Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eldar i kaminen ändÃ¥ gÃ¥r pumpen  (läst 6643 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eldar i kaminen ändå går pumpen
« skrivet: 01 december 2012, 20:28:50 »
Tjena

Första vintern med Nibe F1245 10kW.

Idag sjönk temperaturen från -5 till - 10. Vi har rumsgivaren aktiv och inställd på 20.0 grader. Eldar i kaminen och har en innetemp på 20.9 grader och ändå går pumpen och ordnar värme.

Borde inte innegivaren säga till pumpen att nu är det varmt, ge fan i att starta.

Kan det vara att ute-temp har sjunkit så mkt de sista timmarna, eller har jag missat ngn inställning.

Har ställt ned gradminuterna på -100 och -600 på tillsatsen.

Jag har faktor 6.0 på innegivaren.

Ngn idé?

Med vänlig hälsning,
Henrik

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Eldar i kaminen ändå går pumpen
« Svar #1 skrivet: 01 december 2012, 20:33:28 »
Har du utegivare också?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad henrikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Eldar i kaminen ändå går pumpen
« Svar #2 skrivet: 01 december 2012, 20:37:32 »
Yes!

Men innegivaren bestämmer väl om den e aktiv?

Så utgivaren blir väl mest en avläsare?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Eldar i kaminen ändå går pumpen
« Svar #3 skrivet: 01 december 2012, 20:42:49 »
Om du har faktor 6 på innegivaren sänker den börvärdet på framledningen med 6 grader för varje grad övertemp inne jämfört med värme kurvan du har inställd i vp så givarna styr båda 2.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad henrikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Eldar i kaminen ändå går pumpen
« Svar #4 skrivet: 01 december 2012, 20:46:23 »
Om du har faktor 6 på innegivaren sänker den börvärdet på framledningen med 6 grader för varje grad övertemp inne jämfört med värme kurvan du har inställd i vp så givarna styr båda 2.

Ok Smurfen, hur gör jag för att innegivaren skall bestämma mer? Upp eller ner med faktorn?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Eldar i kaminen ändå går pumpen
« Svar #5 skrivet: 01 december 2012, 20:52:39 »
Det går inte att få mer 6 är max men det går att ansluta en termostat till vp som blockerar värmen vid övertemp men annars är termostater i närheten av kamin bra stänger du vp helt blir det kallt i de delar som kamin värmen inte når.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad henrikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Eldar i kaminen ändå går pumpen
« Svar #6 skrivet: 01 december 2012, 22:37:41 »
Ok, alltså kommer vp jobba pga utetemperatur oavsett om jag eldar upp till 30 grader inne?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Eldar i kaminen ändå går pumpen
« Svar #7 skrivet: 01 december 2012, 22:41:17 »
Ok, alltså kommer vp jobba pga utetemperatur oavsett om jag eldar upp till 30 grader inne?
Förmodligen inte. För då ligger du 10 grader över bör. Med en faktor på 6 så blir det en sänkning av framledningen på 6x10= 60 grader. Tror det räcker att du eldar lite längre och får 22 grader på rumsgivaren. Då sänker den 6x2 grader och räknar hem ganska fort. Du får inte stressa. Den kommer stanna så småningom.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad henrikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Eldar i kaminen ändå går pumpen
« Svar #8 skrivet: 01 december 2012, 22:49:44 »
Då blir det till att sänka bör-tempen

Tack för att du förklarade så jag fattade!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Eldar i kaminen ändå går pumpen
« Svar #9 skrivet: 01 december 2012, 23:39:03 »
Då blir det till att sänka bör-tempen

Tack för att du förklarade så jag fattade!
Men då får du ju kallt när du inte eldar.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Eldar i kaminen ändå går pumpen
« Svar #10 skrivet: 02 december 2012, 10:11:51 »
Då blir det till att sänka bör-tempen

Tack för att du förklarade så jag fattade!

Värmepumpen går mindre när du eldar.
Eldar du riktigt mycket och kan ge så mycket huset behöver så går inte värmepumpen alls.

Det är väl inte så knepigt att förstå? Du ska inte ändra börvärdet så vida du inte har för varmt även när du inte eldar
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad henrikke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Eldar i kaminen ändå går pumpen
« Svar #11 skrivet: 02 december 2012, 12:14:25 »
Värmepumpen går mindre när du eldar.
Eldar du riktigt mycket och kan ge så mycket huset behöver så går inte värmepumpen alls.

