Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behövs det exp.kärl pÃ¥ KB  (läst 1936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Behövs det exp.kärl på KB
« skrivet: 06 september 2008, 17:33:09 »
Hej!
behöver jag ett exp.kärl på KB-sidan eller fungerar nivåkärlet som exp.kärl? (Jag vet att frågan låter konstig).
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Behövs det exp.kärl på KB
« Svar #1 skrivet: 06 september 2008, 21:32:38 »
Jag upptäckte för några månader sedan när jag skulle byta termomater på kb utgående att det hade samlats luft under termometern (Industritermometer). Den satt på högsta punkten så där blev en luftficka ty kbledningen ut är kontinuerligt fallande.
Efter 2 veckor skruvade jag loss termometern och dÃ¥ kom lite luft igen. Sedan satte jag dit ett expansionskörl där ochsÃ¥.   När det gÃ¥tt en vecka är nivÃ¥n 1-2 cm lägre pÃ¥ kb ut än in. Sedan har jag varje vecka justerat till samma nivÃ¥. Detta har nu upprepats 6 veckor.
Båda expansionskärlen är stängda av säkerhetsventiler.
Först trodde jag det var någon liten luftficka som kommit. Men det upprepar sig.
Satte en genomskinlig slang mellan och kunde se knappnålsstora luftbubblor som samlas.
Behöver vi samla luft på kb ut? Finns det någon som kan förklara?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behövs det exp.kärl på KB
« Svar #2 skrivet: 06 september 2008, 22:01:14 »
Mikroskopiska luftbubblor i vattnet kan "koncentreras" om de utsätts för undertryck, som i cirklulationspumpens pumphjul, jag gissar att det är anledningen till att du får luft på utgående KB trots att du har ett exp.kärl på inkommande.
Eller så är anslutningen av exp.kärl på inkommande inte gjord på så sätt att luften som kommer kan slinka in i kärlet?

När det gäller frågan om man behöver ett exp.kärl eller om det räcker med nivåkärl är svaret att det räcker med nivåkärl, i alla fall om du inte bygger upp ett stort system för friklyla, då kan värmeexpansionen bli för stor för nivåkärlet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Behövs det exp.kärl på KB
« Svar #3 skrivet: 07 september 2008, 08:47:26 »
Betyder inte detta att man får luftansamling vid kb ut vid nivåkärl och om man trycksätter systemet borde det upphöra?

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behövs det exp.kärl på KB
« Svar #4 skrivet: 07 september 2008, 09:31:15 »
Det mesta luft i KB samlas långsamt i toppen av nivåkärlen och det är bra (vid tx 0,5 - 1 bar).

Har man tryck på systemet (tx 4 bar) då har luften en tendens till att hålla sig i brinen.
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behövs det exp.kärl på KB
« Svar #5 skrivet: 10 september 2008, 16:59:48 »
Tack för svaren, det blir bara nivÃ¥kärl men kan tyvärr ej placera det riktigt pÃ¥ högsta punkten pÃ¥ brine KBin sÃ¥ det blir manuella avluftare sÃ¥ fÃ¥r vi se om det fungerar (ser inte varför det inte skulle göra det). En liten kul grej, sitter pÃ¥ jobb pÃ¥ sjön och frugan ringer och säger att oljebrännaren har stannat!! typiskt tänkte slänga ut den nästa vecka sÃ¥ servicen pÃ¥ den har blivit ogjord  :D
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behövs det exp.kärl på KB
« Svar #6 skrivet: 10 september 2008, 18:21:56 »
Citera
så det blir manuella avluftare så får vi se om det fungerar (ser inte varför det inte skulle göra det).
Det fungerar!
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!