08:39:11 »
Nu börjar det klarna en hel del!
Släpper nog taget om dockningstanken och installerar komplett med panna.

Ny fundering...
Ska jag ha inbyggd vvb eller genomströmningsvärmare?
I hushållet 3 personer som duschar lagom.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Förvirringen är total!
« Svar #8 skrivet: 05 november 2009, 08:54:08 »
Fungerar din nuvarande pannna bra? Är det enda syftet med bytet...att få ned inköpskostnaden för energi?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!