Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny pump eller kompressorbyte pÃ¥ en Nibe Fighter 1200-7?  (läst 8421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad qvantis

  • Hyggligt pÃ¥läst VP-ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köp fritid - hyr hantverkare!
Har väldiga våndor kring detta: kompressorn till vår 15 år gamla trotjänare bestämde sig för att avsluta sin gärning härom dagen. Den skar helt enkelt och tog med sig en säkring. Den startar snällt igen om jag byter säkring och går en stund innan den börjar rista och gå märkbart tungt, för att slutligen förbruka ytterligare en säkring. Då är den dessutom rätt varm.

Jag har varit i kontakt med Nibe som säger att maskinen mycket väl kan ha lång tid kvar vilket skulle tala för kompressorbyte. Kylmekanikern jag hade hem rekommenderar helt ny pump, men är inte helt emot ett kompressorbyte. Valet vore så mycket lättare om man slapp tänka på pengarna!

Har varit i kontakt med några olika installatörer, och det hela kompliceras av att man tycker att våra två borrhål inte räcker till för en ny på ~7kW, utan att vi borde gå ner till 5-6kW. Dock har vi inte någon gång hittills kommit ner under 1oC på inkommande brine, lägsta hittills i år är 1,8oC. Jag har sett att flera tillverkare presenterar data vid betydligt lägre temperatur så spontant tycker jag att det borde gå att krama ur lite mer ur berget. Att gå ner i storlek innebär mer spetsvärme, och riktigt så förtjust i elbolagen är jag inte!

Råd någon?

[edit]
Offerten på kompressorbytet är på ca 22000,- och på ny CTC Ecoheat 306 (lite klen?) installerad och klar ca 78000,-. Man får mycket el för 56000,- ...
[/edit]
« Senast ändrad: 18 februari 2013, 23:59:45 av qvantis »
Nibe Fighter 1245-8 || Två borrhål 76m + 55m (ca 120m aktivt), 3-4m trasigt berg i djupaste hålet
(flöde 6m3/timme resp 900liter/timme),
Souterränghus byggt -36 med ca 120m2 uppvärmd yta || Tilläggsisolerad vind, moderna 3-glasfönster, övrigt "original"
Stora radiatorer, många original, vattenburen golvvärme i badrum || Total årlig elförbrukning 22000-23000kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ny pump eller kompressorbyte på en Nibe Fighter 1200-7?
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2013, 08:39:25 »
Förr brukade man dimensionera borrhål för -2 grader på ingående köldbärare så rent tekniskt finns det i de allra flesta fall inga hinder för att belasta borrhålet hårdare. Frågan är om 1 resp. 1,8 grader är riktiga temperaturer, givarna visar ofta fel. Hur djupa är borrhålen och var ligger huset? Om det finns drifttidsmätare på pumpen, hur många timmar har kompressor resp. tillsatsel gått?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny pump eller kompressorbyte på en Nibe Fighter 1200-7?
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2013, 10:11:10 »
Rent spontant tycker jag att det är bättre att sätta in en större VP och riskera att hålet är lite underdimensionerat än att sätta in en mindre VP och riskera mer eltillskott. Om hålet är för klent så tappar man lite verkningsgrad på VP'n, men det borde ändå bli billigare drift än en klenare pump och ett par tusen kWh mer eltillskott per år...

Vad har du för drifttid på kompressor resp tillskott på den nuvarande anläggningen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad qvantis

  • Hyggligt pÃ¥läst VP-ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köp fritid - hyr hantverkare!
SV: Ny pump eller kompressorbyte på en Nibe Fighter 1200-7?
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2013, 11:01:37 »
Hej och tack för svar!

Huset ligger i södra dalarna och lite data om min anläggning syns i min signatur. Automatiken är extremt enkel, bara två enkla separata styrenheter för värme respektive tappvarmvatten, så jag har inget annat än mycket grova uppskattningar på driftdata att komma med. Årsförbrukningen på el ligger numera totalt kring 17-18 000 kWh, ungefär en halvering mot förbrukningen vårt första år i huset då vi hade elpanna. Huset är en 2½-plans villa byggd -36 med halva källaren/bv uppvärmd, byggyta 65m2. Den enda tilläggsisoleringen finns utrullad på vinden och fönstren böts ut för fem år sedan till moderna 3-glas fönster.

