Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver rÃ¥d  (läst 3387 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stanem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Behöver råd
« skrivet: 22 september 2010, 19:50:14 »
Hej igen alla.
Skulle behöva lite mera råd, tänkte från början köpa en l/v-pump för att koppla till acctanken (750 liter) men har nu börjat fundera på bergvärme istället då prisskillnaden inte är så stor och jag då kan slänga ut pelletspannan.
Vad jag har börjat fundera över är om jag kan köra med pump, dvs om framledningstemperaturen räcker till? Framledningstemperaturen är jag, efter att ha tänkt länge och väl, osäker på... kan inte komma ihåg att jag har mätt upp den men vad jag minns så har aldrig elementen varit "bännande" varma dvs varmare än handtemperatur. Hur skall man veta om det fungerar?

Kör idag med pelletspanna och solfångare, har 11 kvm solfångare.Går aldrig över 60 grader i acctanken på vintern. Huset är 1½plan i nordöstra skåne med gamla "dragspels"element, uppvärmd yta ca 115 kvm och förbrukar ca 3,5 - 4 ton pellets/år.
Hade även tänkt värma del av källaren, ungefär 40 kvm,  med grundvärme (ca. 16 grader). Eftersom solfÃ¥ngarna ska vara kvar sÃ¥ tänkte jag köra fast kondensering pÃ¥ del av tanken (övre 2/3del), tanken var en CTC Ecopart 7,5 kW med 130m aktivt borrhÃ¥l. Eller är jag ute och cyklar?  Tacksam för rÃ¥d!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver råd
« Svar #1 skrivet: 22 september 2010, 21:17:50 »
Hej!
Hur tillverkas varmvattnet?
Är det i acktanken så finns risken att 55 ºC (som VP:n fixar) inte riktigt räcker till varmvattnet?
Annars så tror jag nog att du har lågtempsystem.
« Senast ändrad: 22 september 2010, 21:20:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad stanem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Behöver råd
« Svar #2 skrivet: 23 september 2010, 04:27:24 »
Jo, det är i tanken allt händer... får nog sätta på en vvb på 100 liter (endast dusch) efter tanken för att toppa vid behov.

Utloggad stanem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Behöver råd
« Svar #3 skrivet: 06 november 2010, 10:10:48 »
FÃ¥r ta upp trÃ¥den igen dÃ¥ jag behöver rÃ¥d igen... undrar vilken effekt jag verkligen behöver pÃ¥ värmepumpen. Har förstÃ¥tt att acctanken strular till det hela sÃ¥ funderar pÃ¥ att "degradera" den till vv samt källarvärme för sommarbruk. Tanken kom dÃ¥ jag har möjlighet att köpa en knappt använd vp med vv-beredare för en spottstyver men den är pÃ¥ 5kW vilket jag är osäker om det räcker till för mitt hus? Pelletsförbrukningen var i underkant, 4,5 ton mer korrekt. Fick rÃ¥det att kolla kurvan pÃ¥ reglersystemet och enl. den har jag max framledningstemp. pÃ¥ 50 ºC. Uppvärmd yta är 115 kvm men behöver nog lägga till grundvärme för källaren nu med vp sÃ¥ dÃ¥ blir det 50 kvm extra ( med ca. 15  ÂºC). Är det nÃ¥gon som kan hjälpa mig räkna ut vad jag borde ha för effekt?
« Senast ändrad: 06 november 2010, 11:15:18 av stanem »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver råd
« Svar #4 skrivet: 06 november 2010, 21:37:37 »
Jag får totala energibehovet till ca 16 MWh/år.
Vilken modell är det?

Jag brukar vara lite skeptiskt till nibes 1225-5 eftersom kompressorn är enfas.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad stanem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Behöver råd
« Svar #5 skrivet: 06 november 2010, 23:08:05 »
Sorry- glömde pumpen  ::) En IVT Greenline C5 om jag inte minns fel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver råd
« Svar #6 skrivet: 07 november 2010, 13:27:44 »
Om det är den gamla C5:an så ska den räcka till.
Men din gamla 750 liters tank är i största laget att koppla ihop med denna VP.  :-\
Det jag skulle rekommendera är att behålla pelletspannan som reserv och att förvärma varmvattnet i tanken med solpanelerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad stanem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Behöver råd
« Svar #7 skrivet: 08 november 2010, 06:14:39 »
Jo, så får det bli.
Kunde inte motstå priset så jag klippte till o. köpte den. Solpanelerna med acctank får arbeta som förvärmning och källarvärme på sommaren så där blir det separata system (utom vv) för fortfarande kommer jag stänga av huvudvärmen, i detta fall vp, mellan april och september därimellan klarar jag mig på solen.
Tack för hjälpen Thumbsup, kommer säkert igen när installationen närmas för mera råd.

