Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2011, 22:34:51 »

Ett hus är passivt när ingen bor där, skulle väl jag säga.

Om inre eller yttre omständigheter, som tyvärr är svåra att proppa in i en kurva, innebär att ett eller fler rum för stunden inte ber om värme så kommer den "extra" värmen:

a. göras ändå vilket kommer öka temperaturen i den givna ytan mer än nödvändigt
b. inte göras för en termostat stryper ner, flödet förändras och är kanske inte längre optimalt, sett till vad optimalt flöde över VP bör vara. Returtempen går upp och VP stoppar tidigare än vad som annars hade varit fallet
c. göras ändå men en termostat stryper ner, flödet förändras men är fortfarande optimalt utifrån värmepumpens perspektiv. Den värme som för stunden inte huset bad om lagras i tanken och går ut i efterhand. Körningen är lika lång/kort som i fall 1 ovan (dvs helt och fullt baserat på kurvan), antaget att volymen etc i systemet är lika. Men tiden fram till nästa körning är längre (sekunder eller minuter inte så himla relevant i det hypotetiska exemplet).


Skrivet av: Labold
« skrivet: 03 oktober 2011, 21:24:41 »

David, du får gärna förklara vad du menar med att huset ber om värme? I min värld är huset en passiv mottagare av värme, och mängden värme som ska tillverkas bestäms genom vp:s värmekurva. En del hus har radtermostater som väl kan sägas vara ett aktivt system, men dessa jobbar ju bara baserat på inomhustemperaturen som i de flesta hus är trög, så termostaterna lever sitt eget liv med reglercykler som inte sammanfaller med vp-ns styrdator. Om du låter termostaterna styra i väldigt hög grad kommer det dels kräva för hög värmekurva, dels innebära större kortslutning genom arbetstanken, båda dessa ger sämre COP.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 03 oktober 2011, 21:14:52 »

Kan tyvärr inte förklara bättre kanske nån annan kan  Sc:,h.

Roland i en tidigare tråd kanske?

" Låt oss för enkelhetens skull utgå från att utetemperaturen är sådan att värmepumpen går kontinuerligt utan behov av tillsatsel. Visst går det att ställa in radiatorflödet så att det blir ett annat deltaT över radiatorkretsen än över värmepumpen. Men det innebär att antingen radiatorflödet eller värmepumpens flöde delvis kortsluts vilket betyder att vatten av olika temperatur blandas. När det gäller värmepumpar innebär blandning av vatten med olika temperatur en förlust. Det genererar en entropiökning i blandningspunkten som kräver mer el till kompressorn. Därför skall systemet helst köras så att vatten av olika temperatur aldrig blandas. Det kanske inte av praktiska skäl är möjligt att göra så och förlusterna kan kanske vara tolerabla i en hel del fall men jag är lite purist vad gäller det här."
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2011, 21:11:26 »

Kan tyvärr inte förklara bättre kanske nån annan kan  Sc:,h.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2011, 21:01:28 »

Jag är nog faktiskt inte riktigt med på vad som avses med denna kortslutning.

Om tanken av någon anledning börjar få upp tempen så pass att det påverkar returtempen negativt då har något hänt i huset som gör att flödet är begränsat eller så är det så by design av olika skäl. I stället för att allt går ut i huset direkt kommer då tanken lagra upp överskottet som sedan pytsas ut över tid. 5 minuter eller 2 timmar whatever.

Ju mindre huset ber om desto längre kommer tempen i tanken hålla sig hög och därmed motverka en ny start av VP. Inte förens denna eventuella värme har gått ner tillräckligt för att GM skall indikera VP start kommer vp starta och då är inte längre tanken varm.

Bortsett från att man kan råka eller välja att köra en för hög kurva så ser jag inte varför COP skulle påverkas av tanken på det sätt som du beskriver.

