Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tickande ljud frÃ¥n innerdel  (läst 21171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plogbil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tickande ljud från innerdel
« skrivet: 03 november 2011, 10:46:35 »
Har haft en FD35VABH i ca ett år nu och varit helnöjd med den, men nu har det börjat ticka om den när den går på låg fläkthastighet..

Ljudet kommer från vänster sida om man står framför den när den hänger på väggen. trycker man lite försiktigt på plasten i sidan så blir det tyst, men så fort man släpper så kommer ljudet tillbaks.

Kan det vara ett lager som inte mår bra?
Jag ska testa att göra rent ordentligt med tryckluft och se om det blir bättre.

MVH// Plogbil
Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Utloggad olof00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tickande ljud från innerdel
« Svar #1 skrivet: 04 november 2011, 23:47:56 »
Upplevt samma sak på min 1år gamla FD25a, ljudet kommer bara när den går i "standby" fart dvs mycket sakta. Försvinner då den varvar upp och börjar ge värme.
Dock irriterande. Kan vara lagret eller kan det vara någon plastdel som tar i fläkthjulet?

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Tickande ljud från innerdel
« Svar #2 skrivet: 05 november 2011, 17:51:24 »
Hejsan !

Jag har visserligen ingen Mitsubishi (även om jag skulle vilja det !!!). Men jag bla en Panasonic E9CKP som
ocksÃ¥ tickar. Det kan göra mig tokig. Varje gÃ¥ng jag demonterat fläkthjulet och diskat av det försvinner det. Jag kan banne mig inte försÃ¥ vad som orsakar det. Sedan kommer det tillbaka igen till nästa säsong. Jag har aldrig hittat nÃ¥got som skulle orsaka oljudet. Kan vara att fläkthjulet inte sitter som det ska eller att det är damm som orsakar problemet. Rev ner min innedel för en mÃ¥nad sedan och den är fortfarande helt tyst. Skönt  !! :))

Mvh / Niclas



Utloggad MrT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Tickande ljud från innerdel
« Svar #3 skrivet: 11 november 2011, 15:08:21 »
Samma fenomen med min 1 år gamla FD25:a. Tickande ljud när den går på "tomgång".
Skulle vara trevligt om någon har svar på vad det är som skapar detta, och lösning på problemet.
Detta tickande fanns redan förra säsongen.

Utloggad tpersso6

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • .....
SV: Tickande ljud från innerdel
« Svar #4 skrivet: 17 december 2011, 09:30:30 »
Hej

Samma fel pÃ¥ min fast jat tycker nog att riktigt knäpper i den,  vid 2 tillfällen har service varit här.  1a tillfället konstaterades MKT oljud och han sa dÃ¥ att den var felmonterad pÃ¥ väggen??   2a tillfället för att Ã¥tgärda detta,(annan gubbe) detta e normalt säger han och rek mig att alltid köra pÃ¥ fläkt 2 eller 3.     Tycker ljudet är MKT störande...
Vad göra?   
Q630/FD25VA insatallerad 2010 December

/
T

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tickande ljud från innerdel
« Svar #5 skrivet: 17 december 2011, 12:57:23 »
Hej
på en av mina FD25:or så hadde jag ett tickande ljud när pumpen gick på lågfart, visade sig att det var kåpan över flitrerna som slog i restan av plasthuset, satte dit en ikea-luck dämpare (liten självhäftande genomskinlig plast"kudde") på den sidan där det lät, har varit tyst sedan dess.

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad tpersso6

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • .....
SV: Tickande ljud från innerdel
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2012, 20:58:12 »
Hej

Min pump tystnar när jag tar loss plastkÃ¥pan för filtren,  när jag monterar den igen knäpper den som fa... igen, beroende pÃ¥ hur jag monterar den.    DÃ¥lig lösning, vet knappt vad jag skall göra????
Q630/FD25VA insatallerad 2010 December

/
T

Utloggad tpersso6

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • .....
SV: Tickande ljud från innerdel
« Svar #7 skrivet: 14 juni 2012, 08:12:02 »
Hej

Ingen som har tips på vad man skall göra.