Uppmätta temperaturer kommer från en enkel digital termometer och ska förstås tas med en nypa salt. Vet dock att termometern visar hyggligt rätt kring 0oC.

@purjo__: jag resonerar också så. Det känns spontant som mer ekonomiskt med en större pump. Dock ska det alltså vägas mot byte av kompressor. Har läst runt lite på forumet och har förstått att det hänger lika mycket på en bra installatör om det ska bli lyckat som att resten av prylarna är i gott skick.

[edit]
Insåg att huset kan verka större än det är! Källaren har ingång från markplanet, i princip souterräng, så det är totalt 2½ plan inkl källare. Uppvärmd yta är ca120m2.
[/edit]
« Senast ändrad: 19 februari 2013, 20:22:55 av qvantis »
Nibe Fighter 1245-8 || Två borrhål 76m + 55m (ca 120m aktivt), 3-4m trasigt berg i djupaste hålet
(flöde 6m3/timme resp 900liter/timme),
Souterränghus byggt -36 med ca 120m2 uppvärmd yta || Tilläggsisolerad vind, moderna 3-glasfönster, övrigt "original"
Stora radiatorer, många original, vattenburen golvvärme i badrum || Total årlig elförbrukning 22000-23000kWh

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny pump eller kompressorbyte på en Nibe Fighter 1200-7?
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2013, 11:55:14 »
Jag skulle kolla upp förutsättningarna att komplettera med en jordvärmeslinga för att kunna köpa en 8 kW värmepump. Och köp en ny VP, en 15 år gammal VP har nog gjort sitt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad qvantis

  • Hyggligt pÃ¥läst VP-ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köp fritid - hyr hantverkare!
SV: Ny pump eller kompressorbyte på en Nibe Fighter 1200-7?
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2013, 12:43:23 »
Jordvärme är tyvärr knepigt, huset är byggt på berg, insprängt på tre sidor, och berget går i dagen på några ställen på tomten. Jag kom exempelvis inte mer än några decimeter ner när jag grävde för matarledningarna till borrhålen, likadant vid brunnarna.

Börjar mer och mer luta mot ny maskin, frågan tycks landa kring lämplig storlek.
Nibe Fighter 1245-8 || Två borrhål 76m + 55m (ca 120m aktivt), 3-4m trasigt berg i djupaste hålet
(flöde 6m3/timme resp 900liter/timme),
Souterränghus byggt -36 med ca 120m2 uppvärmd yta || Tilläggsisolerad vind, moderna 3-glasfönster, övrigt "original"
Stora radiatorer, många original, vattenburen golvvärme i badrum || Total årlig elförbrukning 22000-23000kWh

Utloggad qvantis

  • Hyggligt pÃ¥läst VP-ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köp fritid - hyr hantverkare!
SV: Ny pump eller kompressorbyte på en Nibe Fighter 1200-7?
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2013, 15:54:18 »
Hittade produktbladet till pumpen, och här kommer lite data:

Rekommenderad kollektorlängd80-120m
Avgiven/tillförd effekt, bara kompressor vid 0oC/45oC :    7,1/2,0 kW

Framledningstemperaturen stämmer nog rätt bra en normal vinterdag, men temperaturen på inkommande köldbärare är rätt säkert något högre. Alltså tas ca 5kW ur berget.

Med motsvarande temperaturer så ger en modern CTC EcoHeat serie 300 detta:

Modell:  306 (6kW) 308 (8kW)
Avgiven/tillförd effekt för kompressor vid 0oC/45oC :    5,49/1,55 kW 7,88/2,16 kW   

Den större kommer bara ta ca 0,7kW mer ur berget än vår nuvarande pump. Den mindre som kylfirman förordar, men egentligen tycker är något för stor för hålen, tar 1kW mindre ur berget, och det tycker jag är klent. Det ser ut som om CTC räknar lika på tillförd effekt, dvs bara kompressor, så jag tycker att mitt överslag låter rimligt.

