Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gradminuter ?????  (läst 2587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prowler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Gradminuter ?????
« skrivet: 11 maj 2005, 18:30:58 »
Hej , har nyss blivit med värmepump 2 dagar sedan. (Nibe 1215-7)  studs

Har en fråga om gradminuterna , pumpen har startat 28 ggr det senaste dygnet och jag tyckte det var för mycket.
Så jag tog och letade fram menyerna för gradminuter för att leka lite med dom , men upptäckte att meny 9a visade +76 grad-min.
Efter kompressorn startat och gått ca 20 min för VV laddning visade samma meny +100 grad-min  Sc:,h

Har jag fått det om bakfoten att den ska visa 0 när kompressorn stannat, samt att den ska räkna ner i realtid gradminuterna mot det fabriksinställda 60 grad min.

Tacksam för svar.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gradminuter ?????
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2005, 21:59:38 »
Hej , har nyss blivit med värmepump 2 dagar sedan. (Nibe 1215-7)  studs

Har en fråga om gradminuterna , pumpen har startat 28 ggr det senaste dygnet och jag tyckte det var för mycket.
Så jag tog och letade fram menyerna för gradminuter för att leka lite med dom , men upptäckte att meny 9a visade +76 grad-min.
Efter kompressorn startat och gått ca 20 min för VV laddning visade samma meny +100 grad-min  Sc:,h

Har jag fått det om bakfoten att den ska visa 0 när kompressorn stannat, samt att den ska räkna ner i realtid gradminuterna mot det fabriksinställda 60 grad min.

Tacksam för svar.


när du hamnar på -60 gradminuter startar kompressorn & när du når 0 eller närmast över 0 så stänger den av, alternativt slår över på vv-produktion om vv är 1 eller 2 grader ifrån start temp.
Ditt radiatorvaten komer nu att ha högre temp än börvärdet (det inomparantes) så läne vb-ut är högre än värdet inom parantes komer gradminutrarna att räkna upp. vid +100 gradminuter stannar den, det är taket.

28 starter är mycke, har du alla termostater på radietorena fullt öppna?

du har nog en för hög kurva
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!