Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elspets 2 min efter att kompressorn drar igÃ¥ng.  (läst 12605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gkarnfalt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elspets 2 min efter att kompressorn drar igång.
« Svar #30 skrivet: 27 mars 2006, 22:49:21 »
Hej, jag har brÃ¥kat med ramptiderna pÃ¥ min c6 ht+ och har nu ramptid frÃ¥nslag till 3 min, men det överstyrde ändÃ¥ och steg för lÃ¥ngt, tills pumpen stannade. Kopplade dÃ¥ bort 6 KW steget, vilket funkar perfekt i mitt fall. Med 3 Kw stiger tempen lugnare och det blir inga onödiga frÃ¥nslag.  / Göran

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Elspets 2 min efter att kompressorn drar igång.
« Svar #31 skrivet: 28 mars 2006, 13:50:27 »
Jag har varit /är lite avigt inställd till IVT pga av "brister" i styren.
Det får aldrig hända och då menar jag ALDRIG att kompressorn släcks pga av att tillskottet ligger i för länge!!!

Men med handpåläggning så går det få till. Synd bara när man vet hur den typiska kunden gör. Dom tittar ju aldrig på pumpen!
Det finns rejäl potential hos många IVT ägare för optimering, dom flesta är dock ovetande.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
SV: Elspets 2 min efter att kompressorn drar igång.
« Svar #32 skrivet: 31 mars 2006, 22:11:55 »
Jag har klockat tiden det tar från att den kopplade på värmedrift tills att temperaturen på returen steg, det tar ca 7 minuter.

Vad är då rätt ramptider för mig?

Nuvarande inställning är:
Meny 8.3.4 ramptid öppna 5 min
Meny 8.3.5 ramptid stänga 3 min



Citera
Det är mycket viktigt att få ramptid ner rätt för att undvika stopp på för hög returtemperatur. Man får helt enkelt klocka hur lång tid det tar genom systemet från pumpen till att vattnet kommer tillbaka. Observera att om man har inställt på max 6 kW så går den ner till 3 kW vid 75 % och till 0 kW vid 25 %. Se mer på min länk nedan.
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Elspets 2 min efter att kompressorn drar igång.
« Svar #33 skrivet: 01 april 2006, 12:23:57 »
Om jag jämför med mig så har jag 20 minuter för att öppna. Med 5 minuter kommer det att slå till 6 kW alldeles för fort.


Stänga har jag på 6 minuter och det går bra hos mig. Man måste stå vid pumpen och kolla så att den inte slår ifrån. Det är i alla fall bättre att ha en kort tid för då kommer pumpen inte att stanna på för hög returtemperatur.


Jag har klockat tiden det tar från att den kopplade på värmedrift tills att temperaturen på returen steg, det tar ca 7 minuter.

Vad är då rätt ramptider för mig?

Nuvarande inställning är:
Meny 8.3.4 ramptid öppna 5 min
Meny 8.3.5 ramptid stänga 3 min



Citera
Det är mycket viktigt att få ramptid ner rätt för att undvika stopp på för hög returtemperatur. Man får helt enkelt klocka hur lång tid det tar genom systemet från pumpen till att vattnet kommer tillbaka. Observera att om man har inställt på max 6 kW så går den ner till 3 kW vid 75 % och till 0 kW vid 25 %. Se mer på min länk nedan.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 691
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!