Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HT 7 "trött" efter köldknäpp  (läst 8586 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
HT 7 "trött" efter köldknäpp
« skrivet: 01 januari 2010, 13:59:17 »
Min HT7:a från 04 har tuffat på i ca 17000 timmar. Senaste köldknäppen så fick jag 6-7 timmar tillsatsel, så totalt har pumpen just nu 58 timmar sedan dag 1. Är det OK?
Min fråga rör att jag upplever pumpen som orkeslös efter köldknäppen. För ett par veckor sedan orkade den skapa ca 37 grC returtemp med ca 6,2 grC tempdiff, vikket räckte ned till ca -10-11 grC utetemp. Nu verkar den orka strax under 36 grC, med ungefär samma difftemp (6,2-6,4).Köldbärare in är nu 0,7 och ut -1,6 och köldbärare in har sjunkit ca 0,5 grC. Jag upplever det även som att diffen GT1 mot GT8(eller är det kanske GT9?) har stigit från ca 1 gr till nu 2-2,5 grC. Borde pumpen påverkas så mycket av en något kallare köldbärare? Eller är det golv och väggar i huset som pga tröghet påverkar? Jag har vanliga radiatorer där rören går i plattan i källaren samt i bjälklaget till bostadsplanet. Det är inga problem med värmen inne, men jag vill ju ha minimalt med tillsatsel!
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: HT 7 "trött" efter köldknäpp
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2010, 14:20:49 »
Skillnaden GT1/GT9 skall vara konstant, lite konstigt att den har ändrat sig. Har bypassledningen samma temperatur som returen?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: HT 7 "trött" efter köldknäpp
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2010, 14:25:20 »
Roland, ursäkta min dumma fråga; Hur avgör jag det? Känner jag med handen, så känns returledning och den sidan av by-passen som ansluter mot returröret att vara samma temp. Andra sidan av "klumpen" (backventil?) som sitter på by-passröret är betydligt varmare.
« Senast ändrad: 01 januari 2010, 14:32:20 av Grop »
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: HT 7 "trött" efter köldknäpp
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2010, 15:05:36 »
Nu var jag nere och kikade igen på v-pumpen. Frugan säger att vi har en uppblåsbar madrass, hon har erbjudit att jag kan bosätta mig nere i pannrummet, vet inte vad hon menar Sc:,h.
Förra gången jag var nere så var returtempen 35,4 grC. Nu hade den sjunkit till 34,4. Aha, tänkte jag, pumpen har kört varmvatten i mellanperioden. Men nehej, varmvattnet var 48 grC lite drygt, så den skulle inte ha hunnit sjunka så mycket, om pumpen nyss värmt på varmvattnet. Så då började jag misstänka givaren, GT1. Och mycket riktigt, när jag rörde lite på den och framförallt sladden, så stack GT1-tempen i displayen 2 grC direkt (och pumpen slog av). Alltså, givarfel! Men detta kommer bli den 2:a givaren (GT1) som jag fått bytt. Förra gången betedde sig givaren ungefär likadant, tempen fladdrade och höll sig inte konstant. Är givarna av denna dåliga kvalitet?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: HT 7 "trött" efter köldknäpp
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2010, 15:12:20 »
Finns det en backventil är det inget problem. Jag trodde det kunde handla om flöde åt fel håll i bypassen men det kan det inte vara frågan om.

58 timmar tillsatsel på 5 år är mycket lågt, 500 - 1000 kWh/år tillsatsel är helt normalt.

En halv grad lägre köldbärare betyder ett par procent lägre effekt. I mitt fall klarar pumpen -4 ute i början av vintern utan tillsats, på senvintern när borrhålet är kallare -3.

Givarna är av dålig kvalitet. Fast det normala är att de visar konstant fel.

