Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bättre varmvattenkomfort ur EcoHeat  (läst 2897 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Bättre varmvattenkomfort ur EcoHeat
« skrivet: 24 oktober 2009, 11:22:57 »
Jag har fått en ide om hur man på ett enkelt sätt skulle kunna få en bättre varmvattenförsörjning från CTC EcoHeat.
Jag kom att fundera på detta i går när min dotter skulle ta en dusch och som på ungdomars vis var sent ute och inte kunde vänta på att VP skulle producera mera varmvatten, blev tvungen att duscha i alldeles för kallt vatten. Hon var rejält förbaskad på allt vad värmepumpar heter.
Som EcoHeat är konstruerad i dag så ska varmvattenkomforten upprätthållas med hjälp av elpatroner. Jag själv använder inte mina elpatroner och som jag har förstått så gäller detta för många andra EcoHeatägare. De som vill öka sin varmvattenkomfort använder ofta en separat elberedare (COP=1) efter VP.
Varför inte låta 55-graderskörningarna bli behovsstyrda? Tyvärr går det ju inte att ändra i CTCs styrprogram, men man kan montera en extra temperaturavkännare jämte den befintliga avkännaren för elpannan och låta denna avkännare styra ett relä som triggar en 55-graderskörning via den manuella extra varmvattenfunktionen. Man kan t.ex låta termostaten dra relät vid 40 grader, så har man alltid varmvatten som i alla fall duger att duscha i. Visserligen skulle detta försämra VPs COP men kanske mindre än om man spetsar varmvattnet med el eller använder en separat elberedare.
Visserligen kan man höja VPs minsta tillåtna temperatur till 40 grader och uppnå samma effekt men då kommer hela pannan hela tiden att hålla minst 40 grader vilket kostar pengar (och COP)!
Jag har inte prövat detta ännu men det skulle vara intressant att höra om någon har någon synpunkt på denna ide eller om jag har gjort någon tankegroda.

CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bättre varmvattenkomfort ur EcoHeat
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2009, 13:04:10 »
Hej

Det enklaste är nog att sätta VP min till 40º. Det spelar ingen roll för värmeförluster, pumpen kör fortfarande upp tempen 5º och startar när tempen sjunkit 5º. Om vattentemperaturen sjunker 5º från 40 eller 45 grader spelar ingen roll. Däremot påverkas ju cop något, men pumpen kör ju mellan 50 - 55 grader hela sommaren, och för exempelvis mig, som har en aning hög framledning, går den nästan aldrig under 40º i nedre pannan.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bättre varmvattenkomfort ur EcoHeat
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2009, 22:18:04 »
erp!

Mitt problem är att jag så här års har en låg framledning, ca. 35 grader. Om man tappar mycket varmvatten och det har varit ett tag sedan den senaste 55-graderskörningen så börjar även vattnet i pannans övre del närma sig 35 grader vilket, i alla fall för min dotter, upplevs som att vattnet är för kallt. Om jag sätter VPs minimitemp till 40 grader och jag har en tempdiff på 5 grader kommer VPs gångtid att bli alldeles för kort med väldigt frekventa start/stopp. Om jag å andra sidan låter VPs temp sjunka till 35 grader och startar en extra varmvattenkörning när det behövs tror jag att jag kan få färre start/stopp med bibehållen varmvattenkomfort.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Bättre varmvattenkomfort ur EcoHeat
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2009, 22:45:08 »
erp!

Mitt problem är att jag så här års har en låg framledning, ca. 35 grader. Om man tappar mycket varmvatten och det har varit ett tag sedan den senaste 55-graderskörningen så börjar även vattnet i pannans övre del närma sig 35 grader vilket, i alla fall för min dotter, upplevs som att vattnet är för kallt. Om jag sätter VPs minimitemp till 40 grader och jag har en tempdiff på 5 grader kommer VPs gångtid att bli alldeles för kort med väldigt frekventa start/stopp. Om jag å andra sidan låter VPs temp sjunka till 35 grader och startar en extra varmvattenkörning när det behövs tror jag att jag kan få färre start/stopp med bibehållen varmvattenkomfort.
hej
jag har just samma problem.
ecohetans styr är bristfällig de vet vi om. 55 ºC körningarna borde styras av den övre tanken, en justerbar mintemp. när 55 ºC körningen ska starta. och inte vid varfjärde start.
kan ju inte vara så svårt för ctc att fixa.. dax att dom utvecklar deras pumpar lite..

