Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig värmeväxling?  (läst 4558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
Dålig värmeväxling?
« skrivet: 25 mars 2013, 09:25:30 »
Hej!

Jag har läst en hel den här på forumet, många duktiga människor här inne! Att ni orkar svara om och om igen på liknande frågor är skönt :) Känns lite som det är dax för en FAQ - Wikiliknande?

Men iaf, det är inte därför jag skriver.

Jag har en VP (Bergvärme) som krÃ¥nglar, den gÃ¥r men levererar dÃ¥ligt med effekt. Extremt dÃ¥ligt COP. Först tänkte jag gasbrist, men icke det har jag sÃ¥gat nu efter lite testar. Misstänkte felinställd eller kass expansionsventil men den är ok, möjligen var den lite felinställd men jag börjar nu misstänka igensatt eller igensatta värmeväxlare. Främst Värme-sidan. men möjligen även nÃ¥got skumt med KB-sidan. ev har jag luft i systemet och kanske även en liten läcka(!) men det fÃ¥r jag felsöka sÃ¥ snart det blir vÃ¥r där ute  Sc:,h ..

Så min fråga är helt enkelt, Vad är felsymptomen på dålig värmeväxling på växlarna, ena, den andra och båda. Och om man justerar expansionsventilen efter dålig värmeväxling och sedan åtgärdar detta hur ter sig systemet då?

Tack på förhand!
//Daniel
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Dålig värmeväxling?
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2013, 10:47:01 »
Denna skulle givetvis ligga under "Grundläggande kylteknik" Flytta gärna..
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dålig värmeväxling?
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2013, 13:00:14 »
Stor :dt: i förhållande till hastigheten på cirkulationspumpen torde vara en tecken på igensatt värmeväxlare, eller smutsfilter, eller andra problem som begränsar flödet (t ex igensatta slangar inne i VP). Både på kalla och varma sidan. Alltså; mäta upp delta kan vara ett bra första steg. På både kalla och varma sidan.

Sedan rensa smutsfilter pÃ¥ kalla och varma sidan. Finns postningar som beskriver detta här pÃ¥ forumet. NÃ¥nstans (som sagt!  :)).

Sedan kan man spola rent värmeväxlarna (spola vatten baklänges typ), men det är ju mycket mer besvärligt. Finns postningar om det också. Sist men inte minst finns det VP med kända problem med slangar som åldras och beckar ihop har jag för mig.

Posta mer detaljer om VP, delta osv, så får vi se.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Dålig värmeväxling?
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2013, 17:34:07 »
Antagligen är problemet mycket större i gamla system med rostande järnrör och gamla radiatorer, som mitt, än i nya golvvärmesystem med pex-slangar.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dålig värmeväxling?
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2013, 18:55:47 »
Vilken vp gäller det?

jag har nyligen skruvat isär en 1145 ifrån 2004......där cp var felmonterad/vänd i Nibes fabrik.

Innan vi kom på felet och vände på cp, så gav den inte bra värme.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig värmeväxling?
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2013, 19:05:22 »
jag har nyligen skruvat isär en 1145 ifrån 2004......där cp var felmonterad/vänd i Nibes fabrik.

1145 tillverkades inte 2004, så antingen är det en 1115 eller är årtalet 2009-2013?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dålig värmeväxling?
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2013, 19:12:09 »
Du har så rätt.

Det var en 1215-7.

Tack att du korrigerade mej.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig värmeväxling?
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2013, 20:02:19 »
Du har så rätt.

Det var en 1215-7.

Tack att du korrigerade mej.

Men det är intressant att den var felmonterad från fabrik.
Man tror ju att sånt inte ska kunna hända, men sen har jag nån gång läst om ett oförklarligt problem som skulle kunna förklaras av just felmonterad cirkpump.
Men om tempgivarna är rätt monterade sÃ¥ borde man upptäcka felet rätt snart.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dålig värmeväxling?
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2013, 21:23:06 »
Enligt Nibes lokala servicefirma...som jag fick råd och tips av.........har detta hänt flera ggr.

