Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin golvmodell och -20??  (läst 5455 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luftluft3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Daikin golvmodell och -20??
« skrivet: 17 januari 2011, 12:25:39 »
Hej! Jag är nyregistrerad på detta forum, dock har jag läst en del sedan jag bestämde mig för att installera luft/luft hemma.

Jag ska installera en golvmodell (finns inte utrymme för vägg just där den måste sitta) hemma och vill veta om någon som har en sådan (t ex DAIKIN FVXS25F) har haft problem med att den lägger av när det blir kallt. På Daikins hemsida kan man läsa i en broschyr att den klarar ner till -15 och i en annan att den klarar -20, så jag blir inte klok på det.

Snälla någon som har den, eller installerar dem, hjälp mig! Här har det varit ner till -26 denna vinter.. så kallt blir det!

MVH

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Daikin golvmodell och -20??
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2011, 18:19:21 »
Ingen aning hur lågt den pumpen går, men ftxl-pumparna har garanterd värmedrift ner till -30 enl reklambroshyren..?
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin golvmodell och -20??
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2011, 09:20:09 »
Tänk på: Även om den fortfarande går vid -25 så ger den inte alls lika mycket värme som vid 0-gradigt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad luftluft3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Daikin golvmodell och -20??
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2011, 19:00:38 »
Hej! Tack för svar, om än lite sent.  :-\ Jag har den redan installerad och märker sÃ¥ här i efterhand att den inte värmer speciellt bra när det blir kallare än -10, i alla fall om man jämför med mitsibishi fd25an som jag ocksÃ¥ installerade i huset. Mitsubishin var mycket billigare, värmer definitivt bättre och sprider värmen mÃ¥nga ggr om.. Den enda fördelen med Daikins golvmodell är att den gÃ¥r sÃ¥pass tyst att jag har den pÃ¥ högsta fläkthastighet bredvid sovrummet (öppen dörr) och hör den inte alls, men för det betalar man inte 5000 kr mer va.. Jag fÃ¥r Ã¥terkomma när jag har haft den lite längre tid.

MVH

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin golvmodell och -20??
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2011, 09:45:48 »
Hej! Tack för svar, om än lite sent.  :-\ Jag har den redan installerad och märker sÃ¥ här i efterhand att den inte värmer speciellt bra när det blir kallare än -10, i alla fall om man jämför med mitsibishi fd25an som jag ocksÃ¥ installerade i huset. Mitsubishin var mycket billigare, värmer definitivt bättre och sprider värmen mÃ¥nga ggr om.. Den enda fördelen med Daikins golvmodell är att den gÃ¥r sÃ¥pass tyst att jag har den pÃ¥ högsta fläkthastighet bredvid sovrummet (öppen dörr) och hör den inte alls, men för det betalar man inte 5000 kr mer va.. Jag fÃ¥r Ã¥terkomma när jag har haft den lite längre tid.

MVH

Glem ikke at Daikin har en mye mindre kompressor enn ME. Daikin FVXS25  avgir max 4,5 kw, mot ME 6,3 kw. Dette er en vesentlig forskjell nÃ¥r det er -10 ute ;)
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad luftluft3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Daikin golvmodell och -20??
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2011, 17:57:37 »
Jo pumpemontör, Daikinpumpen skulle också värma ett mycket mindre utrymme, så det var meningen att den skulle vara mindre kraftfull. Men den klarar inte riktigt övervåningen heller om jag vill ha det varmt. Mitsubishin håller (förvånandsvärt) samma temperatur som börvärdet (till och med en grad över det ibland) långt ifrån pumpen, men Daikinpumpen håller alltid 2 grader under börvärde (ibland mycket mer) även precis bredvid pumpen där jag har satt upp en termometer. Då blir man ju lite tveksam.. den fylldes på med gas vid installationen, men ibland kan jag undra om den har tillräckligt..

Som sagt, får jag återkomma när jag har haft den lite längre. Jag hoppas ju också att den är av bra kvalitet eftersom den var så dyr! Om den håller länge gnäller jag inte så mycket mer ;)

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Daikin golvmodell och -20??
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2011, 10:06:24 »
hej
luftluft3

mät inlopps tempen och utlopps tempen och vilken temp det är ute

med 30 grader och max fläkt och om man vet förbrukningen så blir det lättare att av göra om den är felaktig

hur stor volym skall den värma ? är det ett gammalt hus 2glas fönster osv

vilken temp är varmt ? vilken temp har du inställd på ?

den temp som den reglarar mot är den temp VID inner delen så tempen som man
ställer in på fjärren är bara en gas pedal, sätt en tempmätare där vid in loppet till tempmätaren

om det läcker vid genomföringen så kan det bli tokigt

och är det kallt typ ca -5 o lägre och den börjar tok av frosta typ 30min värme o 12 avfrost osv
dÃ¥ är det fel pÃ¥ den ,dÃ¥ hinner  ingen värme byggas upp (om du inte har en energi hus eller annan upp värmning)

har dock inte någon golvmodell utan en 20 ftxl

tror det är mer luft som blåser i genom min inner del (10.6 m3/min 374 cfm på H hastigheten )
än på golv modellen se specen



alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!