nu löste jag detta problem med spettsberedare. och är mycket nöjd med de. framtiden fÃ¥r utvisa vad driftkostnaden  blir.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bättre varmvattenkomfort ur EcoHeat
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2009, 15:55:37 »
Jag har gjort ett feltänk i mitt förra inlägg. Om man höjer lägsta tillåtna temperatur, får man inte en kortare gångtid på kompressorn eftersom minsta temp. differensen styr kompressorns gångtid, men jag hävdar att lösa problemet med för svalt varmvatten vissa tider på året genom att höja lägsta tillåtna temp. kostar genom sämre verkningsgrad hos VP. Likaså kostar högre varmvattentemp. via elspets eller separat beredare mer än om varmvattnet produceras med VP. Någon gång när jag får tid så ska jag experimetera med en extra temperaturkännare som får trigga en 55-graderskörning. Om det fungerar bra ska jag återkomma med an rapport här på forumet.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Bättre varmvattenkomfort ur EcoHeat
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2009, 15:37:20 »
Citera
..en extra temperaturkännare som får trigga en 55-graderskörning. Om det fungerar bra ska jag återkomma med an rapport här på forumet.
Jag antar att temperaturkännaren är dottern... ;D
Nä, se till att styra om henna att bestämma vid vilka tider hon vill ha duschvatten, och programmera in tider för 'extra varmvatten' därefter knUp
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Bättre varmvattenkomfort ur EcoHeat
« Svar #6 skrivet: 01 november 2009, 18:15:35 »
De som har problemet är de med lågtempsystem, som vi har. Låg framledning leder till att vissa tider på året och dygnet så kan tempen i tanken vara alldeles för låg för vv-komfort. Lägst framledning har de med golvvärme. Ju lägre framledning, desto större glädje har man av sin värmepump eftersom besparingen blir desto större.
Synd då att försämra COP med att öka arbetstemperaturen. Vid väldigt låg framledning är en spetsberedare nog den bästa lösningen.

CTC rekommenderar att ändra inställningen för min vp-temp till komfortnivå från vår till höst. Det är då man har problemet. Sommartid fungerar vp som en vv-beredare och ligger konstant högt (beroende på inställning - 55 från fabrik men man kan sätta den var man vill).

Jag experimenterade en del med vår V2 och byggde en styrning á la v3 så man fick xtra vv vid behov med en knapptryckning en stund innan lr programmerbart via tidsrelä. Detta fungerade ok.

Men till sist stod det klart att bästa komforten uppnåddes med en spetsberedare nära badrummet. Denna är på 100 liter och står på 62 grader, men blandventilen ger 50 grader ut.
Värmepumpen har fått inställning hela året min 35 och max 45 grader, vilket stämmer med vad vi behöver i framledning.
Kompressorn behöver aldrig jobba särskilt hårt.
Intressant nog har vår elförbrukning efter installation sjunkit, vilket leder till en del funderingar om det kanske är så att spetsberedare är en generellt bättre lösning för värmepumpar än att pressa upp tempen till 55 eller ännu högre (med låg COP).
Men jag måste mäta förbrukningen på vvb jag kan säga nåt mer bestämt om detta.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bättre varmvattenkomfort ur EcoHeat
« Svar #7 skrivet: 02 november 2009, 09:56:00 »
drjukebox!

Jag tror säkert att du får bättre varmvattenkomfort med en spetsberedare men jag tvivlar på att du får bättre ekonomi jämfört med att göra varmvattenkörningar i CTC. Enligt CTCs datablad är COP 4,3 vid värmebärartemp. på 35 grader jämfört med 3,0 vid 50 grader. Skillnaden är alltså inte så stor. Jämför detta med en spetsberedare som har ett COP på 1!
Jag tror att lösningen hemma hos oss får bli att vi får lära oss att aktivera extra varmvattenfunktionen en stund innan vi ska duscha. Dottern, som har de högsta kraven på varmvatten har nu fått en egen lägenhet och ska flytta hemifrån om några veckor, och frugan och jag har den självdiciplin som krävs för att vi ska kunna invänta de minuter som det tar att få upp varmvattentempen.
Sedan en tid har vi tagit för vana, att innan vi ska handdiska, så fyller vi vattenkokaren med varmvatten som vi sedan kokar upp och slår i diskhon. Det tar bara några minuter att på detta sätt få hett diskvatten. Genom att använda vattenkokaren extravärmer vi ca. 1,5 liter vatten i stället för de 225 liter som VP rymmer.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Bättre varmvattenkomfort ur EcoHeat
« Svar #8 skrivet: 09 november 2009, 02:07:22 »
drjukebox!
Jag tror säkert att du får bättre varmvattenkomfort med en spetsberedare men jag tvivlar på att du får bättre ekonomi jämfört med att göra varmvattenkörningar i CTC. Enligt CTCs datablad är COP 4,3 vid värmebärartemp. på 35 grader jämfört med 3,0 vid 50 grader. Skillnaden är alltså inte så stor. Jämför detta med en spetsberedare som har ett COP på 1!

Jo det är så det brukar tänkas. Och vad man då bortser från är att vp forfarande gör nästan hela jobbet - upp till fyrtitre grader hos oss. Med utmärkt COP. Vvb gör bara spetsen (sju grader till) med cop 1.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!