Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BorrhÃ¥l  (läst 1569 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rennod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Borrhål
« skrivet: 14 september 2012, 15:35:20 »
Har för avsikt att skaffa en nibe1245 nu har jag tvÃ¥ offertar det skiljer 4000 i mellan dessa. skilnaden är att det ena är med borrhÃ¥l pÃ¥ 180m det andra 200m. Bor i SollefteÃ¥ Västernorrland tror ni att det har betydelse med  det olika djupet det skiljer ju 20m. Är det värt att ta det djupare eller tror ni att det spelar roll.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Borrhål
« Svar #1 skrivet: 14 september 2012, 15:44:32 »
joråsårå vahetere

I de flesta offerter står det hur mycket det kostar att borra extra. Ibland före och ibland efter rot (om det är före rot kan du dra av 15% på priset). Då ser du ju i fall erbjudandet som sådant är prisvärt. Om vi säger att det kostar 250kr per meter extra borrning så är den djupare offerten 1000kr billigare än den grundare.

BÃ¥da leverantörerna har nog kapacitet att borra bÃ¥de djupare och grundare.  8)

Om den som förelsår att borra 200 förlorar för att det är 4000kr dyrare. Fast det egentligen är billigare (i ovan exempel) så är det ju du som är lurad så att säga :)

Gissningsvis kan du, om du nu vill ha 180m, be om att få ett uppdaterat pris från den djupare offerten. Och vice versa.

Du bör välja den leverantör du känner dig tryggast med. Och sedan borra så djupt du vill.

I min skola, den som bara jag har gått och också är lärare på, så borrar man så djupt man bara kan, för man får ingen ny chans att borra "lite" djupare sen. 4000kr är en novemberräkning i ett 70-talshus med direktel :D

Men visst, man ska ju inte borra för kråkorna, eller vad man nu säger..
« Senast ändrad: 14 september 2012, 15:46:45 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Borrhål
« Svar #2 skrivet: 14 september 2012, 15:47:27 »
Hur stor VP är det du skall installera? Vad har du för energiförbrukning?

Rent generellt så är det ju alltid bättre att borra djupare, men det finns ju en gräns för när det börjar bli ekonomiskt försvarbart...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rennod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhål
« Svar #3 skrivet: 14 september 2012, 17:09:47 »
storlek på VP är 8KW förbrukning tidigare el ungefär 30000KW

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Borrhål
« Svar #4 skrivet: 14 september 2012, 21:40:26 »
Är 180m resp 200m borrdjupet eller det aktiva borrdjupet?
Oavsett, jag skulle ta offerten med den djupare borran.
Du bor så långt norrut (åkte förresten genom Sollefteå igår) att du antagligen får ganska blygsam temperatur ur borran. Att fördela energiuttaget på längre sträcka är inte fel.
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!