Du har dock helt rätt: Tack vare givarvärden, så förstod jag att nå´t var knas.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Dålig värmeväxling?
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2013, 19:31:36 »
Det är en gammal bergvärmeanläggning, ca 15år gammal. Inget orginal på den länge och bara on/off styrning. Tror det är r134a i den, går att urskilja på en gammal klisterlapp. Kompressor bytt för 5 år sedan av okänd anledning. Inga kvitton eller protokoll öht.

Då blir jag lite fundersam igen. Har nämnligen nästan inget DeltaT över VB-sidan, men ca 2.5c på Kb-sidan.
För tillfället är pumpen avstängd då jag hade tänkt försöka rengöra flex-slangarna och även rören till/från växlaren (invändigt). Anledningen är nämnligen att jag tror det är en tjock beläggning på insidan av rören, för det är kallare ca 25cm från växlaren jämfört med t.ex. 1meter bort. (3meter till Ack-tank)
Jag har både 1-wire och en k-type sensor (Ganska bra, förutom jag inte har decimaler på denna - Vad finns det för andra bra termometerar? har ju lärt mig att det inte är så lätt att mäta exact som man kan tänka sig)

Tänkte jag skulle försöka mig på att kalibrera min 1-wire sensorer. så man får rätt delta iaf. Men det som jag hakar upp mig på är att jag har väldigt hög hetgas. 90 - 120grader.

Inga bubblor i synglaset, expansionsventilen är ok. (testat den och även testat bulben) Varför sätter man inget synglas på sugsidan egentligen? då kan man ju se vätskegenomslag t.ex.. :)
Jag beställde ett manometerställ på ebay, men inte vågat koppla in den än då jag misstänker högtryckslangen blir fylld med vätska som jag inte kan få ut på något vis, vill ju inte spilla mer än absolut nödvändigt! Lågtrycksidan borde jag ju kunna koppla iofs. Vet att man måste blåsa rent, har fri tillgång till kvävgas så kan blåsa den ren innan inkoppling så jag slipper syre/vatten.


ideer? frågor? Vad skall jag kolla efter när jag startar upp den igen?
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dålig värmeväxling?
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2013, 20:58:49 »
Mmm,
Har precis samma frågeställningar själv!:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51299.msg526165#new
Jag tror att min coaxial-vvx på kalla sidan kan vara igensatt/belagd så att det blir dålig värmeövergång där, men hur man kan säkert kan veta detta är fortfarande höljt lite dunkelt för mig.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig värmeväxling?
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2013, 21:09:08 »
Man borde ju kunna mäta temperaturen (med t ex en IR-termometer) på vätskeledningen före expansionsventilen och jämföra med ingående värmebärare. Är det stor tempskillnad så är det dålig värmeöverföring i kondensorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Dålig värmeväxling?
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2013, 21:14:17 »
Senaste körningen skrev jag faktiskt ner lite siffror. Dock inte Vb in/ut tyvärr. bara delta på 2c. (och 0c nära växlaren på vb ut..) har alltså kallare på vb-ut nära växlaren än en bit bort vilket förbryllar mig, måste ligga tjockt lager skit som isolerar invändigt.

Hetgas: 105
Före expansion: 46c
Efter expansion: -6.5c
Efter förångare: -1.6c
Kb in: +0.5
Kb ut: -2.5

karlmb: liknande din tråd ja, läser igenom den nu i sin fullo för att försöka förstå mer!
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dålig värmeväxling?
« Svar #13 skrivet: 26 mars 2013, 21:16:30 »
Mm, låter rimligt om vvx är dimensionerade efter likartade principer på varma o kalla sidan.
I mitt fall har jag t.ex vb-in 41,5 o vätska 40 medan kb-in är +3.6 o suggasen ligger på -12 °C.
 :dt: mellan kbin o suggas är MKT större än motsvarande pÃ¥ varma sidan.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!