Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med lösning pÃ¥ gravt underdimensionerad BVP  (läst 7761 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #15 skrivet: 22 april 2016, 11:36:18 »
DÃ¥ verkar installationen rimligare. När borrhÃ¥let gjordes dimensionerade man pump och borrhÃ¥l snÃ¥lt. En pump pÃ¥  50% av max effektbehov var vanligt tillsammans med ett borrhÃ¥l som gav -2 grader pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare vintertid. När sedan pumpen havererade bytte man till den kraftigaste som skulle fungera tillsammans med borrhÃ¥let. FrÃ¥gan är hur mycket tankearbete som lÃ¥g bakom det valet, om snÃ¥lheten bedrog visheten eller om kraftigare pump plus ett extra borrhÃ¥l bedömdes ge för lÃ¥ng Ã¥terbetalningstid och det var en korrekt bedömning.

Jag är lika ovetande och nyfiken som du på varför det blev på det viset men jag skulle gissa på att ett rejält mått av snålhet är inblandat. Installationen blv såklart billig men LCC:n usel. Tyvärr.
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #16 skrivet: 22 april 2016, 12:04:10 »
Om Thermian går med full effekt 8 kW vid +10 °C innebär det lite grovt räknat att det krävs 3,5 ggr så mycket effekt vid -15 °C ute, dvs ca 28 kW. Då blir det någon modell av fastighetsvärmepump och flera borrhål som behövs, dvs en riktigt stor investering. Tänker på NIBE F1345 24 kW eller motsvarande hos andra tillverkare. Blir minst 2 nya borrhål till förutom det gamla. Bäst att ta fram en energiberäkning för huset först. Går att göra själv bl.a. på www.energiberakning.se alternativt anlita en energirådgivare. Vad säger energideklarationen?

Thermian gÃ¥r inte riktigt pÃ¥ full effekt vid +10. Det är sÃ¥klart kallare om nätterna men dÃ¥ dagsmedeltemperaturen ligger pÃ¥ knappa  +10C sÃ¥ fÃ¥r den arbeta nästa fullt ut. Kanske behöver en ny pump vara 3 ggr större för att klara behovet fullt ut dÃ¥? Jag tänker att den sista effekten tas med elspetsen eller är jag fel ute? Thermia har en 17 kW inverter som kanske kunde räcka om man spetsar när det är som kallast?
Jag provade att göra energiberäkning på länken men tyvärr passade mitt hus inte in i mallen. Energideklarationen säger ca 20 000 kWh men då bodde det väldigt mycket folk i huset, man stödeldade och hade ändå väldigt kallt. Tyvärr är den mao inte relevant.
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9568
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #17 skrivet: 22 april 2016, 13:01:24 »
Ok, inte så mycket uppgifter att gå på. Finns också en tumregel som säger att värmebehovet är ca 70 W/m2 i genomsnitt. I detta fall med ett äldre hus utan tilläggsisolering förmodligen drygt detta. Säg 75 W/m2 så blir max effektbehov omkring 22,5 kW. Numera får en värmepump gärna ge närmare 100% effekttäckning. Tycker nog att 17 kW värmepump låter något liten även om den är bra men det tål att räkna på. Försök att ta in offerter också i ett par olika effektklasser. Obs! också att el-abonnemang och serviskabel kan påverkas om man tidigare klarat sig med att elda i kakelugnarna och det åtminstone delvis varit låg inomhustemp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #18 skrivet: 22 april 2016, 13:12:21 »
Thermian gÃ¥r inte riktigt pÃ¥ full effekt vid +10. Det är sÃ¥klart kallare om nätterna men dÃ¥ dagsmedeltemperaturen ligger pÃ¥ knappa  +10C sÃ¥ fÃ¥r den arbeta nästa fullt ut. Kanske behöver en ny pump vara 3 ggr större för att klara behovet fullt ut dÃ¥? Jag tänker att den sista effekten tas med elspetsen eller är jag fel ute? Thermia har en 17 kW inverter som kanske kunde räcka om man spetsar när det är som kallast?
Jag provade att göra energiberäkning på länken men tyvärr passade mitt hus inte in i mallen. Energideklarationen säger ca 20 000 kWh men då bodde det väldigt mycket folk i huset, man stödeldade och hade ändå väldigt kallt. Tyvärr är den mao inte relevant.

8 kW effektbehov vid +10 låter lite väl mycket. Om nu brinen är på minusgrader så blir väl den reella effekten mindre.

Man kanske kan jämföra effektbehoven för våra hus eftersom båda ligger i Göteborg. Mitt hus är en tvåfamiljsvilla från 30-talet utan isolering i väggarna (10 cm träplank), 20-25 cm isolering i taket, tvåglasfönster och självdragsventilation. Källare, våning 1, våning 2 är 309 kvadrat sedan är det en inredd vind på 60 kvadrat och kallvindar. Snittförbrukningen de senaste fyra åren är 35 000 kWh och beräknat maxeffektbehov 16,2 kW. Det värms upp av en Nibe 1255 16 kW och den gick mig veterligen inte på max i vintras.



« Senast ändrad: 22 april 2016, 13:16:20 av FG »
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #19 skrivet: 22 april 2016, 15:02:36 »
Jag gissar på att ditt hus är bättre isolerat än mitt;)

Det er mulig. Da ville jeg isolert boligen i sommer, og montert frekvensomformer dersom du fremdeles ikke fikk varmen opp i ditt hus.
I vinter har jeg ikke hatt ett eneste tilslag fra mine el.kolber.
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #20 skrivet: 23 april 2016, 06:55:03 »
Vi kan konstatera att 8 kW är förlite.

Men för att distribuera värmen behöver kanske ditt radiatorsystem kompleteras?
Värmepumpar ger nämligen bättre verkningsgrad och högre effekt vid lägre framledningstemperatur.
Det kan ge upp till 20 % mer effekt vid en lägre framledning.