Länk till CTC Ecoheat

[edit]
Rättad rubrik i tabell för CTC
[/edit]
« Senast ändrad: 19 februari 2013, 16:19:49 av qvantis »
Nibe Fighter 1245-8 || Två borrhål 76m + 55m (ca 120m aktivt), 3-4m trasigt berg i djupaste hålet
(flöde 6m3/timme resp 900liter/timme),
Souterränghus byggt -36 med ca 120m2 uppvärmd yta || Tilläggsisolerad vind, moderna 3-glasfönster, övrigt "original"
Stora radiatorer, många original, vattenburen golvvärme i badrum || Total årlig elförbrukning 22000-23000kWh

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny pump eller kompressorbyte på en Nibe Fighter 1200-7?
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2013, 16:12:38 »
Jag tror nog du kan koppla in en 8 kW värmepump på denna borran.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad qvantis

  • Hyggligt pÃ¥läst VP-ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köp fritid - hyr hantverkare!
SV: Ny pump eller kompressorbyte på en Nibe Fighter 1200-7?
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2013, 16:21:13 »
Hoppsan, fel i tabellrubriken för CTC - korrigerat!

@ Carl N: Hoppas att du noterade mitt fel, och att rekommendationen gäller! ::)
Nibe Fighter 1245-8 || Två borrhål 76m + 55m (ca 120m aktivt), 3-4m trasigt berg i djupaste hålet
(flöde 6m3/timme resp 900liter/timme),
Souterränghus byggt -36 med ca 120m2 uppvärmd yta || Tilläggsisolerad vind, moderna 3-glasfönster, övrigt "original"
Stora radiatorer, många original, vattenburen golvvärme i badrum || Total årlig elförbrukning 22000-23000kWh

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Ny pump eller kompressorbyte på en Nibe Fighter 1200-7?
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2013, 22:52:53 »
Har väldiga våndor kring detta: kompressorn till vår 15 år gamla trotjänare bestämde sig för att avsluta sin gärning härom dagen. Den skar helt enkelt och tog med sig en säkring. Den startar snällt igen om jag byter säkring och går en stund innan den börjar rista och gå märkbart tungt, för att slutligen förbruka ytterligare en säkring. Då är den dessutom rätt varm.



Är du helt säker att det är kompressorn som skär/nyper och inte att kompressorn jobbar mot alldeles för högt tryck på högtrycksidan ???

det finns fall där HP-pressostater inte gör sitt jobb och en kompressor som går hårt överlastad, drar säkring.


Utloggad qvantis

  • Hyggligt pÃ¥läst VP-ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köp fritid - hyr hantverkare!
SV: Ny pump eller kompressorbyte på en Nibe Fighter 1200-7?
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2013, 23:06:25 »
Ja, tämligen säker - tyvärr! Kylreparatören jag hade hem bedömde det lika efter ett par provstarter och lika många säkringar. Första gången jag startade efter att säkringen (och motorskyddet) hade löst ut så hördes och kändes det att kompressorn riste till emellanåt innan den gick plågsamt tungt. Kändes nästan som att jag ville hjälpa till att veva runt stackarn! Dessutom var den väldigt varm på toppen.
Nibe Fighter 1245-8 || Två borrhål 76m + 55m (ca 120m aktivt), 3-4m trasigt berg i djupaste hålet
(flöde 6m3/timme resp 900liter/timme),
Souterränghus byggt -36 med ca 120m2 uppvärmd yta || Tilläggsisolerad vind, moderna 3-glasfönster, övrigt "original"
Stora radiatorer, många original, vattenburen golvvärme i badrum || Total årlig elförbrukning 22000-23000kWh

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Ny pump eller kompressorbyte på en Nibe Fighter 1200-7?
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2013, 09:33:50 »
Jag bytte kompressor på min Thermia -96:a för några år sen (tror den havererade på sitt elfte år) och tyckte det var en lysande idé.
Det är en 12 kW, och jag betalade under 15 000 för bytet, vilket dock krävde att jag frågade på flera ställen. Den rörfirma som är ThermiaÅF i närmaste stad ville ha lite drygt 25, kylteknikern som hade offererat till samma firma (jag hittade honom via nätet) ville ha 17 500 för samma sak, och jag fick det som sagt gjort ännu billigare i slutänden.

Man kan ju befara att det var slarvigt och billigt gjort eftersom kompressorn havererade efter bara ett par år igen. Det är svårt att säga, men jag har nog god anledning att tro att utförandet var lika i de olika prisalternativen. Det verkar som att min nya kompressor gick sönder p g a kapillärröret på expansionsventilen läckte, och senare även gick av. Om det är otätt, så havererar kompressorn.

Det var inte trasigt vid kompressorbytet eftersom det märks rätt när installatören har manometerstället inkopplat har jag förstått.

Att byta en 15 år gammal expansionsventil vid kompressorbytet framstår dock som en högst rimlig försiktighetsåtgärd.

