Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Optima larm utlöst lÃ¥gtryckspressostat.  (läst 21971 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dxkungenII

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Jag har fått tips om att pump lider av köldmediabrist. Hur uppstår problemet? Kan ett läckage uppstå bara sådär?
Tack!

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #16 skrivet: 22 januari 2015, 06:01:43 »
Det kan vara temperaturgivaren, kompressorn, köldmediabrist eller expansionsventilen.
Vad det är beror på vilka andra symptom du har, såsom värden på temperaturgivarna.

Lägger till att det naturligtvis kan vara yttre faktorer också, såsom för låga flöden på värme- och köldbärare/luftflöde. Sådant syns också på temperaturavläsningen.
« Senast ändrad: 23 januari 2015, 21:03:45 av IVT Center 7h »
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad dxkungenII

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2015, 22:45:24 »
Kompressorhaveri pÃ¥ IVT Optima 600  är felet detta Ã¥r och  efter endast efter 6,5 Ã¥r totaldrift. Jag trodde att en kompressor skulle hÃ¥lla 20 Ã¥r.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #18 skrivet: 31 januari 2015, 08:08:17 »
Tråkigt, men det händer ju ibland. Försäkringen täcker de första tio åren så du blir ekonomiskt drabbad i alla fall.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad dxkungenII

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #19 skrivet: 19 februari 2015, 16:59:53 »
Kostnad för kompressorbyte 24553 kr.

Som alla förstår så finns det ingen ekonomi överhuvudtaget i att ha en IVT Optima luftvatten/värmepump där kompressorn havererar redan efter 6,5 års drift och enorma kostnader som följd.


Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #20 skrivet: 19 februari 2015, 18:16:00 »
Jag förstår inte. Dels så måste besparingen under 6,5 år överskrida 24 553 kronor och dels så tar trygghetsförsäkringen hela kostnaden. Det är naturligtvis inte roligt att värmepumpen går sönder men det innebär väl knappast några enorma kostnader?

Jämför man med en bil som rasar efter 6,5 år så är väl ett värmepumpshaveri nästan trevligt?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad dxkungenII

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #21 skrivet: 19 februari 2015, 19:36:22 »
Hej IVT Center 7h

Trygghetsförsäkringen tar inte hela kostnaden. Hemförsäkringen tar den största kostnaden och värmepumpsrelaterade kostnader är stora hos försäkringsbolagen.

Jag tycker att det viktigt att belysa hur bra eller hur dÃ¥lig en produkt är. Ett kompressorhaveri efter 6,5 Ã¥r kan inte ses som särskilt lyckat. Kanske är det helt normalt för IVT Optima luft/vattenpump. 
Vad gör folk efter 10Ã¥r när den sk försäkringen gÃ¥tt ut? Kanske köper folk en vedpanna eller en billig  luft/luft pump och byter när den gÃ¥r sönder.

24553 kr är ett högt belopp för mig när totala installationskostnaden för IVT Optima 600  var ca 95000 kr (2008). En bil kostar mellan 200000 och 400000 kr och de flesta av biltillverkarna hoppas jag är mÃ¥na om sitt rykte.

Jag finner det konstigt att inte fler människor med luft/vattenpumpar reagerar över den bristfälliga kvaliteten. Detta  borde belysas i större utsträckning.







« Senast ändrad: 19 februari 2015, 19:59:35 av dxkungenII »

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #22 skrivet: 19 februari 2015, 20:48:34 »
Bristfällig kvalitet borde belysas betydligt mer och kanske borde försäkringsbolagen tom vägra att försäkra sådana produkter? Det finns en uppsjö av billiga, men tvivelaktiga, produkter på marknaden som kostar bolagen mycket stora pengar varje år.
IVT Optima från 2008 är utrustad med en kompressor från Bristol, en av världens största kompressortillverkare, så en uteslutning från försäkringsmarknaden skulle få rätt långtgående konsekvenser. Det skulle knappast vara särskilt rättvist heller. Vad den totala statistiken för Optima är vet jag inte, men jag har troligen haft några fler kompressorhaverier på Optima än på bergvärme och då framförallt på de som skall fungera ner till -20°C.

Hursomhelst, det är tråkigt att du haft ett haveri men sådant händer.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad dxkungenII

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #23 skrivet: 20 februari 2015, 18:04:55 »
Menar du att en kompressor från Bristol är en bra kompressor? I mina ögon är den inte bra. Det borde vara av stort intresse att montera en kvalitetskompressor i en kvalitetsprodukt som IVT Optima.
Det finns alltid lågprismodeller av luft/vatten men dessa torde inte vara rättvisa att jämföra med IVT Optima luft/vattenpump. Dessa kostar bråkdelen av en IVT Optima pump. Möjligen är det som att jämföra Volvo och Lada bilar.

