Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eltillsats fungerar ej Nibe 1130  (läst 2418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pär

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Eltillsats fungerar ej Nibe 1130
« skrivet: 22 januari 2006, 12:02:33 »
Hej, behöver hjälp!

Nu efter några månaders drift när kylan till slut slagit till kan jag konstatera att min eltillsats inte fungerar..
Sedan en tid tillbaka loggar jag manuellt gradminuterna på meny 2.8 och dom 4 senaste dygnen ligger jag stadigt på -800 gradminuter !
Meny 9.1.1 (startvärde eltillsats)  = -400
Meny 9.1.3 (Drifttid eltillsats) = 1h 1m ... och har så varit i minst två månader.

Driftläge = Vinter(Auto)
Utetemp=-13,7
Börvärde=52
VB-fram=42,4
VB-retur=36,7
KB-fram=-3,0
KB-retur=0,5

Nu med -13 grader ute börjar innetempen sjunka ner under 18 grader - och där går komfortgränsen för min del.

Har ni några tips innan jag ringer installatören?

(Kan tillägga att Nibe missat att skicka med elpatronen vid leverans. ca 5 dagar efter VP-installation och driftstart återkom installatören och installerade elpatronen.. han kanske missat något då?)

Pär
Souterrängvilla 1925. Västsverige. Vindutsatt. Boyta 185m2 i två plan. Många delbara 2glasfönster. Delvis plankväggar. 50m2 isolerad men ej uppv vind. 100m2 källare & garage i markplan knappt uppvärmt. 3 pers. 8500 kWh hh.el.
Nu (start 27 okt -05): Nibe 1130-10 + VPA 200/70 + 195m aktivt hål.. borrade 20m extra. Mycket nöjd!
Då: Oljepanna från 1964. ca 5 m3 olja/år.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Eltillsats fungerar ej Nibe 1130
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2006, 14:02:09 »
Överhettningsskyddet kan tydligen lösa vid transport, eller också är det ej kollat vid lev.
Så var det på farsgubbens maskin.

Du har en "gammaldgs" överhettninsgskydd, med en lite råd knapp på. Det kan du testa.
MEN det är stor risk att det missats nåt när den eftermonterats.
Men då ska inst skämmas den skall testas efter inst skitlätt att göra det, han borde skämmas.
Men sen har du ju möjlighet i styren också att blockera tilskottet!!
Kolla där!

Om elpatronen gick skulle du ha 10 grader varmare vatten på stigen det skulle ge ca 3 grader varmare inne! En antydan avd din valda värmekurva ger om pumpen funkat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Eltillsats fungerar ej Nibe 1130
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2006, 14:18:31 »
Hej, behöver hjälp!

Nu efter några månaders drift när kylan till slut slagit till kan jag konstatera att min eltillsats inte fungerar..
Sedan en tid tillbaka loggar jag manuellt gradminuterna på meny 2.8 och dom 4 senaste dygnen ligger jag stadigt på -800 gradminuter !
Meny 9.1.1 (startvärde eltillsats)  = -400
Meny 9.1.3 (Drifttid eltillsats) = 1h 1m ... och har så varit i minst två månader.

Driftläge = Vinter(Auto)
Utetemp=-13,7
Börvärde=52
VB-fram=42,4
VB-retur=36,7
KB-fram=-3,0
KB-retur=0,5

Nu med -13 grader ute börjar innetempen sjunka ner under 18 grader - och där går komfortgränsen för min del.

Har ni några tips innan jag ringer installatören?

(Kan tillägga att Nibe missat att skicka med elpatronen vid leverans. ca 5 dagar efter VP-installation och driftstart återkom installatören och installerade elpatronen.. han kanske missat något då?)

Pär
Kolla i meny 9.2.13.2 om du har valt binär 3 steg...
Om inte sätt den på det och stäng av din vp för att bekräfta det valet... slå sen på den igen...
Kolla om rätt dockningsalternativ är inställd...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Pär

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eltillsats fungerar ej Nibe 1130
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2006, 22:07:15 »
Tack Bertil och Digital.

Det var blockat i styren.
Meny 9.2.13.2 var satt till "Från".
Jag ändrade enligt Digitals tips till "Binär 3 steg".
Inom någon minut, och innan jag hunnit startat om VP, så slog elsteg "I" till.
Efter ytterligare ca 2-4 minuter slog den på steg "II".
Verkar m.a.o. som att jag inte behöver starta om den. Eller måste jag, Digital?

När jag nu kollar meny 9.1.3 "Drifttid eltillsats" så har den gått direkt från att ha visat "1h 1m" i 2 månader i sträck till "3h 15m"... vad kan det innebära?
Att den visat fel när elpatron varit avslagen och att 3h 15m är det korrekta värdet?
Vad kommer isåfall dom 3h 15m ifrån? Har elpatron trots allt använts vid ex.vis. 14-dagars VV-höjning eller?  ???
Ett är säkert, ingen har pillat på denna inställning sedan installation.

Föresten, kan man vara säker på att en ändrad inställning överlever ett elabrott eller måste man gå in i styren och ge nått komihåg-kommando?

Pär
Souterrängvilla 1925. Västsverige. Vindutsatt. Boyta 185m2 i två plan. Många delbara 2glasfönster. Delvis plankväggar. 50m2 isolerad men ej uppv vind. 100m2 källare & garage i markplan knappt uppvärmt. 3 pers. 8500 kWh hh.el.
Nu (start 27 okt -05): Nibe 1130-10 + VPA 200/70 + 195m aktivt hål.. borrade 20m extra. Mycket nöjd!
Då: Oljepanna från 1964. ca 5 m3 olja/år.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Eltillsats fungerar ej Nibe 1130
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2006, 23:09:05 »
Notera att Nobe räknar pÃ¥ ett speciellt sätt. Min 1230-8 har jag pÃ¥ 2 steg (läge 1 ger 3kW och läge 2  6kW). Om menyn under 9.1.4 (eller nÃ¥t) visar 2h kan det betyda att eltillsatsen gÃ¥tt 4h pÃ¥ läge 1. Den räknar pÃ¥ max-värdet sÃ¥ att säga. Kanske det hjälper i din analys. Jag kommer inte ihÃ¥g min inställning, men jag ska kolla pÃ¥ det senare. Totalt förbrukning i exemplet är dÃ¥ 2h * 6kW = 12kWh
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!