Skulle tro att det beror lite på vad du har för värmepump i övrigt som borde avgöra om du behåller den eller byter hela.

När det gäller priset så kan jag bara råda dig att ta in ett flertal offerter. Det är ett bra år att köpa värmepump i år tror jag, och de offerter jag har fått in har varierat mycket kraftigt i pris. Jag tycker att det pris du fått låter ganska högt. Pumpen kostar ju rimligen betydligt mindre, och på installationsarbetet får du ju en kraftig rabatt med ROT-avdraget. Jag tycker du borde kunna komma ner med ett femsiffrigt belopp utan vidare. Vad själva pumpen ska kosta får du ju en uppfattning om genom att leta lite på nätet, man kommer ganska långt med bara prisjakt.se. Det var ju synd och märkligt att du hade så grunda hål, annars var det ju gynnsamt med så nära till berget.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Ny pump eller kompressorbyte på en Nibe Fighter 1200-7?
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2013, 11:11:07 »
Hej
Din 7 kw är som  nya tiders 8 kw märkeffekt. nÃ¥gon gÃ¥ng 2006 ändrade man märkeffekten till 35 grader framledning Tidigare hade man 50 grader fram.
 TvÃ¥ borrhÃ¥l och bara 120 meter,  har man misslyckats med borrningen? Varför är det tvÃ¥ hÃ¥l. Hur stor yta är det totalt, du skrev 120 kvm sutteräng,  Man skall alltid välja rätt pump, det  gÃ¥r alltid att Ã¥tgärda i efterhand.
Total yta, inkl. sutterängvåning, det är väl intehelt ouppvärmt?
Dinförbrukning vad ligger den på. Hur ser drifttimmar etc ut.
 Mvh
Eva

Kolla på
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad qvantis

  • Hyggligt pÃ¥läst VP-ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köp fritid - hyr hantverkare!
SV: Ny pump eller kompressorbyte på en Nibe Fighter 1200-7?
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2013, 11:48:09 »
Ok, då är kanske mitt överslag på effektberäkningar inte så tokigt. Har pratat med några olika installatörer, och gemensamt är att ingen av dom egentligen vill sätta in en på 8kW pga borrhålen. Detta trots att det har fungerat mycket bra hittills. Att det "bara" blev 120m (egentligen 134m, osäker på effektivt djup) är för att jag ville att de tog till lite vid installationen. Har för mig att Nibes representant rekommenderade lite kortare, se mitt inlägg med spec lite tidigare i tråden.

Orsaken till att det blev två hål är att berget är trasigt knappt 80m ner.

En sammanfattning av nuvarande system:
VP:Nibe Fighter 1200 7kW
Borra:79m+55m (mycket kort till berg)
Uppvärmd yta:ca 120-130m2 inkl källar-/souterrängvåning med några grader lägre temp
Ã…rlig energiförbrukning inkl hushÃ¥llsel:   17000-18000kWh

Har tyvärr inga driftdata då pumpen inte har några loggar, mycket enkla styrenheter. Har under flera år kollat temp på inkommande brine, och det har aldrig gått mer än någon tiondels grad under +10C. Har heller inte märkt någon större skillnad mellan åren, så berget tycks återladdas helt som det ska. Framledningstemp kan ligga något över 500C riktigt kalla dagar, men då går även spetsvärmen.
Nibe Fighter 1245-8 || Två borrhål 76m + 55m (ca 120m aktivt), 3-4m trasigt berg i djupaste hålet
(flöde 6m3/timme resp 900liter/timme),
Souterränghus byggt -36 med ca 120m2 uppvärmd yta || Tilläggsisolerad vind, moderna 3-glasfönster, övrigt "original"
Stora radiatorer, många original, vattenburen golvvärme i badrum || Total årlig elförbrukning 22000-23000kWh

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Ny pump eller kompressorbyte på en Nibe Fighter 1200-7?
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2013, 16:09:27 »
Som hawkeye99 skriver så mätte man tidigare effekten vid 45 grader framledning. NIBE 1245-8 ger 8,3kW vid 35 grader och 7kW vid 50 grader. Den borde alltså ge ca 7,4 vid 45. Obetydligt mer än den gamla. Nu är verkningsgraden lite högre i nyare pumpar men om din mätning med +1 grader köldbärare in som kallast så är det goda marginaler.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!