Värmepumpänka är ett välkänt begrepp.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HT 7 "trött" efter köldknäpp
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2010, 00:57:37 »
IVT:s berömda givare spökar igen, det finns inte bara konstant felvisning.
Det finns även fel som variera i värde eller ändrasig ganska mycket
till  ena eller andra hållet och stannar där. Dom är jo inte konstigare än
di som Elfa säljer, annat än dom är glaskapslade och sedan någon underleverantör
eller IVT skälv försett dom med rund metall hylsa. Kan hända att en del av dom
har blivit delvis skadade redan i den processen. Anslutningar sitter i varsin ände av
den 4mm långa och 2mm runda glaskroppen sen är dom kapade till 2mm korta och kablarna
är anslutna  genom klämning som kabelskorna ofta är anslutna på bilkablar.
Sedan över huvudtaget en rund hylsa mot ett rund rör är inte den bästa
lösningen att mäta temperatur.
Sist men inte minst alla givare som jag har bytt till Elfas givare har visat noggrannare
mot  DS18S20 givare som i sin tur är kollade mot en kvicksilver laborator instrument
med tiondels skala, alla 9st samtidigt och ingen visade mer än 0,5 grader fel ena eller andra hållet.
Visserligen  ovetenskapligt bara i rumstemperatur. Så vist behöver man inte rädd att använda dom.

Beträffande GT9 och GT1 ska vara något så när  lika konstant som Roland också konstarerar.

58 timmar av 17000 är inte mer än 0,34  procent och du har stor hus till det.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: HT 7 "trött" efter köldknäpp
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2010, 20:33:01 »
Jag har inte upplevt tidigare att givarna driftar i felet, förutom förra gången då GT1 var felaktig(då jag fick den utbytt). PRoblemet som uppstod nu var att givaren gav ett för lågt värde, varpå elpatronen fick gå in och stötta.
Om du ska kalibrera givare, så är väl inte ett kvicksilverinstrument någon garanti för att igvarna mäter "rätt"? Använd issörja = 0,0 grC och kokande vatten=100,0 grC vid 101,3 kPa
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HT 7 "trött" efter köldknäpp
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2010, 01:01:33 »
Jag har aldrig sagt att ha kalibrerat dom, utan att ville bara se om dom
visar något så när lika, och den noggrannhet som instrumentet i fråga
hade räcker mer än väll rör mig i ändamålet. Och märk att jag skrev
också  ”ovetenskaplig”.   

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: HT 7 "trött" efter köldknäpp
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2010, 20:03:41 »
Tar upp min tråd igen då problemet kvartstår, då givaren inte verkar vara hela bekymret
När vi kom hem ikväll stod pumpen och jobbade med 35,2 grC returtemp. Jaha tänkte jag, då har den producerat varmvatten nyss. Men inte, varmvattnet var så pass kallt att det snart var dags att köra en värmning på varmvattnet. Häromdagen, när jag skrev om problemet förra gången kom pumpen upp i 37 grader styvt, men nu orkar den alltså inte mer än 35,2 grC. Köldbärartempen har sjunkit från 0,7 grC till 0,4 grC. Varför tappar pumpen i temperatur??? Difftempen på radiatorkretsen ligger konstant på 6-6,5 grC, så av den tempen att döma, så levererar pumpen samma effekt (?)
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HT 7 "trött" efter köldknäpp
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2010, 02:15:22 »
Hej Grop

Men vad har du för hastighet KB-pumpen och har du kollad givarna där
hur dom stämmer sin i mellan, differensen är jo inte hög om givarna visar
rätt  men om dom inte gör det kan felet vara där också.
Min pump hade gått och stampat ett dygn häromdagen i samma ställen,
och då kom jag på att tänka Rolands beskrivning av effekt uttaget av brunn
och värme effekt ut från pumpen och tänkte prova vad som händer om ja
höjer hastigheten på KB-pumpen.
Hade lägsta hastighet och delta 3,2 grader höjde till 2ans hastighet fick
Delta 2,3 och titta på bilden vad som hände övrigt.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: HT 7 "trött" efter köldknäpp
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2010, 06:54:41 »
KB-pump läge 2. Jag vet inte om man ska behöva variera den beroende på hål och yttertemp? Jag har inte kollat upp hur mycket fel det finns mellan GT10/11, tänkte inte göra det så länge kylan håller i sig (lika bra att inte röra saker som fungerar någotsånär, utan låta pumpen tuffa på, vi har ju varmt inne trots allt...). Det är möjligt att snäppa upp KB-pumpen till 3:an skulle bättra på situationen, men ska man verkligen behöva ändra pumpvarvtal efter hål och yttertemp?
Min grundfråga kvarstår: Med 0,3 grC lägre KBin så orkar pumpen nu tydligen strax över 35 grC returtemp, medan den orkade styvt 37 grC för några dagar sedan med då 0,3 grC varmare håltemp relativt idag. Är effektskillnaden så stor beroende på dessa 0,3 grC eller vad finns annars för orsak? Även GT9 indikerade ungefär samma sak, 0,4-0,5 grC varmare än GT1. Tyvärr såg jag nu på morgonen att GT1 åter hade börjat drifta iväg ifrån GT9, ligger nu ett par grader fel. Det får servicekillen fixa.
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: HT 7 "trött" efter köldknäpp
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2010, 10:51:19 »
Jag tror inte det är något problem. Det låga antalet tillsatstimmar i förhållande till drifttiden betyder att pumpen egentligen aldrig har gått långa tider i sträck. Den uttagna effekten från berget har varit lägre än den som pumpen skulle ta ut om den går dygnet runt. Jag skulle också tro att i och med att pumpen är kraftig i förhållande till värmebehovet har det varit rätt korta cykeltider.

