Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brummande ljud?  (läst 9823 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kia

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Brummande ljud?
« skrivet: 03 januari 2011, 02:46:20 »
Hej
Min Daiken som är 4 år gammal har börjat brumma som en lastbil som står på tomgång och blir värre ju kallare det är ute. Då vi har utedelen nära sovrummet så gör det att det blir svårt att sova. Har försökt sova i annat rum men ljudet tränger in även där även om det blir lite mindre. Kan det ha med vibrationer eller är det något med fläkten?
Tacksam med all hjälp sÃ¥ man kan fÃ¥ sömn, just nu är kl 0230 och snart dags att gÃ¥ upp för en arbetsdag men ingen sömn infinner sig pga av brummandet.  :(

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brummande ljud?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2011, 06:57:02 »
Hej
Min Daiken som är 4 år gammal har börjat brumma som en lastbil som står på tomgång och blir värre ju kallare det är ute. Då vi har utedelen nära sovrummet så gör det att det blir svårt att sova. Har försökt sova i annat rum men ljudet tränger in även där även om det blir lite mindre. Kan det ha med vibrationer eller är det något med fläkten?
Tacksam med all hjälp sÃ¥ man kan fÃ¥ sömn, just nu är kl 0230 och snart dags att gÃ¥ upp för en arbetsdag men ingen sömn infinner sig pga av brummandet.  :(

hej
det kan varra gummikuddarna som börjar
bli gammla och hårda
du hittar nya mjuka webshopen
http://www.energibutiken.se/vibrationsdampare/60-extra-mjuka-vibrationsdampare.html

kjell  *vinkar*
« Senast ändrad: 19 februari 2011, 19:29:08 av Rickard »
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Kia

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Brummande ljud?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2011, 14:42:13 »
Tack Kjell
Får försöka det om man ska få sömn:-)
Hälsningar
Katarina

Utloggad yngwie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Brummande ljud?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2011, 15:08:38 »
kolla även så att det inte kommit in snö på fläkten på utedelen fick det på min o då lät illa det pga obalans gjorde rent den o nu går den tystare igen

Utloggad Jochen...

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Brummande ljud?
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2011, 15:58:29 »
Hej
Min Daiken som är 4 år gammal har börjat brumma som en lastbil som står på tomgång och blir värre ju kallare det är ute. Då vi har utedelen nära sovrummet så gör det att det blir svårt att sova. Har försökt sova i annat rum men ljudet tränger in även där även om det blir lite mindre. Kan det ha med vibrationer eller är det något med fläkten?
Tacksam med all hjälp sÃ¥ man kan fÃ¥ sömn, just nu är kl 0230 och snart dags att gÃ¥ upp för en arbetsdag men ingen sömn infinner sig pga av brummandet.  :(

Jag tror inte att det har med gummikuddar under maskinen att göra.
Var kommer ljudet ifrån? Går det att lokalisera det...
Det kan vara så enkelt att en täckplåt eller ett galler sitter lite löst.

En annan tanke är att det kan vara fläktmotorn i utedelen som behöver bytas, kostnaden för det är inte mycket.

Utloggad tokfia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brummande ljud?
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2011, 19:13:11 »
Det kan vara att du har råkar ut för samma sak som jag råkat ut för på garagepumpen.
Det sitter en filtisolering runt själva kompressorn och min har blivit blöt (förmodligen kondens)
det har sedan frusit och blir då stumt mot plastkåpan. Jag lyckades få det rätt så skapligt
bara med att röra lite på grejerna och att flytta på en kabel som låg mellan filten och skalet just där.
Skall titta lite närmare på det till sommaren, jag stör mig inte så på det mycket iom att det "bara" är på garaget
Älvsbyhus/Sleipner 122m2 Nibe 310P, Contura 470T

Utloggad Kia

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Brummande ljud?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2011, 20:12:16 »
Tack Jochen och Tokfia för era svar.
Ska försöka få maken att titta på det, men gå han jobbar mycket och kan sova i vilket ljud som helst så är det jag som får lida.
Maskinen låter mer ju kallare det blir.
Har avisat den med varmvatten 2 gånger och direkt efter är den tyst 1-2 dagar sen brummar den igen och ibland kommer ett skärande visslande ljud en stund.
Prövade i dag att köra den på kyla en stund och då försvann lite av isen som hade kommit tillbaks.
Men att ett sånt brummande kan vara så jobbigt

Är det fler som har tips så bara kom med dem.
Tacksam för allt

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Brummande ljud?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2011, 20:50:15 »
Öppna och titta där kompressorn sitter, där är nog felet..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!