Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad hände med min hetgasgivare?  (läst 8591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #15 skrivet: 25 februari 2016, 22:27:59 »
En skillnad är att tempmätargivaren brukar vara enpolig, ena änden av NTC-motståndet är alltså jordad i givarens gänga, medan givare för motorstyrsystem brukar vara helt isolerade från jord.

En annan skillnad är att motorstyrsystemen (liksom t ex ett värmepumpstyrkort) brukar skicka mycket lägre ström genom givaren än vad en tempmätare gör, så eventuellt övergångsmotstånd, olinjära fenomen och sånt i oxidskikt mm spelar mycket större roll där. Ett skäl till detta kan vara att de givare som har NTC-motståndet elektriskt isolerat från jord, också har sämre termisk förbindelse mellan detta och kylvattnet, så att man måste vara försiktig med strömmen genom givaren för att hålla ner egenuppvärmningen.

Det hör ocksÃ¥ till saken att en tempmätare i en bil oftast har ett ganska begränsat mätomrÃ¥de, som börjar vid t ex +40 °C.  Motorstyrsystemet behöver ha koll pÃ¥ motortemperaturen med nÃ¥gotsÃ¥när god upplösning redan frÃ¥n kanske -20 °C och uppÃ¥t.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #16 skrivet: 26 februari 2016, 22:41:44 »
Ja, du har helt rätt!
Det är väl en av de allra enklaste givarna man kan bygga, en till tempmätaren på en motor.
Till styrsystem blir det svårare. Smarten använder signalen från motorstyrenheten för att visa temp i instumentet, är väl kanske mer vanligt nuförtiden. Man får ju en viss möjlighet att förstå fel i styret då iaf.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #17 skrivet: 26 februari 2016, 22:56:24 »
Smarten använder signalen från motorstyrenheten för att visa temp i instumentet, är väl kanske mer vanligt nuförtiden. Man får ju en viss möjlighet att förstå fel i styret då iaf.

Jag har en känsla av att de flesta biltillverkare införde den tekniken under 90-talet.
Chrysler och Jeep tog tempmätarsignalen (liksom så gott som allt annat som presenteras analogt på instrumentblocket) från motorstyrsystemet från och med 1996 års modeller.
VAG införde den tekniken omkring 1994-1995.
Citroën och Peugeot började redan runt 1990 på vissa modeller (t ex Citroën XM) med en enda motortempgivare som var kopplad till en slags buffertförstärkare från vilken signalen fördelades ut i analog form till olika styrdon, instrumentblock mm som behövde den.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #18 skrivet: 26 februari 2016, 23:01:54 »
Jag tyckte mig se att MB väntade till iaf efter 2003. Men jag kan ha missförstått det.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!