Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bervärme eller pellets panna? vilken är biligast i drift?  (läst 5590 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mapa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej alla glada !

Har en 20 år Albin ved/el panna och 5 år pelletsbrännare som skall byttas ut snarast.
 
Vill ha snarast HJÄLP!  Sc:,h

Har ett hus 2 vån. och kälare, tottalt att värma upp ca. 210 kvm.

I dagslägge förbruknigen ca. 10 ton pellets ( 16.000:- / ton) och 10.000KW inkl. hushållsel.

Skall jag investera i IVT C7+ greenline / Nibe 1230    eller  Janfire NH pelletspanna + bränare + pellistore föråd ...?
Janfire kostar inkl. montering ca. 80.000:-, bervärme panna ca. 135-140.000:-

Personligen tycker jag att man får bätre kontroll över pelletspanna, t.ex. om man vill ha 2-3 brader varmare i ett rum / huset så är det bara att höja värme... och få det varmare på några minuter.
Med en bergvärme panna får man "knäkka" kurvor, vänta ett dygn på resultat, finjustera.... lite frångligare.. eller...?
Mycket krångligt även om man vill ha olika temp. i olika rum eller... har jag fel?

Bortsätt prisskilnader vid inköp, vad tycker Ni att det skulle bli bästa alternativet?


Tacksamt för svar / hjälp!

Kirunabo  ???
« Senast ändrad: 08 september 2005, 08:14:04 av mapa »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Installera pellets och Ã¥k jorden runt för det du har sparat jämfört med bergvärmen  :D
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad mapa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bervärme eller pellets panna? HJÄLP vintern kommer snart...
« Svar #2 skrivet: 05 september 2005, 13:30:29 »
Hej Igen!

Jag skrev fel, pris för pellets är 1.600 / ton. Totalkostnad 16.000 för pellets och ca 5.000 kw el = ca. 22.000 kr.

Väntar på svar! Tack

Kirunabor

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bervärme eller pellets panna? HJÄLP vintern kommer snart...
« Svar #3 skrivet: 05 september 2005, 14:20:27 »
hmmmm.... Sc:,h

10 ton pellets motsvarar ca (10x4800x0,8=) 38 400 kWh energibehov/Ã¥r
Priset på 16 000 kr ska då jämföras med en värmepumps (38400x0,9/3=) 11500 kr/år

Med dagens el och pelletspris så sparar du 4500 kr/år

Merkostnaden på investeringen tjänar du in på (140 000-80 000)/4500 = 13 år

Så har du plats över i källaren till pelletsförråd och vant dig vid dammet samt tycker det är kul att raka aska och rengöra brännaren varja vecka så ska du skaffa en pelletspanna...

Bergvärme fÃ¥r du justera lite vid inkörningen men när det är klart behöver du inte bry dig sÃ¥ mycket om grejorna sen (om du inte vill).  Det gÃ¥r utmärkt att sänka temperaturen i nÃ¥t rum med termostat om du vill.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
I kiruna borde det väl gå att få en borra billigt, där bör väl finnas bergborrare som står i kö?

I övrigt håller jag med om Carl:s inlägg, han hade dock missat kostnaden för sotaren, den slipper du om du installerar bergvärme. Kanske det blir lika lönsamt redan efter 12 år?

Huruvida kostnaderna för pellets eller el kommer att stiga mest framöver är inte lätt att veta, men i takt med att oljepriset stiger så bör ett tryck uppåt på alla energipriser att finnas. Om jag skulle sätta i en pelletsbrännare skulle jag köpa en stokermodell där du kan elda med spån/flis/pellets och kanske t.o.m. spannmål.

Detta av den enkla anledningen att du då har möjlighet att fixa väldigt billig råvara för eldningen. Du kanske kan få tag i ved (som du kan hugga upp till flis) billigt nån gång - eller flis...
Fast det är klart, en bergvärmepump innebär betydligt mindre arbetsinsats. Dessutom torde brandrisken vara mindre med värmepump än med pelletsbrännare.

Som du själv ser så verkar det mer vara en fråga om vad du vill ha, totalkostnaden över en 10-15 års period lär bli tämligen jämförbar de två olika alternativen emellan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Carl N en janfire NH behöver du inte sota. Dra i en spak 1 gång i veckan.automatisk uraskning.Det där med dammet går ju oxå och lösa.Bygg ett riktigt pellets förråd

Sotning 2 gånger per år med pellets i vissa komuner 1 gång per år.

Den gamla pannan kan inte varit effektiv 11ton!!

Pellets förbrukningen kommer minska mycket med en ny panna
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad mapa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bervärme eller pellets panna? vilken är biligast i drift?
« Svar #6 skrivet: 08 september 2005, 08:18:51 »
Tack för alla svar... ::)

Nuförtiden behöver man ej töma askan mer en 1-2 ggr. / år, ingen smuts helre med pellets föråd- t.ex. Pellistore.

Tacksamt för flera svar. Har än ej bestämt mig!

Kirunabo - idag bara 3 grader... snart snö...
 

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bervärme eller pellets panna? vilken är biligast i drift?
« Svar #7 skrivet: 08 september 2005, 10:24:58 »
Glöm inte ventilationen om du väljer att borra
http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=124
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
SV: Bervärme eller pellets panna? vilken är biligast i drift?
« Svar #8 skrivet: 17 september 2005, 11:26:17 »
hej, det är väl mer en fråga vad du vill lägga tiden på. Med bergvärme får du ju 1 st rum till i huset, som kan användas till något vettigare än att förvara pellets i.
Jag förordar bergvärme pga. bekvämligheten.
mvh Gnagaren

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bervärme eller pellets panna? vilken är biligast i drift?
« Svar #9 skrivet: 17 september 2005, 11:41:56 »
tror inte du får en rättvis bedömning på frågan i detta forum, dom flästa är ju "lite" partiska.

har du en ny fin olje panna så skulle jag köra den med pellets, trots att detta ger sämre verkningsgrad än en ren pelletspanna. men är det dags att byta panna, skulle jag inte köpa en pelletspanna. Då skulle jag instalera ytjordvärme om platsen fans / bergvärme om platsen inte fans.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Bervärme eller pellets panna? vilken är biligast i drift?
« Svar #10 skrivet: 19 september 2005, 08:54:38 »
tror inte du får en rättvis bedömning på frågan i detta forum, dom flästa är ju "lite" partiska.


Det var det fräckaste...
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad joachim a

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar billig värme!
Byter du bort din gamla häck till panna och sätter in nytt så kan du nog räkna med en förbrukning på 6-7ton istället för 10 som nu dessutom så slipper du ju vara i pannrummet hela tiden. Har en Biomatic 20+ själv

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hade själv valt en pelletspanna om det inte varit så trångt i pannrumet samt krångligt att ordna ett stort pelletsförråd. Sedan är det ju rätt så skönt att slippa krångel med sotning, pellets etc men prisskillnaden är ju rätt så stor så......
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!