Sedan måset du få upp Brine temperaturen antingen med att borra nya hål eller gräva ner jordvärmeslang. Höger brine temperatur ökar också pumpens effekt.
 
Jag skulle säga börja med de två åtgärderna de är bra för alla framtida värmepumpslösningar.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #21 skrivet: 23 april 2016, 14:09:50 »
Jag provade att göra energiberäkning på länken men tyvärr passade mitt hus inte in i mallen. Energideklarationen säger ca 20 000 kWh men då bodde det väldigt mycket folk i huset, man stödeldade och hade ändå väldigt kallt. Tyvärr är den mao inte relevant.

Om du klickar på rätt ställe så kan du ange exakt vilka olika material och dess tjocklekar huset är byggt av och räkna ut medel U-värde för de olika delarna av huset. Med hjälp av arean på varje del kan man sen ganska exakt räkna ut vilken effekt huset kräver vid en viss inne- och utetemperatur.
« Senast ändrad: 23 april 2016, 14:12:48 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #22 skrivet: 24 april 2016, 15:53:13 »
Men för att distribuera värmen behöver kanske ditt radiatorsystem kompleteras?
Värmepumpar ger nämligen bättre verkningsgrad och högre effekt vid lägre framledningstemperatur.
Det kan ge upp till 20 % mer effekt vid en lägre framledning.

Han skrev i första inlägget:

Framledningsmässigt så orkar den prestera dryga 30c fram och kanske 6-8c lägre tillbaka utan tillskott en dag med +5c ute.

Att sänka den ytterligare är nog inte rätt väg. Returtempen är bara några grader varmare än rumstempen. Går värmepumpen hela dygnet utan att stanna när det är kallt?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2955
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #23 skrivet: 25 april 2016, 18:53:11 »
Hur fungerar det att parallell koppla två borrhål? Måste hålen vara lika djupa eller kan det ena vara 117m och det andra 200m ? Sedan flödesjusterar man in hålen så att båda har samma flöde?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #24 skrivet: 25 april 2016, 19:25:28 »
Samma flöde? det borde väl regleras så att det blir större flöde till det djupare hålet, så att deltat blir lika?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2955
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #25 skrivet: 25 april 2016, 19:33:56 »
Samma flöde? det borde väl regleras så att det blir större flöde till det djupare hålet, så att deltat blir lika?
Jo, menade sÃ¥ men det blev lite fel...  a:gl
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #26 skrivet: 26 april 2016, 21:46:38 »
Ok, inte så mycket uppgifter att gå på. Finns också en tumregel som säger att värmebehovet är ca 70 W/m2 i genomsnitt. I detta fall med ett äldre hus utan tilläggsisolering förmodligen drygt detta. Säg 75 W/m2 så blir max effektbehov omkring 22,5 kW. Numera får en värmepump gärna ge närmare 100% effekttäckning. Tycker nog att 17 kW värmepump låter något liten även om den är bra men det tål att räkna på. Försök att ta in offerter också i ett par olika effektklasser. Obs! också att el-abonnemang och serviskabel kan påverkas om man tidigare klarat sig med att elda i kakelugnarna och det åtminstone delvis varit låg inomhustemp.

Tack för tipset! Jag ska gå vidare och ta in offerter och se efter med entreprenörerna har att föreslå.
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #27 skrivet: 26 april 2016, 21:50:07 »
8 kW effektbehov vid +10 låter lite väl mycket. Om nu brinen är på minusgrader så blir väl den reella effekten mindre.

Man kanske kan jämföra effektbehoven för våra hus eftersom båda ligger i Göteborg. Mitt hus är en tvåfamiljsvilla från 30-talet utan isolering i väggarna (10 cm träplank), 20-25 cm isolering i taket, tvåglasfönster och självdragsventilation. Källare, våning 1, våning 2 är 309 kvadrat sedan är det en inredd vind på 60 kvadrat och kallvindar. Snittförbrukningen de senaste fyra åren är 35 000 kWh och beräknat maxeffektbehov 16,2 kW. Det värms upp av en Nibe 1255 16 kW och den gick mig veterligen inte på max i vintras.

Tack! Det var bra att få ett liknande referenshus. Precis som du säger så borde våra hus inte vara helt olika. När jag kikar på pumpen en dag som denna då det var +8c så klarar pumpen precis att leverera den framledning som kurvan vill ha. Antagligen är det som du skriver att pumpen inte levererar riktigt 8 kW eftersom energibrunnen är underdimensionerad och brinen är -2C in och -5c ut.
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #28 skrivet: 26 april 2016, 21:51:28 »
Det er mulig. Da ville jeg isolert boligen i sommer, og montert frekvensomformer dersom du fremdeles ikke fikk varmen opp i ditt hus.
I vinter har jeg ikke hatt ett eneste tilslag fra mine el.kolber.

Gott att höra att du verkar ha fått till isoleringen väl:)
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #29 skrivet: 26 april 2016, 21:53:09 »
Vi kan konstatera att 8 kW är förlite.

Men för att distribuera värmen behöver kanske ditt radiatorsystem kompleteras?
Värmepumpar ger nämligen bättre verkningsgrad och högre effekt vid lägre framledningstemperatur.
Det kan ge upp till 20 % mer effekt vid en lägre framledning.

Sedan måset du få upp Brine temperaturen antingen med att borra nya hål eller gräva ner jordvärmeslang. Höger brine temperatur ökar också pumpens effekt.
 
Jag skulle säga börja med de två åtgärderna de är bra för alla framtida värmepumpslösningar.

Tack för tipsen. Vi behöver dock göra hela installationen i år med anledning av ROT.
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 150
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!