Jag tvivlar på att det finns IVT Optima pumpar som är äldre än 10 år och har gått utan haveri.

Det hör till vanligheten att dessa IVT Optima pumpar havererar. IVT Optima  pumpar har som bekant mycket problem även med defekta exp-ventiler och givare.  Tydligen finns det en bra modell frÃ¥n Danfoss som inte gÃ¥r sönder i samma utsträckning.

Intressant är ocksÃ¥ att 2008 borde vara en de sista Ã¥rsmodellerna av IVT  Optima modellen. Drar man paralleller till bilindustrin sÃ¥ är sista Ã¥rsmodellen av en viss bil ofta ett väldigt bra köp kvalitetsmässigt och fÃ¥ "barnsjukdomar" finns. Detta fenomen borde vi se även bland luft/vatten pumpar men tydligen är sÃ¥ inte fallet.

Folksam säger följande om luft/vatten pumpar
http://media.folksam.se/sv/2012/01/02/folksam-granskar-trasiga-varmepumpar-fortsatter-oka/




Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #24 skrivet: 20 februari 2015, 18:45:47 »
Du har självklart rätt till din egen uppfattning.
Ha en trevlig helg  :)
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad dxkungenII

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #25 skrivet: 20 februari 2015, 19:21:52 »
Trevlig helg själv! 

Det är fler kunder  än jag som har sett IVT Optimas problem med lÃ¥gpressostat  och bristfälliga exp-ventiler.
Jag kommer att delge mina erfarenheter gällande min Optima pump samt kompressorbytet vid tillfälle.

Jag hoppas att pumpen gÃ¥r 10 Ã¥r utan haveri men jag tror faktiskt inte det. 

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #26 skrivet: 20 februari 2015, 20:00:54 »
Hej! Min IVT Optima är 2002 års modell och har fungerat felfritt sen dess. Inte ett ingrepp har gjorts på 13 år, den installerades i mars 2002. Så visst finns det luft/vatten pumpar från IVT som funkar bra. Känns som det blev problem när nya modellen kom.

Utloggad dxkungenII

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #27 skrivet: 20 februari 2015, 20:15:20 »
Hej
Tack för ditt svar. Roligt att din IVT Optima har gÃ¥tt sÃ¥  länge utan byte av exp-ventil, givare eller kompressor.
Min pump är från 2008 och jag har haft problem från installationsdatum med haveri varje vinter.
Som jag ser det visar det pÃ¥ ojämn kvalité  pÃ¥ komponentnivÃ¥ vilket är synd och inte acceptabelt.

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #28 skrivet: 20 februari 2015, 20:44:54 »
Ja att min gÃ¥tt sÃ¥ länge utan ett enda ingrepp är ovanligt.  När nya modellen kom, den med fläkten uppÃ¥t blev det mer problem. Har väl även rÃ¥kat ut för  problempumpar av gamla modellen men det va mest när combicompacten försvann och ersattes med 290. Mycket inkopplingsproblem och missförstÃ¥nd i början pga att man va tvungen att ha bÃ¥de 290 styren och optimans styr inkopplad. Men min uppfattning är att dom gamla maskinerna och första generationens 290 fungerade bättre.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #29 skrivet: 23 februari 2015, 18:46:13 »
Bristfällig kvalitet borde belysas betydligt mer och kanske borde försäkringsbolagen tom vägra att försäkra sådana produkter? Det finns en uppsjö av billiga, men tvivelaktiga, produkter på marknaden som kostar bolagen mycket stora pengar varje år.

Helt klart finns det mycket med tvivelaktig/varierande kvalitet men jag förstår inte riktigt vad du åsyftar här? Först trodde jag att du syftade på diverse pumpar från kina (jula, rusta, kanske sfinx etc) men då förstår jag inte att det är en stor kostnad för försäkringbolagen iom att dessa oftast inte lagas på försäkringen iom att den typiska tillägsförsäkringen för värmepumpar inte säljs till dessa och självrisken är snabbt lika hög som inköpspriset.
Så vilka vp´s är det som åsyftas och du anser kostar fs mycket pengar? Har du källa på det då det enda jag lyckas hitta är folksams rapporter http://media.folksam.se/sv/files/2010/12/wkr0009.pdf som inte pekar på att det är billiga som är ett problem (och orsakar kostnader för FS).
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!