Att till ett system lägga en vattenvolym vars avsikt primärt inte är att värma upp huset. Utan att utjämna temperatur, ge längre gångtider eller utjämna flöden. Det må alltid ha viss negativ effekt, säkert, jag har inte kompetens nog att räkna på detta och ställa det mot alternativen. Det jag vet är att hela min tank kommer inte hålla samma temp som framledningen vilket troligen är fallet med en volymtank.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2011, 20:48:39 »

Ja har du samma flöde genom vp som genom radarna är det ingen risk för kortslutning men då används inte tanken heller så länge termostaterna är öppna och är det kallt ute ska dom antagligen vara öppna annars har du för hög kurva.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2011, 20:35:52 »

Om nu huset av någon anledning inte ber om mer värme eller flödet av annan anledning är begränsat så kommer så klart en något större andel gå ner i tanken. Om den tanken är av rimlig storlek så bör inte detta höja temperaturen på returen.

Den enda gången jag ser framför mig att detta skulle bli ett problem är i fall det är 0 skiktning i tanken och tanken håller en hög temperatur samtidigt som huset inte ber om värme.
Men egentligen går ju inte detta för VP skulle inte starta om tanken var varm då framledningsgivaren sitter utanför VP.

Det enda problemet jag kan se är att det går, utan märkbar konsekvens sett till inomhusmiljön, att köra en för hög kurva. Detta resulterar i sämre cop.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2011, 19:35:22 »

Jag menar då vatten går direkt från vbf till vbr utan att ha värmt huset först tror knappast att det höjer returen mer än några grader så stor skillnad är det nog inte på flödena hos dig eftersom du som har ett nytt rad system bör det vara grova rör som klarar en stor vp med högt flöde.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2011, 19:24:18 »

Det är ju det som är problemet om man ställer flödena så arbetstanken laddas till 2/3 del efter 1 timmes drift när det inte är så kallt ute för att få hyffsade gångtider så kommer arbetstanken kortslutas efter 1.5 timme när kompressorn går konstant och det leder inte till problem men jag tycker man ska vara medveten om att det inte är optimalt om man tänker på cop.

När du säger kortslutas menar du då den punkt i tiden då deltat inte längre är optimalt?
Du tror inte det ganska kort därefter sammanfaller med att GM är 0?

Det känns som att du utgår från att man har en för högt ställd kurva bara för att man kör med en arbetstank.


Men det ska bli intressant och se. I fall dessa höga temperaturer och returtemperaturer och fulla tankar kommer uppstå i vinter.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 03 oktober 2011, 19:02:22 »

Hej TS, mitt svar på frågan i rubriken:

Två saker krävs för att använda volymtank:

1. Att din VB-krets klarar det flöde som vp vill ha utan för dig oacceptabla strömningsbiljud.
2. Att du begränsar antalet termostater så att du vet att punkt 1 uppfylls även om termostaterna stänger.

Om din vb-krets inte fyller flödeskravet, har du tre alternativ:

A. Byt rörstammar/ta bort krökar/ventiler mm för att minska tryckfallet så att punkt 1 ovan kan uppfyllas - vad det kostar kan man bara veta om man vet hur din rördragning ser ut.
B. Installera en arbetstank - var dock medveten om att detta kostar pengar i form av extra cp, ev utbyte av trasig cp, drivström till extra cp, dyrare rördragning, lite sämre COP pga kortslutning vid långa gångcykler (eller vad man nu vill kalla det, jag kan hålla med om att eventuella dragna paralleller till el-lära kan få det att framstå som värre än det egentligen är... sprak...).
C. Välj en mindre vp som kräver ett mindre flöde så att punkt 1 ovan kan uppfyllas. Det kostar förstås i form av mer eltillskott, men vp är å andra sidan lite billigare.

Gällande punkt 2 så kan du i en villa med öppen planlösning nå en bra värmekomfort utan termostater, det kräver dock några timmars jobb med injustering av raddar/gv. Sätt någon enstaka termostat i det rum som utsätts för mest extern värme (sol, ugn mm) och sätt den ett par grader över din rumstemp så att du inte tillför mer värme till just det rummet vid rejäl övervärme. En kompletterande innegivare för några hundralappar fullbordar kalaset.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2011, 18:19:15 »

Det är ju det som är problemet om man ställer flödena så arbetstanken laddas till 2/3 del efter 1 timmes drift när det inte är så kallt ute för att få hyffsade gångtider så kommer arbetstanken kortslutas efter 1.5 timme när kompressorn går konstant och det leder inte till problem men jag tycker man ska vara medveten om att det inte är optimalt om man tänker på cop.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 oktober 2011, 18:13:11 »

Om det är så kallt ute har man inga problem med korta gångtider - Ovsett tank eller inte...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2011, 17:37:20 »

jag tror du tänker fel smurfen :)

Framledningsgivaren sitter utanför VP.

