Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grundvattenvärmepump  (läst 5548 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IVT84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Grundvattenvärmepump
« skrivet: 07 mars 2011, 22:55:43 »
Hej!

 Jag har en gammal IVT 2200 (Alfa-laval Farmtherm 2200) som installerades 1984, frÃ¥n början hämtades värmen frÃ¥n stallet. VP konverterades 1988 till grundvatten-värmepump med en plattvärmevxl och dÃ¥ en mycket liten (förÃ¥ngar-slinga?) slinga mellan plattvärme-växlaren och VP. Grundvattentemp in till plattvärmevxl (frÃ¥n djupvattenpump) är 8 grader även när det är som kallast pÃ¥ vintern och förÃ¥ngar-slingan frÃ¥n plattvärmevxl (till VP) är pÃ¥ 5 grader.

Jag funderar nu på att byta till en modern VP, då vår VP går på övertid, har freon som köldmedium och om jag inte gör ett planerat byte så kommer VP rasa när det är som kallast och då blir det akut. Tänker jag rätt är nya mycket effektivare?

Detta systemet har fungerat mycket bra med ett minimalt/inget underhåll. Endast en gång 2007 (motorskyddet löste ut till djupvatten-pumpen) har jag fått dela på plattvärme-växlaren och spola med högtryckstvätt för att kunna få rent från grön påväxt, jag antar att plattvärme-växlarens verkningsgraden skulle bli bättre om jag regelbundet spolade/rengjorde plattvärme-växlaren?

När/om jag byter VP finns det någon VP som särskilt är anpassad till grundvattenVP?
Jag tänker ju att plattvärme-växlaren "tar" mycket av min värme som jag hellre hade matat VP med istället.

Min far hade en liknade VP som installerades som grundvatten-värmepump 1987 (haveri på kompressorn 2005) men denna installerades utan plattvärme-växlare alltså grundvattnet gick direkt på förångar-slingan och givetvis blev det en bättre verkningsgrad då det inte behövdes någon plattvärmeväxlare.

Vårt hus har en boyta på 250m2
Huset är byggt 1925 helt fritt placerat i blåsiga NV Skåne
Vi inredde vinden och isolerade vinden väl 2008
Årsförbrukning är på 26000Kwh men med stöd-eldning i en centralt placerad vedkamin, förbrukar ca 10-15m3 ved/år.

Ursäkta om det blev lite långt men jag är tacksam för synpunkter och råd i detta ämne

Mvh Lars
Friliggande Gård på slätten i Skåne, boningshus från 1925, inredd välisolerad vind 2007 total uppvärmd bo yta 300 m2. IVT Farmterhm 2200 från -84 som körs med grundvatten. 2011 installerade jag en frekvensomriktare till Grundfors djupvattenpump som efter haveri på CP-mellankrets numera körs direkt in i VP (koaxialvärmeväxlare), vatten temp 9-12 grader, el förbrukning på 17000kwh (mild vinter), jag eldar i kamin med ca 4-6m3 ved.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundvattenvärmepump
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2011, 21:41:44 »
Fick du några svar på dina frågor? Sitter i samma sits som du gjorde.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundvattenvärmepump
« Svar #2 skrivet: 01 november 2011, 07:19:04 »
Generellt så brukar man använda en mellanvärmeväxlare för grundvatten om det är detta ni funderar på?
Och i så fall duger vilken bergvärmepump som hellst.
Man måste ha väldigt rent och mineralfritt vatten om det ska funka att köra det direkt i förångaren, annars får man beläggningar som man inte kan få bort så enkelt, en mellanväxlare sitter ju där för att man kan ta isär den och rengöra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Grundvattenvärmepump
« Svar #3 skrivet: 01 november 2011, 11:23:57 »
Qvantum gör värmepumpar som går utan mellanväxlare. Dock skall alltid
vattenanalys göras. Om vattnet är aggressivt används förångare av
kopparnickel i stället för koppar. Bunnarna skall ha tättslutande lock för
att förhindra lufttillträde.

Välj rätt prylar sÃ¥ är det bara att köra  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundvattenvärmepump
« Svar #4 skrivet: 01 november 2011, 13:18:44 »
Vi har redan ett system med grundvattenpump men pumpen har gått sönder. Är i läget att köpa en ny istället för att laga då den är från -97.

Har redan en mellanvärmeväxlare och vattenberedare så jag behöver bara en ny pump.

Några tips på pump som passar? HAr idag en 11 kW IVT.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Grundvattenvärmepump
« Svar #5 skrivet: 01 november 2011, 13:35:32 »
Vilken vätska/vattenpump som helst borde funka...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundvattenvärmepump
« Svar #6 skrivet: 01 november 2011, 14:00:40 »
Det är alltså själva värmepumpen som har gått sönder, inte grundvattenpumpen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Grundvattenvärmepump
« Svar #7 skrivet: 01 november 2011, 14:02:53 »
En vätska/vattenvärmepump är en vanlig mark- eller bergvärmepump. Man har alltså ingen speciell värmepump vid grundvattenvärme, utan det som skiljer är att man inte har en kollektor i marken/berget utan tar energin direkt från grundvattnet (vanligtvis via en mellanvärmeväxlare).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Grundvattenvärmepump
« Svar #8 skrivet: 01 november 2011, 21:17:57 »
Jodå, det är visst lite speciellt. Om VP inte vet om att vi måste undvika isblidning
i värmeväxlaren så går det förstås lätt åt pipan. Ju kraftigare VP du väljer desto
större risk för sönderfrysning vid ett viss givet flöde på grundvattenkretsen. Kör du
brine mellan VVX och förångare? Om inte så blir det även frysrisk i förångaren och
VP måste hålla koll på detta...

Normalt anger man en lägsta temperatur ut från en grundvattenVP till +3 grader.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundvattenvärmepump
« Svar #9 skrivet: 01 november 2011, 22:22:45 »
Ok, då blev man ännu mer förvirrad.. ::)

Måste man välja en speciell värmepump eller är det installatören som måste ställa in dessa förutsättningar på pumpen?

Vet inte var förångaren sitter... Pumpar upp grundvatten till värmeväxlaren - sen har jag spritdelen från värmeväxlaren in i värmepumpen.

Har som sagt inte så stor erfarenhet av detta och köpte huset för 10 månader sedan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Grundvattenvärmepump
« Svar #10 skrivet: 01 november 2011, 22:26:48 »
Det är en inställningsfråga.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundvattenvärmepump
« Svar #11 skrivet: 02 november 2011, 07:25:17 »
Måste man välja en speciell värmepump eller är det installatören som måste ställa in dessa förutsättningar på pumpen?

Vad jag vet så kan man ställa in mintemp på KB-retur på de flesta bervärmepumpar.
På CTC så anges KB-in min samt max tempdiff KB, vilket i princip kan användas på samma sätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!