Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g förbrukning pÃ¥ tillsatsvärmen  (läst 839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ragge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Järnforsen
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Låg förbrukning på tillsatsvärmen
« skrivet: 15 oktober 2006, 19:22:37 »
Hej,
Jag har nu kört precis ett år med min bergvärme. Thermia TWS10. Jag ångrar en sak. Varför gjorde jag inte detta tidigare.
Förra vintern var ett bra test. EnergiÃ¥tgÃ¥ng till pumpen detta första Ã¥r     =  8 850kWh. Är det normalt?
Jag undrar dock över en sak. Tillskottsvärmen/elpatronerna har bara varit inne EP1  8tim, EP2  6tim, Jag tycker det är lite, med tanke pÃ¥ att det ska hetta upp tappvarmvattnet med jämna intervaller. NÃ¥gon som kan ge mig lite kommentarer kring detta.  *roflmao*


/ Roger
Villa 150 kvm har haft spån. Har nu borrat p g a olika anledningar. Borrans djup 155m
Min pump är en Thermia Diplomat TWS10. Start av pumpen 2005 09 22

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Låg förbrukning på tillsatsvärmen
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2006, 19:32:16 »
En "legionella" höjning tar ungefär 15 minuter och sker det var fjortonde dag blir det på ett år c:a 6 timmar och den sker med EP2 (6kw). Tiden du har på EP1 (3kw) är nog det tillskott du har haft under året, jag tycker att det ser mycket bra ut, grattis Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ragge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Järnforsen
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Låg förbrukning på tillsatsvärmen
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2006, 19:46:50 »
En "legionella" höjning tar ungefär 15 minuter och sker det var fjortonde dag blir det på ett år c:a 6 timmar och den sker med EP2 (6kw). Tiden du har på EP1 (3kw) är nog det tillskott du har haft under året, jag tycker att det ser mycket bra ut, grattis Thumbsup

OK kul att höra.
Tack för inlägget!
Villa 150 kvm har haft spån. Har nu borrat p g a olika anledningar. Borrans djup 155m
Min pump är en Thermia Diplomat TWS10. Start av pumpen 2005 09 22

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!