Vi säger att vi gör en laddning nu då.. och vi har stängt ner alla radiatorer. Då kommer det bli som en VV körning a 300 liter. Fast VV stop temp är flytande baserat på kurvan/integralen GM så att säga :)

Så även om det är svinkallt. Om radiatorerna inte tar emot värmen (varför inte?) då kommer den landa i tanken tills GM är på 0 och då kommer radiatorerna ta därifrån tills framledningstemperaturen har sjunkit ner så att GM hamnar i VP start igen. Om detta inte räcker... ja då är radiatorerna/flödet helt enkelt för små för huset eller hur? Oavsett om du har eller inte har någon arbetstank.


Jag kollade nyss. Hur jag än gör så får jag inte deltat över tanken att bli mindre än 7 grader.
Men om det är kallt ute är ju termostaterna fullt öppna antar jag och arbetstanken ska fyllas med varmt vatten för att du ska få längre gångtider och vid kontinuerlig drift kommer tanken fyllas och rinna över mot vp returen pga att du har högre flöde i vp än i rad kretsen för du har väl högre flöde i vp än i radkretsen ?
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 03 oktober 2011, 16:39:10 »

Så även om det är svinkallt. Om radiatorerna inte tar emot värmen (varför inte?) då kommer den landa i tanken tills GM är på 0 och då kommer radiatorerna ta därifrån tills framledningstemperaturen har sjunkit ner så att GM hamnar i VP start igen. Om detta inte räcker... ja då är radiatorerna/flödet helt enkelt för små för huset eller hur? Oavsett om du har eller inte har någon arbetstank.

Ungefär så tänkte jag med, flödet över radiatorerna måste vara minst lika högt som över VP för att den ska klara kontinuerlig drift.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2011, 16:32:40 »

jag tror du tänker fel smurfen :)

Framledningsgivaren sitter utanför VP.

Vi säger att vi gör en laddning nu då.. och vi har stängt ner alla radiatorer. Då kommer det bli som en VV körning a 300 liter. Fast VV stop temp är flytande baserat på kurvan/integralen GM så att säga :)

Så även om det är svinkallt. Om radiatorerna inte tar emot värmen (varför inte?) då kommer den landa i tanken tills GM är på 0 och då kommer radiatorerna ta därifrån tills framledningstemperaturen har sjunkit ner så att GM hamnar i VP start igen. Om detta inte räcker... ja då är radiatorerna/flödet helt enkelt för små för huset eller hur? Oavsett om du har eller inte har någon arbetstank.


Jag kollade nyss. Hur jag än gör så får jag inte deltat över tanken att bli mindre än 7 grader.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2011, 16:03:52 »

Grundtanken är ju att om ditt hus behöver värme så tar den all värme.
I alla fall med den typen av arbetstank som jag har.
Men vad händer med värmen som lagras i tanken efter några timmars drift antar jag att tanken är full laddad och returen stiger. Om man har högre flöde i radsystemet än i vp då används inte tanken och om man har högre flöde i vp än i rad systemet då används tanken och förlänger gångtiderna men när det är så kallt så vp går kontinuerligt kommer det att bli kort slutning. Måste vara svårt att få till rätt hastighet på cp så tanken laddas nästan fullt vid varmare väder och förlänger gångtiderna utan att det blir kortslutning i slutet på en värmeladdning vid lite kallare väder eller tänker jag fel ?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2011, 15:37:04 »

Grundtanken är ju att om ditt hus behöver värme så tar den all värme.
I alla fall med den typen av arbetstank som jag har.

Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 03 oktober 2011, 15:29:23 »

Är det nåt problem? Då stannar ju VP'n och väntar på att framledningen har svalnat tillräckligt för att den skall starta igen...
Du får ju ändå betydligt längre gångtider och rätt flöde genom VP'n jämfört med att köra utan tank.
Orkar inte tänka riktigt, men om det är så pass kallt att VP behöver gå dygnet runt, vad händer då?
Stannar den trots värmebehov eller blir det nån sorts jämvikt och vid vilken temperatur jämfört med om VP gick direkt på radkretsen?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2011, 15:07:13 »

När jag tänker efter tror jag inte jag kan göra ett sådant test fullt ut givet placering av givare till VP och vart avstängningarna sitter på slingan etc.

Men jag kan ju göra ett test där jag drar ner alla termosar på 10 grader, tar ju en sekund med link, och då är det bara 7m2 golvvärme och en hysteriskt nedstrypt rad i pannrummet som är öppen.

Så kollar jag tempen från tanken.

Sen ett test med allt hysteriskt öppet och kollar temperaturerna igen. eller? 
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2011, 15:02:48 »

Det har ju inte vart så kallt ännu. Körningarna har som längst varat i 40 minuter.
Visst har jag noterat att tanken har gått upp lite i temperatur. Jag har inte velat köra externa CP på max för då tycker jag det låter lite för mycket för min smak.

Jag kan fortfarande inte förstå riktigt på vilket sätt jag skulle värma mer än jag behöver i fall jag väljer att dra ner på flödet litet och i stället tar ut samma temp över tid.

Jag kan bara förstå detta i fall jag skulle ha väldigt sopigt delta över min tank. Hittills har jag med infrapistolen inte märkt av någon större skillnad på returtempen.

Jag har dock inte gjort ett test där jag stryper ner hela radiatorslingan och mäter delta över tanken.
 
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:59:58 »

Jag tittar på IVT HE C9 och EQ C10.  Förmodligen med förvärmt VV i volymtanken (eller arbetstanken)  som har stor förrådsberedare (Ja, jag vet om risken med legionella!).  Vill gärna köra volymtank för att kunna jobba med så låg temp som möjligt in i VP.

Temperaturen blir densamma oavsett om du kopplar tanken som volym- eller arbetstank. Det är fortfarande värmekurvan som skall styra. Rent tekniskt skall du kunna krana av tanken utan att det påverkar inneklimatet - Annars gör du onödigt varmt vatten med VP'n med sämre driftekonomi som följd.

Vad gäller flödet så är IVT's installationsmanual ganska tydlig. Så här står det:
"En absolut förutsättning för denna inkoppling (VP'n och värmesystemet i serie utan tank, reds anm.) är att ett minsta flöde på 70% av det nominella flödet kan upprätthållas under hela året."

"Vid installation mot golvvärmesystem med individuell rumsreglering är systemlösning med arbetstank ett krav för att flödet över värmepumpen ska kunna garanteras."
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:56:14 »

Men kör du inte högre flöde på interna cp än på den externa så tanken laddas varje gång kompressorn går  Sc:,h. Man kan ju naturligtvis räkna ut hur mycket det får skilja i flöde mellan de båda cp och därmed beräkna storlek på arbetstanken efter de beräknade drifttiderna på vp så att den nästan aldrig blir överladdad men vid kontinuerlig drift eller om inte beräkningen görs rätt så kommer det bli (kortslutning)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:49:32 »

Med raka vägen antar jag du menar genom arbetstanken på 300 liter?
Om nu så skulle ske utan att jag skulle önska detta. Dvs att huset ber om värme men inte klarar av att ta emot och vatten därmed tvingas via arbetstanken. Ja då är det som sagt 300 liter som gissningsvis har ett hyfsat delta (har inte mätt).
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:45:48 »

Nej värmen finns ju kvar tills du behöver den. Men du tror inte att det i ditt system finns risk för att vattnet från framledningen går raka vägen till returen utan att värma huset vilket försämrar cop ?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:42:27 »

Jag menade inte att du har sagt så. HP Larm osv.. jag menar att begreppet som sådant kan göra att man tror att det är något farligt. :)

Om vi utgår från att systemet är korrekt instrypt och kurvan är korrekt inställd så gör vi för mycket energi för stunden på grund av någon inre eller yttre temporär påverkan. Denna temporära påverkan hanterar vi genom arbetstanken som när behovet återkommer pushar ut detta. Jag kan inte se att vi gjort det i onödan.



Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:40:53 »

Hitte en instruktion hos nibe hur man kan koppla arbetstank http://iframe.nibe.se/epi/iframes/ukv_pro.asp?user=#
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:36:28 »

håller med purjot. :)

Kortslutning är ju ett lite dåligt begrepp i dessa sammanhang.

Låter som om VP går i 20 minuter sen bara så där PANG blir det kortis och vattnet går genom arbetstanken tillbaks till värmepumpen och PANG där blev det HP larm, ring tekniker osv. :)

Det enda jag kan säga med 100% säkerhet är att om du inte har kortslutning i ditt värmesystem DÅ får du HP larm! (har testat) :).

Arbetstanken garanterar flödet och kan även husera den energi som inte huset kan eller vill ta till sig för stunden. Detta kommer ju därmed också öka tiden till nästa körning. Fortfarande 100% flytande och inte högre temp än vad huset önskar.
Håller med om att kortslutning är ett dåligt ord men man brukar kalla det så om vattnet går igenom en radiator eller arbetstank utan att ha gjort rätt nytta men vi kan hitta på ett annat namn. Jag har inte påstått att det skulle vara nån fara med att ha arbetstank och man skulle få hp larm, ringa tekniker, vart har du fått det ifrån. Om inte huset vill ha energin så har man gjort högre temp än vad huset önskar ;)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:34:43 »

Som jag ser det kommer du jobba flytande med kurvan mot radaitorerna.

Golvet kommer maximalt ta den temp du har ställt in på golvvärmen.

Eftersom radiatorerna inte ska värma hela huset kommer dessa stoppa/strypa innan körningen är slut. Om den tempen är högre än vad golvet kräver måste VP kunna lasta av effekten någonstans. I arbetstanken.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:31:25 »

Jag är novis på detta. Men om man utgår från min skiss i första inlägget "ser det ut" som returen som kylts ner av golvvärmen skulle vara kallare än något som blandats rejält i en tank. Är det också så i verkligheten?

Vi säger att du bara har golvvärme för enkelhetens skull. Om ditt golv ber om och kan ta emot det flöde som VP ger då kommer ju framledning och retur gå relativt oavkortat till ditt golv.

Om ditt golv skulle tacka nej eller av annan anledning inte kan hantera flödet ja då tar din arbetstank hand om detta. Och låter, utifrån inställd kurva, värmepumpen göra klart sin körning tills huset har fått det som huset kräver enligt ägaren till huset som har ställt in gällande kurva..

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:28:00 »

Man brukar inte dra returen genom arbetstanken man sätter ett T stycke på returen så bara 1 rör går till arbetstanken i botten men på framledningen går båda igenom ska kolla om jag hittar nån bild.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:26:15 »

håller med purjot. :)

Kortslutning är ju ett lite dåligt begrepp i dessa sammanhang.

Låter som om VP går i 20 minuter sen bara så där PANG blir det kortis och vattnet går genom arbetstanken tillbaks till värmepumpen och PANG där blev det HP larm, ring tekniker osv. :)

Det enda jag kan säga med 100% säkerhet är att om du inte har kortslutning i ditt värmesystem DÅ får du HP larm! (har testat) :).

Arbetstanken garanterar flödet och kan även husera den energi som inte huset kan eller vill ta till sig för stunden. Detta kommer ju därmed också öka tiden till nästa körning. Fortfarande 100% flytande och inte högre temp än vad huset önskar.