Det är väl inte så knepigt att förstå? Du ska inte ändra börvärdet så vida du inte har för varmt även när du inte eldar


Jag fattade inte vad faktorn gjorde. Självklart kommer jag inte ställa ner bör-tempen, då blir jag nog skild. Det var därför jag lade till en smiley.

Braskamin is da shit!

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Eldar i kaminen ändå går pumpen
« Svar #12 skrivet: 02 december 2012, 19:13:30 »
Eldar du riktigt mycket och kan ge så mycket huset behöver så går inte värmepumpen alls.

Han hade ju eldat till 20,9 °C alltså behöver inte huset mer. Ändå går VP. Jag har för mig att jag läst här om en VP (Viessmann?) som slutar värma när rumsgivaren överskrider börvärdet. Det visar på att styrningen inte är optimal på Niben i detta fallet, tycker jag. Det vore rimligt med en inställning som helt stoppar husvärmning när innegivaren överstiger börvärdet.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Eldar i kaminen ändå går pumpen
« Svar #13 skrivet: 02 december 2012, 19:19:41 »
Man kan komplettera Niben med en termostat som blockerar värmen vid en viss temperatur men då gäller det att värmen från kamin når hela huset och det är det nog sällan den gör. I de flesta fall är det nog bättre att framledningen sänks det blir lätt obehagligt kallras från fönster och kallt i rum en bit bort från kamin om värmen blockeras helt men möjligheten finns för den som vill ha det så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Eldar i kaminen ändå går pumpen
« Svar #14 skrivet: 03 december 2012, 14:34:50 »
Har man radiatorer tycker jag man kan sätta termostater på de raddar som är närmast kaminen.
Det fungerar ju även i kombination med innegivaren, som då sitter längre bort utgår jag från.

Värmepumpen kommer inledningsvis fortsätta värma huset i övrigt men termostaterna kommer dra ner den avgivna energin i kaminrummet. Då kommer den direkta värmen till nytta och värmepumpen behöver inte jobba lika mycket med att värma övriga huset.

Om värmeavgivningen från kaminen uppgår till sådan usträckning att huset i övrigt börjar bli överuppvärmt så kommer innegivaren justera ner börvärdet enligt den faktor man angivit. har man 6 i faktor och en ett bör på 40 och en grad övertemp så blir ju det en framledning på 34 vilket är ganska stor skillnad. För mig är det skillnaden mellan -10 grader ute och 0 grader ute. Grovt räknat en halverad förbrukning.

Får man problem med att det blir FÖR varmt i hela huset. Dvs problemet är av karaktären komfort snarare än ekonomi så är det läge att utrusta alla radiatorer med termostat och då i kombination med en arbetstank av något slag. Alternativt att ha en termostat som blockerar värmepumpen.

I mitt fall med thermia har jag en sådan enligt Lexus inrådan. Den jobbar mot nattsänkningen och förhindrar effektivt värmepumpen från att producera värme.

Personligen ser jag inget problem i att kombinera olika lösningar.

1. Termostater där det ofta behövs eller överallt om man har tank.
2. Innegivare som hanterar den över- och undertemperatur som naturligt kan uppstå, termostater till trots. Krävs i ett sådant sammanhang att den är strategiskt och väl placerad.
3. En övergripande termostat med möjlighet att blockera värmepumpen i det fall det blir för varmt.

Invid punkt 2 alternativt 3 ovan kan man inkludera styrning av ventilationsaggregat och/eller kyla.


Vissa skulle kanske argumentera att punkt 2 inte behövs. Men detta blir ett sätt att kunna hantera de fall där det blir för kallt inne. På grund av vädring eller blåst. Alternativet är att dra upp kurvan lite, något som inte blir särskilt kostsamt om man kompletterat anläggningen med punkt 3 ovan.

En väl fungerade thermia/danfoss link kan göra just alla dessa tre saker i ett.

Det är inte svårare än att varje rum har koll på tempen och en mål temp. Att vi kan justera flödet vid behov så att värmen landar där den bäst behövs. och att vi utifrån detta kan önska eller minska kurvan eller till och med stänga ner värmeproduktionen helt och hållet.


Man kan också skita i detta helt och hållet och öppna ett fönster när man eldar. Good enough för de flesta. Allt beror ju på hur ofta och hur mycket man eldar skulle jag säga. Eller hur pass höga krav man har på komforten.

En tank, termostater, innegivare och en trÃ¥dlös termostat är ju ingen dyr investering för att fÃ¥ en väldigt dynamisk och komfortabel och med lite tur resursbesparande lösning.   
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!