Den tickar som sjutton när locket sitter på, jag har provat med tape på olika ställen utan att nå resultat.

Riktigt trött på denna faktiskt.

Hm...???
Q630/FD25VA insatallerad 2010 December

/
T

Henrik HÃ¥kansson

  • Gäst
Henrik HÃ¥kansson
SV: Tickande ljud från innerdel
« Svar #8 skrivet: 18 juni 2012, 21:24:26 »
Hej.

Fick min Mitsubishi installerad i Feb.
Mkt nöjd , men nu har den börjat knäppa i plasten när den går på "tomgång" !!
Knäpper riktigt högt ibland.  NÃ¥n snackade om temperaturskillnader i plasten , men det vill jag nog inte tro är orsaken. Var ljudlös de första mÃ¥naderna och har börjat nu. Mkt irriterande..  Kan man ha gjort nÃ¥t fel när man satt tillbaka filterna efter rengöring tro som orsakar knäppningarna i plasten eller ??
FÃ¥r nog ringa ut firman som installerade..  Har man otur sÃ¥ är där inga knäppningar när teknikern är här :-(

Utloggad Manor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stor-Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar luftvärmepumpar :).
SV: Tickande ljud från innerdel
« Svar #9 skrivet: 17 november 2012, 15:20:41 »
Inget ljud alls från ytterdelen.
Däremot har ett annat bekymmer uppstått...och jag verkar ju inte ensam om det.
Det där tyst tickande ljudet från innerdelens vänstra sida...klämmer man lite på plasten och ruckar lite på plastskalet så försvinner det tickande ljudet ett tag, men kommer strax tillbaka. Detta ljud fanns inte alls den första månaden. Jag ska ju inte överdriva ljudet...men sitter man i närheten så blir man lite irriterad.

Har någon lyckats få bort detta ljud på något sätt?

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Tickande ljud från innerdel
« Svar #10 skrivet: 19 november 2012, 16:12:41 »
Inget ljud alls från ytterdelen.
Däremot har ett annat bekymmer uppstått...och jag verkar ju inte ensam om det.
Det där tyst tickande ljudet från innerdelens vänstra sida...klämmer man lite på plasten och ruckar lite på plastskalet så försvinner det tickande ljudet ett tag, men kommer strax tillbaka. Detta ljud fanns inte alls den första månaden. Jag ska ju inte överdriva ljudet...men sitter man i närheten så blir man lite irriterad.

Har någon lyckats få bort detta ljud på något sätt?
Monterade min sep.2012 med samma frågeställningar, kolla här men du blir inte hjälpt. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48492.0

Utloggad Manor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stor-Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar luftvärmepumpar :).
SV: Tickande ljud från innerdel
« Svar #11 skrivet: 19 november 2012, 18:17:40 »
Monterade min sep.2012 med samma frågeställningar, kolla här men du blir inte hjälpt. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48492.0

Nja, jag har inget skallrande ljud...det är ett tickande ljud som hörs när fläkten går på lågvarv...och hänger helt klart ihop med fläkten och dess hastighet.

Utloggad Manor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stor-Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar luftvärmepumpar :).
SV: Tickande ljud från innerdel
« Svar #12 skrivet: 19 december 2012, 18:35:07 »
Nja, jag har inget skallrande ljud...det är ett tickande ljud som hörs när fläkten går på lågvarv...och hänger helt klart ihop med fläkten och dess hastighet.

Ingen annan som har ett liknande ljud...eller har haft och löst det?

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
SV: Tickande ljud från innerdel
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2013, 13:31:20 »
Jag har liknande ljud när pumpen avfrostar... kan vakna av det och märks mest när det är kallt (-10gr och lägre) - mycket irriterande.
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

nicklas olson

  • Gäst
nicklas olson
SV: Tickande ljud från innerdel
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2013, 18:02:47 »
Köpte en luft luft kirigamine zen 35 höst 2011 rent ljudlös då köpte en till höst 2012 och nu jäklar börjar båda med tickande ljud precis när de stänger av ,liknande plast ljud är jäkligt missnöjd på skitet i morgon ringer jag och reklamerar båda .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!