 
Skrivet av: BlueM
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:23:59 »

Jag hade ingen aning om att en volymtank hade lägre temp in till VP än en volymtank.
Jag är novis på detta. Men om man utgår från min skiss i första inlägget "ser det ut" som returen som kylts ner av golvvärmen skulle vara kallare än något som blandats rejält i en tank. Är det också så i verkligheten?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:21:05 »

Nej det är inget problem men det ger dyrare drift än en volymtank om man inte behöver en arbetstank av nån anledning. Samt att jag tror att man nyttjar hela volymen i volymtanken och det vill man normalt inte göra i en arbetstank just pga varmt retur om hela tanken blir uppvärmd.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:11:19 »

Är det nåt problem? Då stannar ju VP'n och väntar på att framledningen har svalnat tillräckligt för att den skall starta igen...
Du får ju ändå betydligt längre gångtider och rätt flöde genom VP'n jämfört med att köra utan tank.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2011, 14:08:20 »

Ok jag my bad. Jag hade ingen aning om att en volymtank hade lägre temp in till VP än en volymtank.

Är du säker på att du inte menar en ackumulatortank mot vilken du kör fast kondensering?

Det jag menar är att det ju inte finns några krav på att köra med fast kondensering och behandla en arbetstank som en ackumulatortank.
Om man har högre flöde genom vp än genom radiatorerna och har en arbetstank kommer det vid längre drift av kompressor bli kortslutning dvs att framledningen smiter igenom arbetstanken och går tillbaka till vp utan att ha varit en sväng genom radiatorerna och då kommer det bli varmare retur.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 oktober 2011, 13:40:26 »

Om golvvärmen (och/eller radiatorslingan) kallar på värme samtidigt som VP producerar VV, finns ju inget flöde i min föreslagna volymtankkonfiguration.

Det problemet har man väl med alla värmepumpar som inte har en stor arbets/ackumulatortank som lagrar värme. Dock är det väl ingen som har nåt problem med det eftersom VP'n växlar mellan varmvatten och husvärme med bestämda tidsintervall och huset är så pass trögt att man inte märker det.

Det jag menade var att volymtanken (åtminstone i teorin) ger lägre temperatur IN till VP, vilket borde vara bra ur COP-synpunkt, eller hur?

Det beror väl på... Har man ett högt delta-T på radiatorsystemet så blir det ju kallare vatten till VP'n om man har en volymtank?
Det bästa är att anpassa flödet så att man får det som VP'n vill ha. Då får man optimal driftekonomi för VP'n. Om det innebär att man måste gå utanför radiatorsystemets arbetsområde vad gäller flöde och delta-T så behöver man en arbetstank. Annars klarar man sig med en volymtank.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2011, 13:39:38 »

Ok jag my bad. Jag hade ingen aning om att en volymtank hade lägre temp in till VP än en volymtank.

Är du säker på att du inte menar en ackumulatortank mot vilken du kör fast kondensering?

Det jag menar är att det ju inte finns några krav på att köra med fast kondensering och behandla en arbetstank som en ackumulatortank.
Skrivet av: BlueM
« skrivet: 03 oktober 2011, 13:36:04 »

Varför man skulle skicka ut högre temp till en arbetstank än en volymtank kan jag inte förstå.
Det jag menade var att volymtanken (åtminstone i teorin) ger lägre temperatur IN till VP, vilket borde vara bra ur COP-synpunkt, eller hur?
Skrivet av: BlueM
« skrivet: 03 oktober 2011, 13:28:03 »

Därför att jag redan har en tank (strömsnäspannan 500 liter med 200 liter förrådsberedare och 6kW elpatron), som jag körde fast kondensering emot i mitt förra liv.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 oktober 2011, 13:26:14 »

värmepumpen kommer ju nästan alltid göra varmare än din golvslinga vill ha, i fall du därutöver har vanliga radiatorer.

Jag ser egentligen inget problem. Vill du koppla som vanlig volymtank kan du väl göra det? CP i värmepumpen driver mot värmesystemet och en vanlig golvvärme shunt hämtar nytt när det behövs. '

Men framledningen kommer ju som sagt vara lite högre än vad du behöver i golvet.