Utloggad Lasse L

  • Använd alltid energin innan du skickar den i retur
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Solvärme och kökspanna förberett direktkond VP
SV: Behöver råd
« Svar #8 skrivet: 20 november 2010, 14:00:24 »
Du har inte funderat på en direktkondenserande vp?
Min erfarenhet från direktförångande vp och sol är bra och enkelt därför att man kan köra allt mot en acktank(vp/sol/ved /pellets). Solen kan då användas som förvärmning till kollektorn
Visserliggen missar man den flytande kondenseringen, men ett bra system med bra skiktning i acktanken så får man ca:40 graders temp diff och max 30 grader i botten som är bra både för solen och ger en låg returtemp på hetgasen som är bra. Har man redan ved eller pellets så kan man köra det när det är som kallast.
Har man 2 kamflänsslingor redan i tanken till varmvatten så kan man använda dessa till vp och sedan ansluta en tappvarvattenautomat med förstorad växlare för extra låg retur som ger låg bottentemp. Kollektorn är bara knappt hälften mot normalt så det underlättar när man har en liten gräsmatta. Kör man då lågvärdig (10-20grader)solvärme på kollektorn så fryser man inte kollektorområdet och mattan återhämter sig fortare.
Vet flera här runt om Kristianstadstrakten där detta fungerar utmärkt.
 
Rätt energikvalitet för resp ändamål, elfri på sommarhalvåret, Acktanken förbered för direktkondenserande VP som ger så hög toptemp acktanken att genomströmningsberedare fungerar.Förrådsberedare är kasst om man vill ha bra skiktning.

Utloggad Lasse L

  • Använd alltid energin innan du skickar den i retur
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Solvärme och kökspanna förberett direktkond VP
SV: Behöver råd
« Svar #9 skrivet: 20 november 2010, 20:24:44 »
Jag tycker att sol och direktförångande vp passar mycket bra ihop. Om acktanken har 2 kamflänsslinger till tappvarmvattnet så kan man ansluta vp-en där. Den ger lite högre temp än en vanlig vp,upp till ca:80 grader i toppen på tanken. För att åstadkomma vv så annsluts en något ytförstorad tappvarmvattenautomat som ger kallt vatten i botten nästan. Ett bra system har en skiktning på ca:40 grader och max 30 grader i botten som är bra för både solen och vp-en.En bra styrenhet till solfångarna så har man möjlighet att styra ner den lågvärdiga solvärmen (10-15grader) eller det som inte platsar i acktanken kör man ner vid kollektorn till vp-en. Behåll sedan pannan i reserv till när det blir riktigt kallt och elen är dyr. Personligen tror jag att våra elpriser på sikt kommer att närma sig kontinentala priser på 2-2,5kr/kWh, då kan det vara bra med något som inte använder el. I Sydkorea som har infört det vi kallar för smarta elnät, har det bl.a. lett till många nya abonnemangsformer där man betalar mer för fri tillgång till eleffekt och det kan komma här också om några år, då har man ännu mer nytta av att ackumulera av värmeenergi.
I kristianstadstrakten finns nÃ¥gra sÃ¥dana anläggningar som har fungerat bra i flera Ã¥r nu. Dessutom behövs det bara 120-150 m kollektor för 5,5kW alltsÃ¥ bara en liten gräsmatta att ödelägga.     
Rätt energikvalitet för resp ändamål, elfri på sommarhalvåret, Acktanken förbered för direktkondenserande VP som ger så hög toptemp acktanken att genomströmningsberedare fungerar.Förrådsberedare är kasst om man vill ha bra skiktning.

Utloggad stanem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Behövde råd
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2011, 09:37:50 »
Tänkt komma med en återkoppling efter ett tags körning - gick inte riktigt som tänkt... visste att 5kW-pumpen var en chansning men den var billig...(snå... eeeehm ekonomisk som man är). Borrhålet vart 145m aktivt och det funkar bra - tror jag, då jag inte vet hur det ska uppföra sig...
5 kW visar sig i efterskott vara för klent då tillskottet går in vid -4 ºC och det utan att ha installerat extra element i källaren... Hur som haver, jag var ute efter att slippa släpa pelletssäckar hela tiden och det har jag ju sluppit :).

Ekonomiskt sett så är det inte ett dugg billigare än pellets att konstant köra bv (om man använder el-tillskottet) men det var ju inte mitt mål heller.
Nu har jag iofs gjort en "egen" lösning eftersom pelletspannan står kvar i andra ändan av rörstammen och pannan drar väldigt lite pellets vid glödhållning ca 1 säck/5dygn så har jag den stående i "stand-by" så när pumpen begär tillskott så öppnas en magnetventil vid pelletspannan och skickar ut värme på stammen - fungerar kanon, december månad (svinkall) kostade mig ca.1500:- i el+pellets mot tidigare motsvarande ca. 2000:- enbart pellets. Stiger medeltempen över nollan stängs pelletspannan av helt och hållet.
Ingen stor besparing MEN jag slipper bära massa säckar (senaste vintern 1 ryggskott, kostnad ca. 3.500:- utebliven arbetsinkomst).
Summa summarum, jag kunde inte slänga ut pelletspannan (kan och kan men ekonomiskt sett...) men det är klart bekvämare och som bonus har vi mycket mer varmvatten än tidigare. I framtiden när pumpen packar ihop så köper jag en 7,5 kW istället, som var tänkt från början, men det får bli senare (långt senare hoppas jag).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!