Pumpen har därför tidigare arbetat mycket med den i borrhålet lagrade värmen. Borrhålet innehåller så mycket vatten att det räcker för en timmes värmeuttag. Det fungerar som en buffert så att temperaturen i borrhålet motsvarar mer uttagen medeleffekt än pumpen uttagna effekt när den går. Nu när pumpen har gått kontinuerligt har borrhålstemperaturen sjunkit och det märks genom att effekten minskar. Men frågan är om några tiondels grader lägre temperatur kan göra så mycket.

Att GT1 oxch GT9 skiljer kan bero på att GT9-givaren sitter varmt och gott inne i pumpen. Om  GT1 visar lägre värden prova med att isolera runt givaren.

Det är inte så stor mening med att ställa om köldbärarpumpen mellan olika lägen. För min pump skiljer det ca 2 % i avgiven värmeeffekt mellan läge 1 och 2 på köldbärarpumpen. De extra 2 % får jag med COP ungefär 2,5 vilket är bättre än tillsatselens 1 men sämre än de 3,5 som pumpen ger i läge 1.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HT 7 "trött" efter köldknäpp
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2010, 12:10:16 »
Håller med både Grop och Roland så långt att när värmen räcker till ska man
inte hålla på ändra för mycket. Jag menade inte heller att du ska börja kolla
givarna ny när det är som kallast, jag tänkte bara om du viste reda om dom visar
rätt eller fel. I mitt fall räckte jo också värmen precis och låg någon tiondel under
börvärde, men jag var så intresserat och se vad som hände. Jag viste jo att i sämsta
fall kunde inget mer hända än att det blir sämre, samtidig viste jag att hade tillgång
till tillsatts elen om det skulle strula till.
Ändå skulle vara roligt om Roland kunde vara så snäll och kommenderade lite det
som hände i mitt fall, för att uppriktigt sagt förstår jag själv inte vad som hände.
Jag hade bara uppfattat Roland i en titigare kommentar så att alt inte berodde bara
på Delta T utan det skulle också vara temperatur beroende.
Övrigt gällande GT1 och GT9 ör det samma hos mig GT9 ligger jo som Roland
säger inne i värmen kan till och med se skillnaden bli något högre nu när kompressorn
är röd hett längre tider. 

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: HT 7 "trött" efter köldknäpp
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2010, 12:35:28 »
Beträffande korta gångtider, så har pumpen gått 24h per dygn de senaste veckorna (så länge kylan har legat under -10 till - 12 grC, vilket har varit flera veckor nu). Givaren (GT1) varierar över tiden, definitivt. Jag kan påverka tempen genom att röra lite lätt på kabeln där den går in under aluminiumtejpen, som håller givaren på plats. Så den är inte stabil. ISolering kan säkert bidra till att diffen ser ut att minska GT1/GT9, men eftersom jag pratar om ett fel som varierar, så är inte isoleringen lösningen. Tillsatsen har sedan 1 Januari, då jag skrev förra gången, varit inkopplad 25 timmar, dvs totalt 83 timmar nu (men jag har dragit ned värmen lite och stödeldat i kaminerna istället- frugan klagar bara att det blir för varmt)
KAn det vara krånglande växelventil? Fast då borde varmvattenmantels vatten snarare hjälpa upp radiatortempen, och som konsekvens borde varmvattnet kylas av med täta värmeladdningar som följd. Eller?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: HT 7 "trött" efter köldknäpp
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2010, 18:38:30 »
Jag märkte en lägre framledning som max nu vid vår idiotiska köldperiod!
Har man lägre innetemp tex 19 istället för 22 grader så blir det en lägre temp på raddarna!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!