Varför man skulle skicka ut högre temp till en arbetstank än en volymtank kan jag inte förstå.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2011, 13:11:54 »

Varför skaffar du inte en tank med slinga det har jag och det funkar kanon och du slipper risken för legionella och jag har min kopplad som volymtank. När jag installerade min vp var jag osäker på om jag skulle ha volymtank eller arbetstank men valde volymtank och har inte haft anledning att ångra mig för den enda anledningen (tror jag ) till att ha arbetstank istället är nog om man vill ha termostater på alla radiatorer men det tycker inte jag det finns nån anledning till i en vanlig villa vp har en reglering som räcker bra för att hålla en jämn temp i huset.
Skrivet av: BlueM
« skrivet: 03 oktober 2011, 13:09:43 »

Vad ser du för problem när VP'n gör varmvatten?
Om golvvärmen (och/eller radiatorslingan) kallar på värme samtidigt som VP producerar VV, finns ju inget flöde i min föreslagna volymtankkonfiguration.
Skrivet av: BlueM
« skrivet: 03 oktober 2011, 12:56:44 »

Har kört sönder mitt gamla as och är nu i färd med att skaffa ny pump.
Jag tittar på IVT HE C9 och EQ C10.  Förmodligen med förvärmt VV i volymtanken (eller arbetstanken)  som har stor förrådsberedare (Ja, jag vet om risken med legionella!).  Vill gärna köra volymtank för att kunna jobba med så låg temp som möjligt in i VP.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 oktober 2011, 12:24:36 »

Vilken vp tänker du använda ?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 oktober 2011, 10:39:56 »

En värmepump är ganska känslig på flödet, så vill du att VP'n skall ha sitt fastställda flöde oavsett hur termostaterna står så skall du ha en arbetstank.
Sen kan man ju fråga sig varför värmepumpen skall gå om alla termostater är stängda - Då har man för hög värmekurva...

Vad ser du för problem när VP'n gör varmvatten? Vad är det för värmepump? Hur ser kopplingen med golvvärmen och 4-vägsshunten ut?
Skrivet av: BlueM
« skrivet: 03 oktober 2011, 10:02:14 »


Det är när dina shuntar stänger och VP försöker leverera värme som du får
ditt stora problem. Det är en arbetstank som löser det problemet. Med en volymtank
blir inte VP av med energin och larmar!


Är detta sant i mitt fall?  Jag har en 4 vägsshunt (som alltså aldrig stryper flödet på någon av "sidorna") i mitt golvvärmeblandarblock.  För det fall att varken radiatorkretsar eller glovvärme är "öppna" kommer VP ändå att kunna jobba mot volymtanken. Eller hur?

Däremot blir det kanske problem när VP växlat över till VV-tillverkning... 
En liten (strypt) bypass (förbi VP) med backventil kanske?
Skrivet av: sobris
« skrivet: 02 oktober 2011, 22:13:34 »

En VP som INTE har någon växelventil för tillverkning av varmvatten kan alltid
dina externa CP dra ett flöde genom. Både VP:s egen värmebärarpump och
värmeväxlaren (kondensorn) tillåter ett flöde igenom även när de står stilla.
Om du har växelventil som kan slå om till varmvattenproduktion så stängs
däremot flödet av till radiatorer och golvvärme....

Det är när dina shuntar stänger och VP försöker leverera värme som du får
ditt stora problem. Det är en arbetstank som löser det problemet. Med en volymtank
blir inte VP av med energin och larmar!

Med arbetstanken kan alla dina kretsar hålla igång flöde i alla driftlägen.
Skrivet av: BlueM
« skrivet: 02 oktober 2011, 20:44:12 »

Men som sagt, jag har ju ett flöde drivet av golvvärme-CP. Frågan är om en vilande VP släpper igenom ett sådant flöde i volymtankskonfigurationen?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 02 oktober 2011, 15:45:03 »

Framledningsgivaren kan man antingen låta sitta kvar eller sätta efter tanken för att få lite tröghet i regleringen. Oavsett vart den sitter så funkar den dåligt när det inte är nåt flöde, men det problemet har man ju även utan tank.
Skrivet av: BlueM
« skrivet: 02 oktober 2011, 14:32:52 »

Var sitter (vanligtvis) temperaturgivarna i volymtankskonfigurationen? Hur funkar dom om det inte finns något flöde?

I mitt fall finns ju redan ett flöde genererat av golvvärmeshuntblockets CP. Är det flödet strypt när VP vilar?   


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!