Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kall källare  (läst 1155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flodingen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
kall källare
« skrivet: 20 november 2013, 08:59:53 »
Hur får man en varmare källarvåning?Har givaren på övervåningen

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: kall källare
« Svar #1 skrivet: 20 november 2013, 09:44:00 »
Utan att veta något om hur din källare ser ut och hur mycket varmare du vill ha så har jag följande förslag. Inte heller har du berättat varför du har kallare i källaren. Själv blev det kallare i bottenvåningen när jag installerade värmepump i mitt hus som haft oljepanna med hög framledningstemperatur. Har jag 20 grader på övervåningen kan det bli 15-16 grader på nedervåningen när det är riktigt kallt ute.

1. Bäst är att installera fler element eller element med större yta i källaren
2. Sätt smÃ¥ fläktar under elementen som blÃ¥ser luft förbi elementen. Jag hÃ¥ller pÃ¥ att testa det just nu men det verkar inte ge sÃ¥ stor effekt i min gillestuga (max nÃ¥gon enstaka grad). Jag har byggt systemet själv men kan köpas tex här  http://www.elementflakten.se/
3. Stryp flödet till övervåningen så att det mesta varmvattnet går till nedervåningen. För att det skall fungera bra för mig måste jag flytta tempereturgivaren till nedervåningen. Värmepumpen uppfattar dock denna åtgärd som om jag "minskar vattenvolymen" i elementsystemet så den börjar starta något fler gånger per dygn. Inga problem för mig då jag normalt sett bara har runt 17 starter per dygn vid "nollan" ute.
4. Jag har en FTX-ventilation pÃ¥ nedervÃ¥ningen (pga radon). I det systemet har jag installerat en värmeväxlare (vatten/luft) sÃ¥ att jag kan värma luften med värmepumpen. Fungerar bra och bäst om jag flyttar temp.givaren till nedervÃ¥ningen.   
5. Koppla in elelement på nedervåningen som stöttar normala uppvärmningssystemet. Inte så kul med så "dyr" värme om man har värmepump. Men enkelt, billigt och snabbt om man tex bara tillfälligt behöver högre temperatur i något rum (tex vid gäster i gästrummet)
6. Själv håller jag mig normalt sett på övervåningen när det är kallt ute och låter det vara 15-16 grader på nedervåningen. Förr i världen var det inte alls ovanligt att man på vintrarna "stängde ner" de rum som man sällan använde och slutade att värma upp dem. Idén funkar bra för mig också.

Per L
« Senast ändrad: 20 november 2013, 09:48:52 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!